Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfanger anlæg (supplement til varmt vand)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Christian K
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 15 nov 2011 10:19
Mit fyr: Scotte 16kw - Black Star 20
Areal: 400 (2 kredse)
Brændsel: 8mm Neova piller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 19
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ramløse, Helsinge

Solfanger anlæg (supplement til varmt vand)

Indlæg af Christian K » 04 feb 2014 15:37

Hey
Nogen som har konkret erfaring i forhold til at koble solfanger på eksisterende scotte/blackstar 16kw pillefyr anlæg med en 160liter vvb? Vil jo gerne kunne slukke fyret om sommeren. VVB'en vil selvfølgelig skulle udskiftes.

Gerne et konkret forslag til et fangersæt, hvor jeg selv kan trække rør og blot lade installatøren koble det op i begge ender.

Alle råd imødekommes meget!

På forhånd tak.


nemocharley

Solfanger anlæg (supplement til varmt vand)

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2014 16:09

med den rette styring kan du lave varmt vand for 2-4kg piller om dagen, medmindre du har langt til vvbén

så et brugsvandsanlæg skal være billigt - er den forberedt til solvarme (bundspiral) - 160l sætter et cirka max på 20 rør

Christian K
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 15 nov 2011 10:19
Mit fyr: Scotte 16kw - Black Star 20
Areal: 400 (2 kredse)
Brændsel: 8mm Neova piller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 19
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ramløse, Helsinge

Solfanger anlæg (supplement til varmt vand)

Indlæg af Christian K » 04 feb 2014 17:03

Vvb skal skiftes, da den er ikke forberedt til sol eller elpatron. Kører kun på pillefyr pt.

Det er muligt jeg kan slippe afsted med 4 kg piller om dagen til vv, men med familieforøgelse og teenagedatter, tror jeg der vil blive brugt mere - ogvi vil egentlig også gerne have tilfredstillelsen af den miljørigtige opvarmning.

Desuden er de 9 tons piller vi bruger på årsplan meget at håndtere, så hvis der kan spares et ton over sommerhalvåret er jeg meget tilfreds. Så skal der jo ikke slæbes så meget ned i kælderen :)

nemocharley

Solfanger anlæg (supplement til varmt vand)

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2014 18:44

altså jeg har selv solvarme og er glad for det.

mit anlæg er fra Varmtvandfrasolen.dk - til din scotte ville jeg nok nappe et billigere anlæg med top og bundspiral fra q-pro 60 rør og 300-500l vvb - eller måske 90 rør hvis i kan bruge lidt varme i gulvene - du kan godt få det til under 30k, men pas på med at det ikke bliver alt for billigt.

Mit anlæg producerer ca 4500-5000kwh men havde jeg ikke haft solvarmen, så havde jeg ikke brugt et xtra ton piller, da setuppet ville have været anderledes.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Solfanger anlæg (supplement til varmt vand)

Indlæg af HR LUCCA » 04 feb 2014 21:11

NBE som har lavet dit fyr har også solvarme , på deres hjemmeside er der diagrammer mm til hvordan det skal strikkes sammen med et Scotte . :wink:


Besvar