Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C1 Eller woddy

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Oha2104
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 jan 2014 20:09
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 125
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 4,5
Geografisk sted: Juelsminde
Modtaget likes: 5 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af Oha2104 » 24 jan 2014 21:32

nej det var nu ikke derfor ..... men har ikke den store forstand på det praktiske omkring fyrene og da forhandleren viste mig hvor nemt det var at slukke og tænde passaten selv min datter kunne finde ud af det hvis jeg nu ikke lige var hjemme og det gik ud :-) men kan godt se der er rimeligt meget at sætte sig ind i når man kun har haft olie ;-)


nemocharley

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af nemocharley » 24 jan 2014 21:34

ja det er en anden verden. Det er en god idé at tænke godt over hvad du forventer af et pillefyr, det der er vigtigst for dig i forb. med en ny varmekilde.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af HR LUCCA » 24 jan 2014 23:20

Jeg vil foreslå dig og tage ud og se nogle pillefyr i drift , styringen på et Scotte skal du ikke være bange for , hvis der er problemer med en styring bytter de den inden du når og blinke med øjnene, jeg har aldrig læst om nogle her på forum der ikke har fået en ny , hvis man kan læse om nogle med problemer med styringen på et Scotte og ikke på et Passat skal man lige huske på der bliver solgt mange flere Scotte , over 50000 stk så mange kan ikke tage fejl , prøv og se hvor mange indlæg der er på Scotte/Woody kontra Passat , skriv hvor du bor henne , så skal der nok være nogle der invitere til lidt sparke fyr :)
Så har jeg kikket lidt på Passaten og der står det passer til huse fra 150 m2 og op efter så jeg tror ikke det er et godt valg , det fyr du skal vælge skal ikke være over 10 kw .
Senest rettet af HR LUCCA 24 jan 2014 23:32, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af Oldgaard » 24 jan 2014 23:27

Oha2104 skrev:man skal selvfølgelig ikke tro på alt hvad man høre men det kommer fra 2 forhandler det med styringen men er lidt lun på scotten men tænker da på de problemer de omtaler har også fået en god pris på scotten med 200 liters tank og v7 styrring 18750.- men vil ikke købe katten i sækken... det er da lidt spændende det du skriver med passaten måske man skulle vente lidt med at investerer da der har været skrevet meget om den og om deres attester er gyldige efter de nye regler ....
For mig lyder det som en der har større avange på pasaten end på scotten ;) mig bekendt så er der ingen problemer med hverken V7 eller V10
men som Lucca siger, ud og sparke lidt fyr hos alm. brugere, der får du (normalt) den mest ærlige mening.

Ps. velkommen på Stokerpro ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af coctail » 25 jan 2014 00:51

Har faktisk en lille smule kendskab til begge fyr, har selv et passat c1+ ( det kaldes den model med pilllebrænder monteret) og har en nabo som har et scotte fyr, med ukendt version styring, samt viden herfra forummet.

Attesterne på passat'en er i orden og har været det længe - De følger naturligvis med fyret, ellers kan de hentes på passat's hjemmeside.

Der er fordele og ulemper ved begge 2, men hælder personlig mest til passat'en da den mere plug'and'play.

Positivt ved scotte: Hyppige opdateringer af styring med avancerede muligheder som internetopkobling og kompressorrens, solgt i ekstremt store mængder, så sandsynligheden for at din nabo har en ekstra lysføler til at ligge er stor.

Negativt: kræver viden end passat'en, afvejning af piller ved opstart og jævnligt under drift, justering af luft mv., hyppige softwareopdateringer (burde ikke være nødvendigt så ofte), lysføler og eltænder står af for et godt ord, upålideligt.

Det sidste står 100% for min egen regning, da jeg anser et fyr, hvor så vitale dele som eltænder og lysføler har det med at går i stykker med jævnlige mellemrum, for upålideligt, uanset for simpelt/billigt det er at skifte. Man ved aldrig hvornår det står af, midt i sommerferien, hvor det ikke har så stor betydning, eller dagen efter du er taget på en 10 dages vinterferie med familien og det fryser 15 grader udenfor.. Den slags skal holde MINDST 3-4 år efter mening, hvis ikke, så er kvaliteten/designet for ringe.

Positivt ved passat: God godstykkelse på 5mm (kender ikke scotte's), dansk produceret, utrolig simpel, både ved opstart og under drift. Pålidelig (iflg. passat energi bliver der stortset aldrig solgt eltændere i løsvægt), solgt en del fyr, plug and play.

