Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af engberg » 06 feb 2014 16:05

Hej

Jeg er fornylig blevet ejer af et scotte pillefyr 16kw med version 10 styring. men efter det har kørt et stykke tid (14 dage) er det begyndt at lave aske kager eller slagger i brænderhovedet og det går derfor ud pga. manglende lys.

Jeg er sikker på det kan justeres så den ikke gør dette, men jeg er egentlig ikke interesseret i at gå og stille på fyret. jeg vil gerne have fyret selv justerer sig ind, så det eneste jeg skal koncentrere mig om er piller i tanken og at aske skuffen ikke er fyldt.

Hvordan kommer jeg frem til dette? jeg har hørt meget godt om kompressor rens, og regner med at montere dette inden længe for at fyret kan tage "lidt af hvert" forstået på den måde at det ikke er så følsom over for dårlig pille kvalitet.
derudover har jeg læst mange der mener iltstyring ikke er pengene værd fordi det er muligt at justere fyret bedre selv, men mit spørgsmål er så, hvis jeg ikke gider rende og justere og afveje hver gang jeg får nye piller, er iltstyring så en mulighed for at blive fri for dette? eller vil den ikke gøre det jeg håber den kan?

ville gerne høre fra nogen med erfaring om disse systemer, så jeg kan få et fyr hvor jeg næsten ikke skal røre en finger :great:

Mvh Jonas


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af HR LUCCA » 06 feb 2014 17:45

DU skal have en afvejning af piller , ydelsen ændre sig i starten , så det slipper du ikke for :wink: det kan være det også hjælper på asken, og på at det går ud , så start med det , vej af en gang imellem til ydelsen er ca den samme :great:

Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af scotten » 06 feb 2014 19:26

hej engberg
Jeg har samme holdning som dig, fylder piller på og renser når jeg har tid.
Har kompressorrens fungerer ok, renser for hver 32 kg, kører med ilttyring det forudsætter at, man fra start justerer fyret ind ved 10-50-100 last og skriver co2 tallene ind i styringen, der skal man give sig tid.
Når det er ok kan du se dine kurver i 02 menuen, og regulere blæseren op eller ned i henhold til dette.
Det fungerer rent faktisk med iltstyring her hos mig, ved godt at der er mange meninger om iltstyring, men der fungere her.skal nok ikke forvente at iltkurven ligger på en lige streg i stokercloud.
http://www.nbe.dk/files/manager/o2%20ko ... l%20dk.pdf se side 5-6-7-8
Hvis man gider at ofre lidt tid på det i starten, syntes jeg at det kan kanon.
Som før skrevet så justerer jeg sjældent på noget som helst, har leget lidt med vvb drift efter der kom en mulighed for dette, men ellers kører det.
Lige omkring de snorlige liner i o2 kan det ændre på målingen om der er et forkert hul der er stoppet i herden.
Men c02 styring og kompressorrens fungerer hos mig, ved så ikke lige om jeg har besparelse, men er også ligeglad.

Hilsen Anders

engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af engberg » 06 feb 2014 21:35

Jeg har ikke noget imod at veje af fra tid til anden i starten, det jeg vil undgå er at jeg skal veje af 3 gange nu her det starter op og rens det hver weekend ind til det kører vel en 2-3 gange og når jeg så har fået brugt træpillerne fra dette læs, så starter proceduren forfra med de nye piller :) jeg vil ikke være afhængig af den samme pille hele tiden, for det syns jeg ikke er nemt, ind i mellem er der udsolgt og andre gange varierer piller fra samme leverandør.
Derfor skal fyret kunne køre så selvstændig så muligt :)

Scotten, det lyder godt at der er nogen der får noget ud af det :) har intet imod at bruge tid i starten, men derefter skal det bare virke. har læst de sider du henviste til, umiddelbart kommer jeg til at tænke på om man kan justere afvejningen ind efter O2, i stedet for at afveje? eller er dette dumt? tænker på ved nye piller og sådan.
Men ja, det er heller ikke så meget økonomi jeg tænker på ved ilt styring, det er mere om det bare kører bagefter :)
tror lige jeg vil holde øje med dit fyr de næste par dage for at se hvordan det kører :) har du også solvarme?

