Hvordan får jeg min max til at kører max

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af MNP »

Hej Alle

Håber i har mod på at hjælpe, det her er ikke nogen normal tråd, det kan godt gå hen og blive meget teknisk.

Sagen kort:
Vi er nu 9 dage gamle BioMax brugere "ikke ejere" vi lejer et hus hvor vi har været uden varme i 2 år, pga. konflikt med udlejeren. Nu har vi så endeligt fået et nyt fyr med hjælp fra myndighederne, førhen blev der leveret varme fra et atomkraftværk af et halmfyr med plads til 2 rundballer.
Huset er et stuehus bygget omkring 1940erne måske svagt isoleret i 1960'erne omkring 7cm isolering og gamle vinduer måske 70'er.
Huset er 220kvm med 14 radiatorer og en 200l varmtvandsbeholder, nogle ingeniører har udtalt at der var for lidt radiator-kapacitet i nogle rum.
kælderen er 130kvm uden radiatorer men med rigtig mange m varmerør "måske 50-100m", som gør temperaturen alligevel er 15 grader. 50% er isoleret med hestehår og asbest 50% ingen isolering det kommer der nok.
Skorstenen er af gammel type 24X24 mindst, den er ca 10m høj.

Jeg har rejst spørgsmål om hvorvidt biomax'en på 16kw er stor nok, det er jo kun 1kwh pr radiator og varmtvandsbeholder.

Vi har ikke kunne få temperaturen i huset over 17-20grader i div. rum, selvom fyret kører såvidt jeg kan se på max ydeevne. vi har endda skruet op for sneglmax og brændsel siden overdragelsen.
Jeg har målt vores forbrug til ca 4kg piller i timen, hvis der er 5kwh/kg piller. så bruger vi for 20kwh brændsel 16wh til fyret og 4wh til skorstenen. eller hvad?

Så til vores indstillinger:
Kombifyring Nej
Pausestop Nej
Pausestart 10 grader
Pausestop 3 grader
Kedeltemp 70 grader
Brændsel 4,05
Røgtempmin 40 grader
Røgtempmax 200 grader
Startbrændsel 30
Pausebrændsel 5 s
Pauseluft 10%
Pausetidmax 60 m
Renblæstid 20 s
Renblæsint 20 m
Sommerdrift Nej

Brændselmin 5%
Sneglemax 20%
Luftmin 8%
Luftmax 50%
Luftreducer 8%
Tændvarmtid 15 m
Tændvarmeff 100%
Tændvarmluft 9%
Regramptid 20 s
Stopblæsetid 10
Røgstarttemp 4 grader

alle røgvendere er ude pga. røgtemp som ligger på 120-170 nu, før 40grader
Vi har renset fyret, ingen slagger tror jeg. men måske lidt sort aske.
kedeltemp ligger mest på 50-55 nu her, har den for første gang holdt den på 60-62 i nogle timer.

vi bruger 75-100kg piller om dagen ydeevnen ligger 90% af tiden på 100% men nogle gange er den 80% selv om kedel temp er 50.

Mit spørgsmål hvad indstillinger tror i er passende?

hvad skal jeg ændre på?

Hvilke indstillinger skal jeg bruge for at få max'en til at yde max?

Det sidste har jeg brug for, dels for at få stuetemp op og så se hvad overskud fyret har til rigtig rigtig kolde dage -10->25 grader som de sidste vintre. Desuden skal jeg have estimeret vores årlige-forbrug af brændsel pga. sagen skal for boligretten.

Håber i har mod på at hjælpe

Vi har overvejet at betale en tekniker til at komme ud og fin-tune fyret og give en udtalelse til retten, nogen anbefalinger?

MVH
Lejerne

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af Kjeld P »

Uff dog. Jeg har på fornemmelsen skorstenen med den lysning og højde kombineret med 50% blæs ...så kommer der godt nok gang i luften. Jeg ville forfærdelig gerne personligt tage bestik af situationen for jeg har på fornemmelsen at det er en svær en. Hvor bor i...

Jeg brænder under 1kg af pr time på 185m2 og mine indstillinger er så langt fra jeres de kan komme.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af MNP »

Hej Kjeld
Vi bor i Viby J.
Du er rigtig meget velkommen.

Der er træstabilisator på skorstenen.

Pga. sagen og inddragelse af kommunen og energistyrelsen, så skal vores installation efterleve alt gældende lovgivning som var det ny byggeri.

Fejeren ville gerne have haft isokern i, men han kan ikke komme med påbud før der er et problem. dvs. evt næste år når de kommer for at feje.
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af MNP »

Aha så opdagede jeg første montør fejl. Var lige nede og kigge på fyret om det var steget i temperatur. så renblæste det lige, lagde mærke til røgtemperaturen steg vildt 70 grader, til over 200 og fyret gik derefter i pausefyring. Så kunne jeg regne ud røgtemp var sat for lavt til de 200, så skruede dem lige op. Så hver gang der er kommet godt gang i fyret så er det gået i pause fyring. så håber vi i det mindste vi får noget varme ud af vores 75kg daglige forbrug af piller.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af Kjeld P »

Jo, men det er alt for høj RT...jeg er bange for at der ryger alt for meget luft igennem det fyr. Desværre kan mine indstillinger ikke bruges på jeres da jeres hus er væsentlig forskellig fra mit. Min RT er 80-100g alt efter drift procent...også uden røg vendere. Jeg skal muligvis til Viby i morgen formiddag...er der der nogen hjemme da.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af Aaen »

skal du ikke have dine røgvendere monteret igen? det handler da om få røgtemp så langt ned så muligt, således at varmen bilver afgivet til kedlen og ikke til skorstenen. 200 grader er da helt vildt. jeg har aldrig været oppe på max med mit fyr, men kan da altid lægge en hånd på mit røgrør.
Er der trækstabilisator på skorstenen?
nemocharley

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af nemocharley »

MNP skrev:Hej Kjeld
Vi bor i Viby J.
Du er rigtig meget velkommen.

Der er træstabilisator på skorstenen.

Pga. sagen og inddragelse af kommunen og energistyrelsen, så skal vores installation efterleve alt gældende lovgivning som var det ny byggeri.

Fejeren ville gerne have haft isokern i, men han kan ikke komme med påbud før der er et problem. dvs. evt næste år når de kommer for at feje.
der er ts på skorsten - men som de andre er inde på, der tabes alt for megen varme gennem den skorsten pt. Forbruget lyder også helt vildt, men det har self. meget at sige når i bor et hus der er utæt eller meget dårligt isoleret + der tabes på rørene.
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af Aaen »

Sorry, det med ts havde jeg sku overset. men til sådan en mother af en skorsten, er en så nok?
nemocharley

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af nemocharley »

det tror jeg ikke - men der er mange tiltag der kunne gøres for at kunne holde bedre på varmen. Men om udlejer vil gøre det er jo nok tvivlsomt. En lysning på 150mm m. isokern vil bestemt heller ikke være en dårlig idé.
Jens Kr
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 dec 2013 08:00
Mit fyr: Bio Max 16
Areal: 220
Brændsel: Eco Nordic
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: Ca.48Kg
Geografisk sted: Ulfborg

Hvordan får jeg min max til at kører max

Indlæg af Jens Kr »

Hej
Stå fyret i et koldt fyrrum.
Det gør mit, jeg kunne ikke få temp op.
Lage et par vinter måtter om, det hjalp med samme.
Mvh
Jens Kr Bredtoft

Besvar