Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

håbløs baxi multiheat 1,5?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 14:35

Bubbii skrev:Hej
Hvis dit fyr er ny renset, burde din røg temperatur ikke være 235 grader, er alle turbolatorer monteret?
- 53 grader retur løb et for lidt, den skal mindst være 60 grader, er der ikke monteret shunt, for at sikre 60 grader retur løb?, det skal der være for at holde garanti på fyret, men også for at fyret ikke skal tære op
- hvis du skal hælde vand på tit så må du ha en utæthed et sted, en gang i ugen er ikke normalt, efter min mening, der vil samtidig give luft i systemet når du fylder vand på så tit, og alle radiator skal luftes ud, luft i systemet kan ligeledes påvirke din cirkulationspumpe, har jeg i hvertfald oplevet med min Grundfos Alpha pumpe, prøv at sætte den til at køre manuelt et stykke tid
Hvad er dit forbrug?
Er ikke lige helt klar over hvad du mener med: er alle turbolatorer monteret? Tror den del er ok, da det trods alt er en baxi VVs mand og vist nok meget anerkendt firma, der har sat systemet op.
Jeg har overvejet at få den eks.beholder skiftet ud da jeg mener der på et tidspunkt var tvivl om den fungerede 100%. Husker ikke lige detaljerne.
M.h.t. ludt i radiotorerne. Har faktisk aldrig dette problem men er løbende obs på det.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af thy » 28 jan 2014 14:39

Turbolatorene er de 12 der sidder i rørene øverst i brændkammer .
De renses rørene vel med boremaskinebørste .
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 14:40

Jan Krog skrev:God ide at skrive dine indstillinger ind her, så kommer Thy nok fobi med gode råd.
Er dit hus samlet på 165 m2 eller er det 165 m2 i grundplan + 1. Sal?
En 1.5 burde kunne varme 165 m2 op selvom huset ikke er top isoleret.
Jeg har lige monteret en Kamstrup fjernvarme måler på min 2.5, så for man syn for sagen hvad den egentlig yder og om der er økonomi i alle de piller man fylder i :)
Huset er samlet 165m2 og ja VVS manden giver også udtryk for at det normalt ikke burde være et problem for et multiheat 1,5 at give os det varmebehov vi har brug for. Det var vel også derfor han netop solgte os den model. Som han siger ville et større model kunne præsetere mere men også med et øget pilleforbrug. Det var jo ikke lige det vi havde brug for :wink:

Nej huset er ikke topisoleret. Gør heller ikke noget da jeg jo har læst i gode forums, at det såment er bedst/sundest forhuset at kunne ånde på normal vis icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af thy » 28 jan 2014 14:42

Kan du liste indstillinge så kan vi se om noget kunne stå forkert.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 14:58

thy skrev:av av..

har den været brændt tilbage?
rød trykekspantion på fyldes ugenligt det lyder meget forkert er det på radiatorstrengen?

du burde ikke have nogle problemer med at op varme 165+1sal med 15kw,så noget er helt ude skoven..

1 du må have fundet utæthed på systemet..

baxien skal tjækkes i indstillinger...

ved iltstyring

alarmreset+menu knap
Øh ???

1) Jeg mindes èn situation for meget lang tid siden hvor vi måtte tømme pillemagasinet da de var blevet dyngvåde men ellers har der ikke været noget i den retning.
2) Jeg ved ikke hvad du mener med radiatorstrengen? Jeg viser dig lige hvordan det er sat op her:
http://peecee.dk/upload/view/430429/full
http://peecee.dk/upload/view/430430/full
http://peecee.dk/upload/view/430431/full

alarmreset+driftformsknap


hvordan calibrerer du sonden
Normalt følger jeg vejledningen her 100%: http://www.baxi.dk/fileadmin/user_uploa ... 344.11.pdf

Jeg skal lige huske at nævne at eks.beh. har smidt vand ud. Jeg har vist fyldt mere på end nødvendigt var i starten da jeg fyldte op til 2 bar + en smule supplering på ca. 0,5bar. Kunne se at den nu stod på 2,3 bar men der er jo også kommet varme i systemet :oops:


jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 15:04

Bigfoot skrev:jeg tænker i, om det rør der går over gårdspladsen til huset, har sprunget læk, så trykket forsvinder der, og varmen forsvinder fordi kappen er sprunget på de rør.
Kan jeg have fat i noget der?

