Orlan temperaturføler

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Orlan temperaturføler

Indlæg af Stuhr »

Hej allesammen.

Et lille spørgsmål: Temperatur-føleren, der overvåger vandtemperaturen i en 18 kW Orlan, er det ikke bare en almindelig, standard NTC-føler??

Spørgsmålet kommer af, at jeg skal have fat i én, og kan se at prisen på "den originale" er over 300,-, men en standard, som f.eks. til en Scotte, kan fåes for omkring 100,-.
Ret stor forskel, synes jeg.

Tak for input :-)
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Orlan temperaturføler

Indlæg af Stuhr »

Nå, der kom ikke så meget input :-) Så må man jo selv ....... og kan efter en lille test meddele, at en alm. NTC-føler IKKE virker. Styringen skriver blot "E1", hvilket nok betyder "Error 1".
Har ikke en manual på denne "gamle" 2001-model, men mon ikke det betyder temperaturfejl. Måske nogen derude kan bekræfte dette, og måske ved, hvor den "gamle" manual kan downloades??

Men så er manden jo begyndt at lede efter en "original" temperaturføler, som de fleste steder koster godt 300,- kr plus fragt. Og glad var manden, da han på en hjemmeside i Storvorde finder netop denne føler, til den favorable pris af 214,46 kr. Så vi trykker "køb", og bliver NOGET overrasket, da den totale sum på "fakturaen" udviser: 683,21 kr !!!!
Undskyld mig, men synes måske at en fragtomkostning på mere end 450,- kr viser en useriøs sælger!! Også en del andre ting på hjemmesiden og "baglandet" peger i samme retning. Men ved ikke, om man må "advare" mod firmaer herinde, på denne måde.

Men jeg køber utvivlsomt et andet sted ...........

Dette blot til info ..................
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Orlan temperaturføler

Indlæg af Stuhr »

Nå jeg fortsætter min lille fortælling :wink:
Nu har jeg så fået fat i en temperaturføler til min Orlan. Til en rigtig god pris. Med super-hurtig levering og super respons. Fra vigasproblemer.dk.

Men jeg er kommet i tvivl, hvordan føleren skal forbindes ................ (det var min lillebror der pillede den gamle af ............. for 3 år siden ................ og han husker åbenbart ikke så godt mere icon_cheesygrin.gif )

Et billede af bagsiden på styringen: [album]1945[/album]

Så vidt jeg kan se, skal føleren sidde på de to yderste poler "CZUJNIK Tp" ("TP-sensor" iflg Google Translate). Men der sidder allerede en "lus" på disse 2!? :|
Er det der føleren skal forbindes, og skal lusen bare blive siddende??
Den "lille tekst", "PRZEKAZNIK" betyder "relæ", iflg Google Translate.

P.S: Styringen er "den gamle" model 2001, ikke den nye "digitale" version ............

Tak for hjælpen ...............
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Orlan temperaturføler

Indlæg af Ollii »

Stuhr skrev:Nå jeg fortsætter min lille fortælling :wink:
Nu har jeg så fået fat i en temperaturføler til min Orlan. Til en rigtig god pris. Med super-hurtig levering og super respons. Fra vigasproblemer.dk.

Men jeg er kommet i tvivl, hvordan føleren skal forbindes ................ (det var min lillebror der pillede den gamle af ............. for 3 år siden ................ og han husker åbenbart ikke så godt mere icon_cheesygrin.gif )

Et billede af bagsiden på styringen: [album]1945[/album]

Så vidt jeg kan se, skal føleren sidde på de to yderste poler "CZUJNIK Tp" ("TP-sensor" iflg Google Translate). Men der sidder allerede en "lus" på disse 2!? :|
Er det der føleren skal forbindes, og skal lusen bare blive siddende??
Den "lille tekst", "PRZEKAZNIK" betyder "relæ", iflg Google Translate.

P.S: Styringen er "den gamle" model 2001, ikke den nye "digitale" version ............

Tak for hjælpen ...............
Hvordan pokker fik du den normale ntc føler afprøvet uden at vide hvordan du monterer den nye? :roll:
Jeg tror ikke det duer med en lus monteret men hvis ikke der er strøm på nogen at de tre tilslutninger ville jeg bare forsøge mig frem.

mvh: Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Orlan temperaturføler

Indlæg af Stuhr »

Jeg prøvede de muligheder der var med de tre poler, men styringen blev ved med at melde "E1", så derfor min konklusion, at den (NTC'en) ikke duede til opgaven.
Jeg har fået svar fra Vigasproblemer.dk, og han skriver, at den skal monteres på den venstre og den midterste pol, der hvor der står "relæ" på polsk ...... men mon ikke han ved det .................
Det prøver vi i morgen

Mvh - Ole
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Orlan temperaturføler

Indlæg af Stuhr »

Hej igen.
Opfølgning: Nu fandt jeg ud af det med tilslutningen af temp-føleren, og det havde slet ikke noget med de fast-monterede terminaler at gøre. Det viste sig, at føleren skulle forbindes på den hvide ledning, man ser i billedet. Om denne ledning er eftermonteret af en tidligere ejer, ved jeg ikke, men den ligner ikke noget fabriksmonteret. Men nu virker, og kører det som det skal.

En ting jeg mangler nu, er så blot at høre, om der er nogen der ligger inde med en manual, eller forklaring på, hvad de 2 små drejeknapper på bagsiden af styringen gør?!
Jeg har fundet en manual, hvor der er vist et billede af bagsiden af styringen, hvor man kan se disse 2 knapper, http://www.bgtherm.com/products/heating ... cja_en.pdf, side 6, punkt 4.3, øverst til venstre på billedet, men dér er ingen forklaring på, hvad disse 2 knapper gør, eller hvordan de skal justeres.

Hjælp modtages med tak
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!
vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Orlan temperaturføler

Indlæg af vigasproblemer »

Den ene potmeter er til at bestemme max omd på ventilator. den anden mener jeg et til at bestemme antal grader temperaturen skal falde før ventilator starter igen efter at den har nået sit setpunkt.
når du drejer på den til ventilatoren mener jeg at den viser i displayet hvilket % den står på.
Venligst H.P.Dall

Besvar