Levetid på ny lys-/fotosensor

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
jre
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af jre »

Hej,

Lysføleren i mit kun knap 3md gamle skotte fyr har valgt at stille træskoene sidste weekend.

Den begyndte onsdag/torsdag med at gå ud med alarm ingen brændsel og hen af lørdag kunne den intet lys måle, skønt man lyste direkte med en lommelygte (verificeret med et multimeter).

Jeg ved at nbe siger fotosensoren er en sliddel, men jeg vil da mene at der bør være mere end knap 3 måneder "slid" i denne?

Egentlig ville jeg jo have taget den med ned, som det første i mandags, og "brokke" mig hos forhandleren. Men da det er købt hos dvcenter kommer det nok ikke til at ske :-(


Mere generelt, hvor henvender jeg mig med garanti relevante ting, nu dvcenter ikke ser ud til at kunne hjælpe mig i fremtiden?

--
Reenberg

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af pille bruger »

Der er ingen præcis maks levetid på en foto føler.
Den ældste jeg har set er mange år gammel.
Jeg har præsteret at ødelægge en på under 5 min, det er nok den laveste levetid :cry:
Når foto føler ødelægges, er det tegn på et noget er justeret forkert, eller at kedlen - røgrør - skorsten trænger til rens.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af bent »

kan ikke rigtig forstå at ldr fotosensor går så tit i stykker når de er monteret på pillefyr for normalt kan de holde rigtig lang tid.
xkfc

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af xkfc »

Lysføleren går ikke bare kaput. Har huset været varmt, så ødelægges selve plasten og den klare del bliver deform eller mælkehvidt og ugennemsigtig.

Selve LDR modstanden er temmelig stabil. Huset og samlingen er dog noget kineseri. Du kan skille huset ad, ledningen og benene på LDR er presset sammen, og jeg har set flere hvor der er løs forbindelse i presningen. Huset kan nemt adskilles, og man give samlingen et lille tryk med en skævbider, eller man kan lodde det sammen. Jeg har loddet et par stykker. Går lodningen fordi der bliver for varmt, er det jo blot en ekstra sikkerhed :great:

Jeg har desværre også set et par stykker hvor benet er knækket af det lille glashus hvor LDR sidder i, og så kan skidtet ikke repareres :x

Mvh. Kenneth
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af bent »

ok så forstår jeg, så skulle de lave dem i noget andet materiale i stedet feks porcelæn.

xkfc

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af xkfc »

bent skrev:ok så forstår jeg, så skulle de lave dem i noget andet materiale i stedet feks porcelæn.
Jeg gætter på at selve LDR modstanden er porcelæn, og så med glas uden om.

Der er en tråd på stokerforum, hvor der er en der har modificeret brænderen, og monteret en løs LDR udvendig. Det er temmelig smart, jeg vil næsten tro at den udviklende virksomhed NBE kunne finde på at lave noget tilsvarende, så det engang kommer sådan fra fabrikken. Så burde føleren holde noget nær evigt. :great:

Der er ingen tvivl om at jeg ombygger min brænder engang til foråret når varme behovet ikke er så stort som nu.

Mvh. Kenneth
jre
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af jre »

Har kontrolleret den i hoved og røv, der er intet at se. Var det første jeg gjorde :-)
Samt målte også på selve sensoren for at udelukke at der var noget galt med ledningen.
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af Aaen »

min lysføler er monteret i bagsiden af den kasse hvor luften til brrænderen kommer igennem. der er boret et hul, så føleren kan kikke ud til bålet. dvs at føleren er kølet af den konstante luft til forbrændingen. Men alligevel har jeg skiftet lysføleren en enkelt gang.
jre
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af jre »

Men det jeg egentlig var ude efter, var om ser er noget garanti at komme efter når de nu kalder det en sliddel, og forhandleren nu er lukket.
xkfc

Levetid på ny lys-/fotosensor

Indlæg af xkfc »

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=4776.0

Her er linket til ombygningen, hvis nogen er interesseret.

Besvar