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af TaagMan » 07 feb 2014 00:59

Engberg, da jeg havde iltstyring rodede jeg jævnligt med justeringen for at få det til at køre nogenlunde for nuftigt. I dag har jeg revet lortet ud, og kører uden. Jeg har ikke justeret på fyret i hverken 2013 eller i år, ud over da jeg fik nye piller leveret. Der lavede jeg en afvejning et par dage efter jeg havde fyldt de nye piller på...

Jeg renser hver anden måned ca. her i højsæson, og slet ikke i ca. 6 måneder af året.
Jeg har forøvrigt også kompressorrens, og ja det er svaret hvis man skulle være uheldig at få et læs lortepiller.

Jeg forstår ikke helt din modvilje til at afveje...? Du fylder da bare nogle af de nye piller på, og lader det køre en dags tid, og så sætter du fyret til at lukke ned imens du går i gang med at toppe magasinet helt op, og til sidst kan du sætte den til at køre piller ud til afvejning. Det tar ikke ret lang tid hvis du sætter det i system, og du slipper ikke for det. Heller ikke med iltstyring, med mindre du har en virkelig, virkelig god skorsten i hvert fald.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af triumph » 07 feb 2014 07:39

engberg skrev:Hej

jeg vil gerne have fyret selv justerer sig ind, så det eneste jeg skal koncentrere mig om er piller i tanken og at aske skuffen ikke er fyldt.

:great:

Mvh Jonas
Så skulle du nok heller have købt jordvarme icon_cheesygrin.gif :wink:
Hvis du køber komressorens, så kan den hjælpe på slaggekagen. Som regel skyltes slaggekage dårlige piller.
Nogengange kan man formindske slaggeproblemet lidt ved mere luft.
Men det ændre ikke på at du kommer til at sætte dig ind i hvordan fyret fungere.
Sneglen ændre sin ydelse meget de første 14 dage. Det er den der styre mængden af piller til fyret. Og den skal passe. kompressorrens eller ej.
Herefter kan der komme ændringer når du får nye piller, eller ved varierende mængder af smuld
Iltstyring tror jeg ikke vil gøre dit liv nemmere

engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af engberg » 08 feb 2014 11:34

A ska æ ha jordvarme :D
Okay, det er måske kommet til at lyde som om jeg er utrolig doven, det synes jeg dog ikke selv er tilfældet :) jeg har intet imod at afveje, det skal siges jeg kommer fra en multi22 og den var der virkelig for mange justeringer og bøvl med. deraf så vil jeg gerne ha et fyr der kører betydeligt bedre, og jeg vil gerne betale lidt for at det kører det mere stabilt, deraf om en iltstyring gør mit liv nemmere men ikke kan betale sig økonomisk.
Men som jeg kan høre på det hele skal jeg have fat i kompressor rens, og hvis jeg bestemmer mig for at vil leje med iltstyring må der være en masse brugte til salg :D

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hvordan jeg får fyret til at køre ordentligt

Indlæg af pille bruger » 08 feb 2014 11:37

engberg skrev:A ska æ ha jordvarme :D
Okay, det er måske kommet til at lyde som om jeg er utrolig doven, det synes jeg dog ikke selv er tilfældet :) jeg har intet imod at afveje, det skal siges jeg kommer fra en multi22 og den var der virkelig for mange justeringer og bøvl med. deraf så vil jeg gerne ha et fyr der kører betydeligt bedre, og jeg vil gerne betale lidt for at det kører det mere stabilt, deraf om en iltstyring gør mit liv nemmere men ikke kan betale sig økonomisk.
Men som jeg kan høre på det hele skal jeg have fat i kompressor rens, og hvis jeg bestemmer mig for at vil leje med iltstyring må der være en masse brugte til salg :D
Gå hele vejen, og tag iltstyring og kompressorrens.
Det virker fortrinligt her.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar