Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

100 % modulerende- men kun med iltsonde?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

100 % modulerende- men kun med iltsonde?

Indlæg af oxen » 09 feb 2014 13:42

Hej derude

Så kommer uhyret på tirsdag. Og nu læser jeg jo alt, hvad jeg kan finde om "den lille ny", for at være så forberedt som muligt.
Jeg mener bestemt at den er slået op på at være fuldt modulerende. Med andre ord finder den selv ud af behovet for varme - sommer og vinter. Jeg skal bare rense og fylde piller på......Men nu ser jeg i Vølunds montagevejledning side 11 at: "Fuld modulerende. (Kræver iltsonde)"???
Så er den jo ikke fuld modulerende.....jo, hvis du lige tilkøber ditten og datten.
Har i forvejen en løs stoker fra Green Heat med modulerende styring - og den er ER modulerende. Jeg skal aldrig røre ved den - sommer eller vinter. Der er sgu da ingen iltsonde.
Er det snyd eller hvad?? :(

Oxen


vølund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 08 sep 2011 22:07
Mit fyr: Vølund pellux compact 12 kw
Areal: 240
Brændsel: Blue pellets 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Dagligt forbrug: 4-6
Årligt forbrug: 4-5 t.
Geografisk sted: Hundelev (Løkken)

100 % modulerende- men kun med iltsonde?

Indlæg af vølund » 09 feb 2014 19:16

Lad os slå det fast en gang for alle, Pillux 100 er fuld modulerende både med og uden iltstyring.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

100 % modulerende- men kun med iltsonde?

Indlæg af timkenneth » 10 feb 2014 08:13

ved at tilkøbe iltstyring behøver du ikke ændre på dit eller dat hvis du skifter til nogle andre/dårligere piller.
der er flere fordele, men det er ikke nødvendig til en lille pillebrænder

oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

100 % modulerende- men kun med iltsonde?

Indlæg af oxen » 10 feb 2014 20:33

Halløj Vølund
Ja, det var jo en meget uddybende bemærkning, man virkelig kan bruge til noget!!! new5
Så skal man jo definere, hvad fuld modulerende er.
I dette tilfælde betyder det, at den er fuldt modulerende indenfor området mellem 6-24 kw. Når forbruget går under 6 kw (f.eks. om sommeren, hvor der kun skal bruges varme til VVB) så slukker fyret og starter op af sig selv, når der er behov.
Så i det lave område er den ikke fuld modulerende.
Men det giver da tvivl hos mig, når Vølund skriver, at det kræver iltsonde. For det gør det åbenbart ikke. Det er i hvert fald ikke mit indtryk indledningsvis, så jeg blev da lidt tvivlende da jeg så den bemærkning i montage/betjenings- og vedligeholdelsesvejledning.
Og så har jeg det nok lidt akavet med alt det man kan tilkøbe.... Den bør selv finde ud af de ændringer man byder den.....den er jo fuldt modulerende!!! Gad vide hvordan man fik tingene til at brænde før i tiden.....bevares ikke lige så optimalt som nu, men alligevel new6
Nå, men det skal ikke ødelægge forventningens glæde. Nu er den kommet og skal monteres i morgen. smiley140.gif

Maskinmesteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11 aug 2013 08:13

100 % modulerende- men kun med iltsonde?

Indlæg af Maskinmesteren » 12 feb 2014 21:00

Modulerende betyder at den selv tilpasser ydelsesregulatoren alt efter hvor tæt den er på sit mål (setpunktstemperaturen). Om den kører med eller uden ilt styring siger ikke nogen om at den er modulerende. Iltstyring sørger for at styrer efter en indstillet ilt procent. Ilt styring er vores ven når vi kører på underligt eller billigt brændsel og gør at vi ikke skal indstille brændselsmængde og afveje piller hele tiden :) (groft sagt)


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

100 % modulerende- men kun med iltsonde?

Indlæg af Ugelvig » 12 feb 2014 21:30

Ja, utroligt at den brænder på den anden side af Sundet kører uden iltstyring/iltsonde ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar