Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

240 volt motor

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

240 volt motor

Indlæg af Brian B » 17 jan 2007 19:55

Hej
Jeg er kommet i ide hjørnet men.. kan man skrue ned for strømmen til en 240 volt motor så den køre langsommer ? jeg har sådan en til en udsugning til at skrue ned for strømmen med (ikke frekvens omformer) men virker det på en linix motor eller kan det ødelægge motoren ?
Ps er der nogen der ved hva prisen er på en frekvens omformer til 240 ? og evt hvor den er billig ?


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 17 jan 2007 20:10

Det er noget med at den "lysdæmper" du bruger skal svare til din motor i watt
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 17 jan 2007 20:34

Hmm... :?: det må jeg lige se om jeg kan se nogen steder på den.. jeg ved at motoren er på 25 watt nogen gange var det skønt hvis man var blevet både elektrikker og smed :D men så er det godt der er hjælp at hente her :D :D tak

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 17 jan 2007 20:45

hej brian
prøv at snakke med "stokerfyrs passer" han er ekspert på det område
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 17 jan 2007 20:57

Hej
Den hastighedsregulering du har, er det sådan en man brugte ved emhætter og lign for en del år siden, og man stadig bruger ved industri udsugning? Sådan en der har samme størrelse som en stikkontakt, og som passer i en stikkontakt ramme?
Der er bare to klemme omme bagpå, hvor man så sender den ene ledning igennem reguleringen?
Hvis det er det så er jeg sikker på at det er en ganske alm. nul-regulering, og så er der ingen problemer med at bruge den.
Det fungere ganske glimrende, har selv en siddende på min blæser, den kan dog ikke regulere helt så langt ned som jeg gerne ville, men kommer dog et stykke af vejen.

mvh.
Jesper
mvh.
Jesper


jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 17 jan 2007 21:06

Vil lige sige at jeg arbejder hen mod en frekvensomformer istedet, både fordi den kan spænde over et langt større område, derved er det nemmere at styre, og fordi den kan sættes til at regulere automatisk op og ned med indput fra styringen.
Syntes ikke der er den store fidus i at sætte en regulering når jeg stadig skal regulere manuelt, og når den så ikke kan komme langt nok ned i hastighed, så det stadig er nødvendigt at drosle den lidt ned manuelt med en klap.

mvh.
Jesper
mvh.
Jesper

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 17 jan 2007 22:46

Ja det er netop såden en til industri udsugning, der ligger nogen stykker på lageret på arbejde som vi ikke skal bruge. det skal bruges til en kridt dosering og det er derfor jeg gerne vil kunne justere mængden.
det med blæseren er træls min starter først ved trin 8 i styrringen og maks er trin 18 dog går styrringen til 30 men så flyver alt ud af hovedet. så der er heller ikke meget at stille på
min styrring er forberet for frekvens omformer jeg tror det skal prøves engang.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Indlæg af Stokerfyr passer » 18 jan 2007 20:32

Hej.
Måske skulle i prøve en DC motor + pwm regulering.
Opstillingen jeg arbejder på kan styre motoren så langt ned i hastighed at man næsten ikke kan se den kører.
Jeg synes at ulempen ved AC motorer er at de går ujævnt ved lave hastigheder når der ikke bruges frekvens omformer, en løsning kunne være at sætte en udveksling på.
Talte med multimek om det og han mente at en steppermotor kunne bruges til kridt doseringen da man jo ved hvor mange grader den drejer sig for hver puls.
Hilsen
Michael Olsen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 18 jan 2007 22:12

et skud en vindusvisker ku man bruge sådan en til kridt dimsen den kører jo en omgang ved hver klik....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 18 jan 2007 22:53

Jeg har visker motor men så skal jeg til og sætte en treffer ind.. dvs det er ikke en visker motor men en trådfremførings motor fra en svejser de kan sagtens trække det den gamle har brugt dem til en stoker engang dog gearet med tandhjul og kæder, det er der flere der arbejder på migatronic der gør.... hvorfor mon.. :D
sådan en DC motor og pwm regulering det lyder dyrt er de det ?
Det jeg er ude på er at måle min føde snegl op på kg i timen og så stille en kridt doserings motor til at give kridt i det rigtige blandnings forhold der til, det var her jeg skulle bruge det med at kunne skrue ned for hastigheden, de motor jeg har nu er 180 gang gearet ned så det er pænt langsom så tænkte jeg på at købe en mere der kun er gearet 100 og så skrue ned til det passer, jeg har fået en ide om at kridtet ikke skal blandes i før lige inden det ryger i stokeren da jeg syntes det ikke er så godt at have kridt i tanken da kornet bliver meget dødt af det og det samler sig i siderne af siloen så jeg tror det er bedre at blande det i sneglen.


Besvar