Ellers vil jeg mene der er noget helt galt her. For tryktabet, og den manglende varme er sku nok ikke ved fyret det ligger.

Men hvis iltstyringen slår fejl regelmæssigt, ville jeg da prøve at slå det helt fra. Dog vil en fast fyring på fuld hammer, vise en iltprocent på de 4% ca, og det passer også med røgtemp.

Så det vi er ude i her, er et tab af vand et sted, hvor isoleringen sikkert er gået fløjten også.

Så min første mistanke er rørene på tværs til huset. Hvordan er de lavet? Er det fjernvarmerør i jern eller plast?
En del af de gamle jernrør er skiftet ud efter en tidligere vandlækage under jorden. Er blevet erstattet af nutidens typer.

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 15:05

Bigfoot skrev:du siger selv den er helt rengjort....

Er det:
- Turbulatorrør
- røgkassen bagved
- røgrør
- sondehul

især røgkassen bagved turbulatorrørene, har nogen for vane at glemme, og er den fyldt, kan fyret ikke komme af med varmen til vandet.
Turbulatorrør? Undskyld aner ikke hvad det er.
De andre 3 punkter er ok. Også røgkassen + rørene.

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 15:17

Bigfoot skrev:forstår ikke punkt 6......
Jeg havde VVs manden i telefonrøret i går eftermiddags for support. Han bad mig ændre indstillingen så den kom op på max 99. Det har fyret så arbejdet med siden (indtil det gik i stå. Havde jo glemt at fylde piller på så den var i alrm i morges).
Jeg har nu stillet den tilbage til 60. http://peecee.dk/upload/view/430433/full (se pkr. BXX)

Når kedlen er kold, går anlægget så helt ned på 0 bars tryk?
Fyret var gået ud i morges så ja den var helt nede på 0.

Jeg vil nu ikke mene du skal op på 2 bar, halvanden er rigeligt, men det er jo først ved varm kedel den bør være der.
Ok.

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 15:24

Tror sonden er død...
F2 er en service meddelelse om det er ved at være tid til calibrering,man kan uden problemer køre uden at calibrerer feks til næste rensning..

Ok den har godt nok kørt over mange rensninger uden at kunne blive kalibreret da den jo iflg. alarmen (a7) skulle være defekt.

Kører du uden iltstyring.har du så ændret parameter til det.

Normal kører jeg med iltstyring (så længe sonden giver mig lov). I visse situationer hvor jeg via supporten (min VVS mand) er blevet nød til at køre manuel styring har jeg fulgt hans vejledninger m.h.t. indstillinger. Siden i morges har jeg også kørt manuel for at få gang i det og for at undgå A10 alarmer hele tiden og jeg har dog ikke ændret fabriksindstillingerne. Det ser ud til at den er begyndt at køre (jeg får da varme ind i huset). Når jeg er færdig med at besvare alle jeres dejlige spørgsmål går jeg ud og ændre den til igen at køre på auto
Calibrerer du ved at tage sonden ud af holder tage temp føler ud, vente på røgtemp på 30 grader eller under

Ja lige præcis.
Alarmeret+ driftformsknap
Bladre ned til cal. Et tryk til og så afvente ca 5 min mens den calibrerer uden at røre ved noget..

Har jeg gjort i morges da den var kold og fik hele tiden alarm A7


Hvor mange piller bruger den.[/quote]

Normal bruger jeg ca. 200 kg om ugen mener jeg det er. På årsbasis ca. 10 tons max.

jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

håbløs baxi multiheat 1,5?

Indlæg af jcr » 28 jan 2014 15:33

thy skrev:Turbolatorene er de 12 der sidder i rørene øverst i brændkammer .
De renses rørene vel med boremaskinebørste .
Ah ok - ja dem har jeg ude hver gang jeg renser rørene og samtidig børster jeg turbolatorerne rene med en stiv stålbørste.


Besvar