Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af Flemming DJ » 14 jan 2014 01:20

Er der udsigt til hedebølge, så lukker man bare for bypassen og tvinger vandet gennem fyret.

Her handler det også om at få høj temperatur til brugsvandet. Det gir mere med bypass. Lav den nu bare. Du blir glad for det i længden. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af majland » 14 jan 2014 09:09

Jeg har også haner imellem fyr og akku tank. Dvs kun på den kolde side af fyret da der ikke ved en fejl må kunne spærres mod den åbne ekspansion. Har man set "Dumt og farligt" så ved man en beholder med vand der varmes op er en effektiv måde at jævne et hus med jorden ...

Men fra den kolde side af fyret har jeg 2 rør til akku tanken med haner på. Så kan jeg vælge om jeg tager det koldeste vand i bunden eller tager det varmere lidt højere oppe så solen kan få lov at varme på det koldeste.

Da jeg lavede det viste jeg ikke om det gav mening at varme på helle akku tanken om vinteren når solen ikke laver noget af betydning. Det gør det ikke på piller, men de få gange jeg har fyret med pind har det været fint at kunne fylde tanken helt.

Aktuelt er temperaturen i tanken 35 grader i bund og midte mens den er 60grader i topppen (målt på studsene til tanken så mest et mål for flowet ind/ud)

Fyret kører 68grader i fremløb og temperaturen til huset er 57grader

Diagram på http://majland.org/blog/?p=411 og aktuelle temperaturer her: http://majland.org/blog/?page_id=579

Styringen af vvb'en måler også temperaturer i huset, men der er kun en rf modtager så de temperaturer kender jeg ikke på kontoret hvor jeg sender de andre online. Det er de samme temperaturer som jeg lægger online som vvb styringen modtager og styrer ud fra.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

baagoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 22 dec 2013 17:28

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af baagoe » 14 jan 2014 21:40

angående den skole på Grønland

taget fra 2 link side 2

"Anlæggets ydelse vil af naturlige grunde være højest i sommerhalvåret, hvor det forventes at kunne give højskolen en oliebesparelse på 50 % af det normale forbrug i sommerperioden. Dette svarer til 10‐15 m3 olie eller 100 MVH."

er det 50% af al opvarmning, som der stod tidligere eller 50% af sommerforbruget? hvis det bare er sommerforbruget er det da ikke noget at råbe hurra for..

nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2014 09:45

hmmm der blev jo snakket om anlægget deroppe og mange spurgte da også ind til det store fyr-teknik rum - mener bestemt der blev sagt at solen dækkede 50% af det samlede forbrug. Men jeg er ikke sikker - og hvis jeg lige skal bruge min sunde fornuft, så lyder det da også ret usandsynligt alene set i lyset af bygningernes isoleringsstand.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af pso » 26 jan 2014 13:11

Ja 50% lyder nok af meget, men vi må dog huske at den grønlandske sommer er koldere end den danske så de bruger også en del varme om sommeren.


S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen » 02 maj 2014 18:28

Halløj i forum..

Ja, lave varmt vand, det kan jeg så ikke endnu.. :)
Et garage/værksted-renoveringsprojekt greb ind i planerne, og lige nu står panelerne nærmest bare i vejen i garagen.
Isolerer mine massive vægge indefra og så skal der jo flyttes lidt rund på tingene i mellemtiden. :D

I kloge hoveder herinde, kan I svare på om panelerne kan holde til at ligge på taget UDEN væske i?
Det ville jo være nemt at opbevare dem deroppe indtil jeg får de sidste stumper på lager?

Mvh
Søren

wellev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 08 nov 2010 12:24
Mit fyr: baxi 1.5 2002 atmos 32 rapsfyr
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4243
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: vest sjæland rude 4243

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af wellev » 03 maj 2014 19:46

jeg har haft mine batek fanger på taget i6 år uden vand de lå på taget da jeg købte huset og i gård fik jeg fyldt vand på for første gang og varmt i dag

S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen » 04 maj 2014 09:42

Tak wellew, det var lige det jeg havde brug for at høre. :)

Mvh
Søren

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af jhjorsal » 11 maj 2014 07:56

Hej Søren
Jeg er også kommet billigt til et solvarmeanlæg, dog ikke helt lige så billig som dig icon_cheesygrin.gif
Min installation virker umiddelbart også lige som din, stokerfyr i udhus, VVB i stuehus, elpatron i VVB, så det er vist meget det samme.
Mine tanker er at solvarmeanlæg skal stå ved siden af stokeren i udhuset, og bare varme mit centralvarmevand op, som så kan lave gulvvarme ca. 50m2 fra maj til sep - okt, det skulle også gerne kunne varme mit forbrugsvand op i medio juni - juli - aug (i den resterende del af perioden vil den så kører på el, jeg har solceller og en lidt overproduktion), det er det jeg håber på. I tilfælde af hedebølge kan jeg sende varmen i noget gulvvarme i en gildesal ved siden af fyrrummet. Jeg har fået panelerene på taget men desværre ikke tilsluttet anlægget endnu, hvilket jeg forventer at få gjort inden, eller senest i sommerferien. (jeg har så dog fundet ud af, efter jeg satte panelerene op, at de polyplader jeg har udskiftet i panelerene, ikke er særlig effektive, da de var beregnet til tag i udestuer, lidt øv - men nu prøver jeg)
Jeg har fået Ernst til at tegne denne tegning, jeg ved ikke om du er stødt på Ernst i dette forum, men de fleste herinde er nok enig med mig i at han har ret godt styr på det der med solvarme. Tanken var at de 2 3. vejs ventiler enten kunne være motorstyret, eller som i mit tilfælde 2 manuelle håndtag jeg kan dreje på når jeg slukker fyret, jeg vil ikke ofre en styring og motorventiler på det, da jeg ikke tror det kan svare sig. Nu kan du jo se om du kan bruge det til noget :P
solvarmeinstallation 25.pdf
(129.6 KiB) Downloadet 98 gange
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af ccc28748 » 16 maj 2014 22:03

Hej JH

Når du aligevel har en styring til at styre solvarmen, så koster det sikkert ikke mere at samme styring kan styre en 3-vejs ventil i dit varme system.
Mht Ernst tegning, så mener jeg at du kan nøjes med en enkelt 3-vejs ventil. Skip den på den varme side og bare kobl rørene sammen i et T-stykke.
Eller hvad....Ernst :-)
Måske kan det være nødvendigt med en kontraventil, men det skal have alligevel for at undgå selvcirkulation.

mvh Carsten


Besvar