Brændefyr opsætning

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
RonnieV
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 feb 2014 08:28

Brændefyr opsætning

Indlæg af RonnieV »

Hej alle !

Jeg er den lykkelige ejer af en ejendom, som opvarmes af en brændefyrskedel. Systemet funger dog ikke umiddelbart efter hensigten, og jeg forestiller mig at nogen herinde, eventuelt er i stand til at lægge lidt kloge ord om det. Min umiddelbare tanke er at tidligere ejer, har tilsluttet brændefyr og akkutank istedet for oliefyr, uden at foretage nogen ændringer på selve kredsløbet - og det kan man vel ikke umiddelbart bare ? Det skal siges at jeg er meget vvs kyndig, men lige netop centralvarme har jeg ikke fået helt styr på endnu.

Helt konkret skete der det, at akkutanken revnede den anden dag, efter der blev fyldt vand på systemet. Så systemet kører nu uden tank, med konstant fyring istedet. Jeg tænker dels at måden tanken er tilsluttet på, samt at ekspansionsbeholderen sidder så langt væk, er grunden til at tanken ikke kan holde til trykket. Kedlen er en ældre zebiec fra 03 vidst nok. Anlægget står i skørping nordjylland, hvis der en som vil tjene en skilling som fyrteknikker

Jeg har lavet en lille skitse, håber nogen har lidt gode råd til mig :) På forhånd tak !
Varme.png

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Brændefyr opsætning

Indlæg af Claus Birth »

Hej RonnieV!
Velkommen til StokerPro forum, tillykke med det nye hverv som fyr/kedel-passer. Din tegning ser ok ud med mine evner, el er min stærke side men har dog set et og andet de sidste 30 år. Jeg antager at det er en åben ekspansionsbeholder. Du mangler lidt styring på tegningen således at pumpen "henter" vandet der hvor det er varmest og evt. giver et signal når temp. kommer under en vis værdi.
Når du udfylder din profil lidt mere fyldestgørende er det lettere for os på forum at vejlede dig. Antal etager, kvadratmeter der er opvarmet osv. evt. et billede af anlægget som det er pt.

Venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
RonnieV
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 feb 2014 08:28

Brændefyr opsætning

Indlæg af RonnieV »

Tak for tilbagemeldingen. Ejendommen er på ca 150 m2 med 90 i stueetagen, det er rimeligt ringe isoleret :) Hvilken type ekspansion der er tale om må jeg melde pas på, jeg vidste ikke der var forskellige. Jeg har vedhæftet lidt billeder af fyr og akku tank i garagen. Huset er udlejet og de behandler fyret meget ringe, så selvom det ville være optimalt, er jeg ikke interesseret i at udskifte kedlen når de fyrer så dårligt.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Brændefyr opsætning

Indlæg af Jens »

Ja, undskyld mig - det er da det værste klamp, du har fået med i købet der :twisted:

1. Forbindelse mellem kedel og den åbne ekspansionsbeholder SKAL være en stigende (minimum vandret) forbindelse, - der må IKKE være ventiler/pumper eller andet som kan spærre for damp, ved en evt kogning i kedlen !! (1 liter vand bliver til over 1000 liter damp) Du/de risikerer at kedlen sprænges, hvis det ikke er i orden.

2. Rørføring mellem kedel og resten af installation ser ud til, at være lavet i pex-rør af alt for lille dimension til en fastbrændselskedel. Er heller ikke beregnet til de temperaturer, som en fastbrændselkedel kan komme op på.

3. Det er muligt du har ret i at dine lejere mishandler kedlen, men det er faktisk en håbløs opgave at fyre i sådan en kedel når der ingen akkumuleringstank er tilkoblet. Det kan faktisk ikke undgåes, at den vil komme til at koge ind i mellem, fordi der lige er en halv pind for meget på i forhold til varmebehovet i huset. OG SÅ ER VI TILBAGE VED PUNKT 1 !!!!

Mit allerbedste råd vil være : Smid det skrammel ud !
Græd en gang, - og køb et nyt pillefyr og sæt ind i stedet, og lav det om til trykekspansion, lige nu kan du eks få et Scotte til ca 19.500,-

Alternativet er lovliggørelse af den eksisterende installation med hensyn til kedel og ekspansionsbeholder, det andet kan være livsfarligt.
Derudover kommer installation af en anden akkumuleringstank, + en ladomat mellem kedel og akku, + + + - inden du har set dig om, så har du brugt flere penge på en dårligere løsning.

Kvaliteten af ens lejere og deres behandling af det lejede, hænge næsten altid uløseligt sammen med de forhold, man byder dem. Og skal jeg være helt ærlig, så er dit nuværende varmesystem i udlejningshuset noget under niveauet, der normalt vil være ved udlejning. :wink:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
RonnieV
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 feb 2014 08:28

Brændefyr opsætning

Indlæg af RonnieV »

Tak for kyndig tilbagemelding. Jeg er 50/50 i forhold til udskiftning af fyret, hvor jeg er tilbageholdende fordi jeg er viiiiirkelig træt af de lejere, så føler jeg ikke for at "belønne" dem med et nyt fyr - hvis du forstår.

