Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dlg Træpiller

Bruger til bruger info om specifikke træpiller
Vi opretter et emne til hver type træpille

Hvor mange Stjerner vil du give Dlg træpillerne

10 Stjerner (bedst) Giver minimal aske og ingen slagge samt god indpakning
5
11%
9 Stjerner
10
23%
8 Stjerner
13
30%
7 Stjerner
3
7%
6 Stjerner
0
Ingen stemmer
5 Stjerner
6
14%
4 Stjerner
0
Ingen stemmer
3 Stjerner
5
11%
2 Stjerner
2
5%
1 Stjerne (dårligst) Giver meget aske og meget slagge samt dårlig indpakning
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 44

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Dlg Træpiller

Indlæg af Ugelvig » 24 sep 2012 16:41

Jeg syntes ikke det er udpræget med smuld. Vi har brugt 1½ palle nu, alle købt i januar i år, de har virket fint.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Dlg Træpiller

Indlæg af selquist » 03 nov 2012 10:49

Har lige fået 3 paller mere i 16kg's sække, og pillerne er tydeligt mørkere end de lyse jeg fik sidst, måske er der også en anelse mere smuld, men intet iforhold til så mange andre slags jeg har set. Pillerne dufter bedre end de gamle "lyse"... Nå får at vi se om de brænder anderledes. Der er stadig 350kg af de gamle som skal futtes af først...
Mvh Peter

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Dlg Træpiller

Indlæg af Bjarke J » 06 feb 2013 19:22

Jeg er ikke udpræget begejstret for DLGs piller. Pillerne er meget forskellige i både farve, hårdhed og størrelse og der er vanvittigt meget smuld i de to paller jeg har brændt af fra december til januar. Min smuldbakke er blevet fyldt 3 gange, og jeg plejede at tømme den 1 gang for hvert 2½ ton, ca.

Peterjansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 06 mar 2013 11:05
Mit fyr: Ikke udfyldt

Dlg Træpiller

Indlæg af Peterjansen » 06 mar 2013 11:17

Jeg har tidligere prøvet DLGs træpiller, og de var ganske fine, men for nogle år siden skiftede jeg over til deres tyske piller, da de er langt billigere pga. grænsehandlen.

dalsgaard1234
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08 feb 2014 11:31
Mit fyr: Passat c2 compact 23kw
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8950
Årligt forbrug: ca 12 tons
Geografisk sted: Tørslev

Dlg Træpiller

Indlæg af dalsgaard1234 » 08 feb 2014 11:52

Det første køb af træpiller hos mig, blev 6 tons fra Dlg. Kørte fint, dog stor forskel på slagger fra nogle af pallerne.
ellers godt tilfreds.


Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Dlg Træpiller

Indlæg af selquist » 18 feb 2014 18:28

selquist skrev:Har lige fået 3 paller mere i 16kg's sække, og pillerne er tydeligt mørkere end de lyse jeg fik sidst, måske er der også en anelse mere smuld, men intet iforhold til så mange andre slags jeg har set. Pillerne dufter bedre end de gamle "lyse"... Nå får at vi se om de brænder anderledes. Der er stadig 350kg af de gamle som skal futtes af først...
Nå en lille update: De mørke piller jeg fik var bestemt ikke bedre end de lyse jeg havde fra sæsonen før. Godt nok var de meget hårdt pressede og stort set helt uden smuld i poserne, ros til Dlg, men jeg havde til gengæld meget mere aske ud af dem. Desuden har jeg uanseet om pillen var lys eller mørk, haft problemer med en luftig slagger-kage på hearden. Det er let at fjerne, men får jeg ikke det gjort i vinterperioden, ville skidtet stoppe helt til efter blot en 1½ uges drift. :|

Ved kontakt til DLG fik jeg på godt jydsk at vide, at de ikke vidste hvordan pillerne ville variere fra sending til sending, blot at de blev stikprøvekontrolleret. Så jeg turde ikke "forsøge" med dem endnu en sæson.

Øv. Måske har jeg bare været uheldig... Nu skiftet til Econordic-piller, samme aske men ingen slagger.
Mvh Peter

Nicolaisp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 maj 2015 17:14

Re: Dlg Træpiller

Indlæg af Nicolaisp » 07 maj 2015 17:22

Prøvede 6 mm i min sprit nye ecotek pilleovn, der var utrolig mange slagger, og de brændte ikke ret pænt. Skiftede tilbage til heatlets,! Og der er en verden til forskel.

Sigaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17 jan 2008 21:01
Mit fyr: NBE 16 kw brænder
Areal: ca 140
Brændsel: træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7830
Dagligt forbrug: 8-12 kg
Årligt forbrug: 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Dlg Træpiller

Indlæg af Sigaard » 04 nov 2015 23:18

Det er nu min 15 sæson med fyring med træpiller, jeg har prøvet en del forskellige, men er ofte vendt tilbage til dlg træpiller. Der har været problemer med smuld, da jeg hentede træpiller løst i trailer og læsningen foregik med truck. Når de skubber ind/fylder skovlen til læsning, så kører de i pillerne, det er IKKE godt!
Jeg har nu erhvervet mig en del metalspande (ca 20l), når trailer er fuld med et lag, så er der 360-400 kg last. Jeg fylder dem selv og selvfølgelig vælger jeg de bedste træpiller i dyngen. Jeg har nok spande til 2 læs og de tømmes først når fødesiloen opfyldes.
På denne måde får jeg altid gode resultater med fyringen.
Med hensyn til priser så vil jeg nok betvivle om man kan spare flere ferier ved handel med skiftende leverandører, en ting er priser oplyst: de oplyses gerne som pr palle, men hvad er der på den palle? Når jeg har lavet sammenligninger på priser, så har jeg altid regnet om til prisen pr ton!
Som regel kommer der så fragt oveni og så står de fleste lige, eller også skal jeg tage 2 års forbrug også have pengene til at stå i dem, så synes jeg ikke det er interessant. Jeg bruger kun i om egnen af 4 ton pr år i str. 8mm.

nemocharley

Re: Dlg Træpiller

Indlæg af nemocharley » 05 nov 2015 11:57

Ja man skal holde øje på om der er 832kg eller 1080kg på pallen, eller noget derimellem - det er kg-prisen som tæller :) - hvad var kg prisen på de dlg du bruger.

Jeg har også en svensk brænder, som minder meget om den du har - så det er fint at høre fra en med 15 års erfaring. Hvilken kedel sidder din Pellx 21 på, siden du kan holde så fint lavt et forbrug. Er det en kombikedel af en slags, jeg kan se du bruger brænde også?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Dlg Træpiller

Indlæg af newpas » 05 nov 2015 12:34

Jeg tror ikke der er ret mange (om nogen) pillebrugere herinde der ikke altid omregner deres priser til tonpriser incl fragt! :great:


Besvar