Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af Zarge »

Jeg synes bestemt det lyder billigt hvis det kun svarer til 28 kg... Det kan jeg sgu ikke holde mine 264 m2 fra midt i 50' erne varme for...

Chrisboffer
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 feb 2014 18:24

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af Chrisboffer »

Jeg er stadig den eneste der bor her, den føste måned kørte den på hele huset, også lærte jeg at man kunne slukke for varmen i nogle af rummene, så desemper var billigere, og jeg bor alene intil vidre, men de andre skulle snart flytte ind har jeg fået af vide :)
Chrisboffer
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 feb 2014 18:24

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af Chrisboffer »

Lige en update, var ude med min udlejeres søn, som var ude og lave fyret der måleren på fyres vandtank visser nemlig 0.
Han sagde han ville snakke med sin mor om at få sat et pillefyr op.
Da vi så var så ude og kigge i en af stalene, da fandt vi en stor bunke koks, helt tilbage fra den ældre mand som havde boet på gården i 60 år, ca 6 år siden, så de har ligget i 6 år, så de er jo knas tørre, er der noget om at de skal have vand først, før de brænder optimalt, eller er det forsent at give dem vand, at de har mistet deres brænde værdi?
Men jeg fik lov til bare at fyre op med dem, gratis! så det vil jeg gøre, og se om de stadig virker :)
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af energi-kriger »

Lettere fugtige koks brænder fint (og så støver de ikke så meget) men enhver form for at tilsætte vand er et skud i foden.
Dels giver det løbesod, hvilket er kilde til skorstensbrand. Har man oplevet en gang at skorstenen ligner et romerlys er man vaccineret mod det for livstid, vel vidende hvad der kan ske med skorstenen ved overophedning, for slet ikke at tale om, risikoen for brand i hytten.
For det andet skal det tilsatte vand fordampes. Det giver en lavere forbrændingstemperatur, og dels et varmetab til skorstenen. Hver liter vand, der skal fordampes kræver ca 78 g koks. Energi, der går ret op i skorstenen.
Da koks stort set kun består af kulstof skal luften (ilten) tilfører næsten udelukkende som primærluft. Træ, der brænder, afgiver en masse gasser (brintforbindelser), som skal have sekundærluft, men det skal koksene ikke.
Det gælder altså om, at luften kan komme forbi eller gennem koksene, hvis der skal holdes liv i forbrændingen. Muligvis derfor rest koksene ikke alle er anvendt grundet kedlen er designet til brændetræ. Med andre ord det kræver lidt omtanke og den rette kedel at fyre med (energi) petrokoks. :wink:

Note.
For det er vel ikke gammeldags gasværkskoks vi taler om ?
Chrisboffer
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 feb 2014 18:24

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af Chrisboffer »

Okay tak for svaret, jeg har fundet en guide hvordan man skal fyre op med det : http://www.svendsen-pejse.dk/Downloads/ ... rokoks.pdf
Er der noget jeg skal være opmærksom på i forehold til mit fyr, eller er det bare med at gå igang?
Ved ikke om hvad for en slags det er, men har taget nogle billeder af koksene :
Vedhæftede filer
DSC06891.JPG
DSC06886.JPG

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af energi-kriger »

Helt sikkert energikoks. :great:
Der er en verden til forskel at fyre med koks i pejs/brændeovn (dit link) og så i en rigtig kokskedel/kakkelovn. Brændkamret bør være højt og smalt helst med vandkølet bundrist, idet energikoks udvikler en enorm varme.

Note.
Det er næsten lige så økonomisk at fyre med energikoks som med træpiller, vel og mærke hvis koksene indkøbes i Tyskland. 8)
Chrisboffer
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 feb 2014 18:24

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af Chrisboffer »

Okay takker for svaret :)
Det fyr jeg har er højt, og kan styre ilt tilførlsen ret godt, så håber ikke den begynder at smelte.
Skal overveje at købe dem i tyskland, men det skal være meget billigere hvis det kan betale sig, hvis man skal bruge 600 kr i transport udgifter.
jopa

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af jopa »

Chrisboffer skrev:Okay takker for svaret :)
Det fyr jeg har er højt, og kan styre ilt tilførlsen ret godt, så håber ikke den begynder at smelte.
Skal overveje at købe dem i tyskland, men det skal være meget billigere hvis det kan betale sig, hvis man skal bruge 600 kr i transport udgifter.
De brænder blot op igennem skorstenen hvis de får ilt.

Når først der er gang i koksene lukkes normalt næsten for alt luft tilførsel.
De brænder fint i min gasogen kedel :great:

ps sørg for at kontrolere bundristen. De er i stand til at fjerne sådan en totalt.
Chrisboffer
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 feb 2014 18:24

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af Chrisboffer »

Okay, vil jeg så gøre.
Takker for svaret :)
Jeg har samtidig fundet en der sælger koks og andre brændsel, og det kun et par sten kast væk, så når jeg er løbet tør om et 2-3 måneder så tager et smut derned, og for et godt tilbud, da jeg selv kan hente dem, med traktor, og vogn.
Vil give en update når jeg har fyret lidt med dem.
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Træbriketter eller Elvandvarmer ?

Indlæg af energi-kriger »

... om 2-3 måneder er der ikke så meget fidus i at fyre med energikoks, du vil næsten ikke kunne udnytte energien. Til den tid vil du nok være bedst tjent med at fyre med brænde/træbrikketer. :wink:

Besvar