Har du tid/lyst til at uddybe de forbindelsesændringer der ville gøre installationen lovlig/forsvarlig ? Jeg vil udskifte pexen til 1" jern i den omgang hvis jeg beholder installationen. Akkutanken er svejst tæt, så den behøver vel ikke nødvendigvis udskitning ?

På forhånd tak

Mvh

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Brændefyr opsætning

Indlæg af Jens »

Dit største problem bliver sikkert at ekspansionsbeholderen skal sidde over den øverste radiator, hvilket kan være et problem hvis garagen ikke er lige så høj, som beboelsen.
Røret skal være stigende/min. vandret og kobles på kedlen eller i nærhed af denne. Minimum dimension er 3/4", burde måske endda være 1"

Hvis der skal være nogen nytte af akku-tank, så er du nødt til at have en ladeventil mellem kedel og tank, og så tage fremløb til hus fra top af tank. Denne nuværende konstruktion, som baserer sig på selvcirkulation mellem kedel og tank, er nok næsten 99% ubrugelig. Som minimum skulle tanken have været hævet i forhold til kedel og rørforbindelser mellem dem udført i 1½" eller mere.

Så selv om du ikke ønsker at belønne dine lejere med et nyt fyr, - så er det ikke umuligt, at det ville give dig langt de færreste ærgrelser og mindste arbejde, at skifte det med det samme.
Personligt ville jeg nok gå efter et MGM, udfra anmeldelser herinde, - så er det nok noget af det mest driftsikre i den lave prisende, og med det mindste behov for løbende justeringer og dermed i mine øjne velegnet ved udlejning.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
RonnieV
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 feb 2014 08:28

Brændefyr opsætning

Indlæg af RonnieV »

Der sidder en ekspansionsbeholder på loftet af huset, som er forbundet til systemet, så højden er ikke problemet. Spørgsmålet er om den er åben ? Hvordan tjekker jeg det ? Huset/anlægget er bygget til oliefyr - ville det være med åben ?

Når du siger laddeventil, er det så det samme som en laddomat jeg har hørt ? En som sender vand enten i fyr eller tank afhængig af temp ? Skal den sidde på returen ? Hvor meget skal tanken hæves i forhold til fyret ?

Beklager spørgejørgen, men når der nu er viden bliver jeg nødt til at suge ! :)
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Brændefyr opsætning

Indlæg af Kruse »

Vis ekspansion beholder sidder på loftet WR det åben (med mindre det er virkeligt mærkeligt lavet).
Det er kun ved selvcirkulation at tanken skal være højer oppe, med pumpe betyder det ikke så meget.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Brændefyr opsætning

Indlæg af Jens »

Kruse har helt sikkert ret i at det en åben ekspansion, når den sidder på loftet.
Problemet er at et fastbrændselsfyr kræver en mere direkte forbindelse til ekspansion pga kogningsfare, - det er ikke et problem ved et oliefyr, og derfor er de gamle installationer et problem, når man skifter over til fastbrændsel fra oliefyr.
Det kan være svært at få denne direkte stigende/vandrette forbindelse etableret fra kedel til ekspansion udenom pumper, ventiler og lign.

En ladeventil er ganske rigtig eks en ladomat. Den sikre 2 ting, - et at varmen bliver flyttet fra kedlen og to at returtemperaturen til kedlen er den rigtige, således at kedlen ikke tæres op pga kondenserende røggasser.

Det nuværende system får ikke flyttet varmen fra kedlen, derfor lukker kedlens luftspæld og forbrænding bliver elendig = dårlig udnyttelse af brændsel og fuldstændig tilsodning af kedlen. Man kan også se på billederne, at løbesod og tjære sejler ud ved røgrøret.

Personligt har jeg ikke meget fidus til princippet om at hæve akku og så lade det selvcirkulere, - returvandet til kedlen bliver ikke blandet op til rette temperatur og ofte vil det ikke kunne flytte varmen hurtigt nok.
Det er uendelig meget bedre med en ladomat i stedet for at prøve på at hæve akku, - skal selvcirkulering fungere skal tanken helst over kedel i højde og forbindes med minimum 1½" rør, - hvilket i øvrigt er noget hidsigt noget at skære gevind i, i hvert fald med hånddrevet gevindskærer. Og fittings i den størrelse er også temmelig dyre!
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
RonnieV
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 feb 2014 08:28

Brændefyr opsætning

Indlæg af RonnieV »

Ahhh... Nu tror jeg at jeg har luret fidusen snart. Er det korrekt antaget at det skal være som tegnet ? Jeg har ikke noget ønske om at det skal være selvcirkulerende, der sidder også en pumpe på idag. Denne pumpe skal så enten sidde på returen, eller efter et tee med afgang til eksp kan jeg regne ud ? Hvad er det klogeste ?

Igen tak for input, det guld værd !

Mvh
Vedhæftede filer
Varme.png

Besvar