Negativt: Ingen avancerede funktioner i styring, som kompressorrens og internetopkobling, ingen softwareopdateringer, ikke solgt så mange som scotte (har også været på gaden i flere år).

Personligt tager jeg det ikke som et kvalitets tegn, at hovedvægten af indlæg på et forum som dette omhandler en bestemt producent, for selvom der er solgt 50000 stk af samme fyr, så er der solgt mindst lige så mange af fyr fra de andre producenter tilsammen, men de ejere har bare ikke haft brug for at søge hjælp på nettet! De fyr kører 24/7 uden nogen problemer overhovedet, heller ikke ved indkøring, så dem hørere man aldrig noget til. den tilfredse kunde, er oftest den tavse..

I sommers skiftede jeg min ældre dantrim stoker monteret på en baxi kedel ud med en passat c1+ og sparer dervedover 1/3 piller.
Det skal siges at jeg fyldte sneglen med piller lørdag eftermiddag og trykkede 'start'. Mandag morgen tog jeg afsted til Norge, og da jeg kom hjem igen 10 dage efter kørte fyret stadigvæk, uden at have pillet ved noget som helst i mellemtiden.

Ved godt at jeg nok bliver verbalt overfaldet af vrede scotte brugere nu, men dette er som sagt min helt personlige vurdering af den information, som jeg har om begge fyr.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


nemocharley

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af nemocharley » 25 jan 2014 07:37

coctail det var et godt indspark synes jeg - den lever åbenbart en stille tilværelse den nye pillefætter fra Passat. Hvis du har lyst så ville det være en rigtig god service om du lavede et indlæg om dine erfaringer med fyret og installationen under "mit fyrrum og mine indstillinger".

Nu har jeg været aktiv på forum i lidt over et år, og det ser altså ud til at der er rigtig mange glade scotte brugere - og ja der er også en del tråde omhandlende forsk. vanskeligheder. Jeg valgte selv scotten fra, men det var nok mest ud fra en vurdering af at mange af de avancerede styringsmuligheder ikke var noget for mig. Jeg er ikke den store teknik-nørd og foretrækker egentlig bare et enkelt pillefyr. Sidenhen har jeg så lært at visse styringsmuligheder ikke er sådan at kimse ad, da de kan give rigtig store besparelser i pilleforbruget (vvb-prio, rum. temp følere eller vejrkompensering).

Der findes også andre pillefyr derude i 20-30K klassen - så bare lige til ren info så kan jeg huske følgende: Scotte, Passat og MGM er nævnt men der er også Vølunds Pellux 100, Atmos, Ekoheat, Edil Kamin, Minibio og sikkert flere, nogen af dem kan du læse om her på forum.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af pille bruger » 25 jan 2014 07:50

Kig her http://www.nbe.dk/rtb.html
Skal der ikke ekstra udstyr på, er det bare at koble den i stikkontakten.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Klaus Damgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 jan 2014 18:34

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af Klaus Damgaard » 25 jan 2014 08:58

Hej

Jeg ville vælge en passat bioheat 15 kw
Jeg har tre af disse og kan kun sige de virker den jeg har herhjemme privat har kørt i tre år uden et stop
Og jeg har nu fået den automatiseret med piller så der ikke er nogen form for pasnining og piller til en hel sæson der kører uden bøvl med hjemme lavetnsystem
Tømmer skuffe en gang om måneden og renser det i bund hvert forår det er nemt
Mine er godt nok 25 kw men er samme kedel

Dertil har jeg en windhager 65 kw der må jeg sige det er professionelt grej men dyrt nok lidt overkill
Men passat C1 er en lidt gammel konstruktion men solid
Men den skal passes væsentligt mere end bio heat

nemocharley

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af nemocharley » 25 jan 2014 09:04

det er ikke compact stokeren men den nye c1+ pillebrænder trådstarter har kig på. Og Bioheaten er helt sikkert et fint pillefyr, men den billigste pris for selve fyret lyder på 49500 fra Hedestoker.

Det er den her vi taler om: http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passat.html - Bioheaten er lidt længere nede :)

MrJacki
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21 jul 2013 21:01
Mit fyr: Woody Blackstar 16 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 11
Årligt forbrug: 3,5
Geografisk sted: Svendborg

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af MrJacki » 25 jan 2014 11:49

Tror vedkommende søger lidt for og imod, og de fleste vil jo gerne fortælle at deres installation er den den bedste der findes, hvilket nok er ganske naturligt.
Skiftede selv for 6 måneder siden fra olie til Træpiller, overvejelserne gik på at det skulle være nemt, da jeg selv grundet arbejde har ca 180 rejsedage pr år. Det betyder at det er den anden halvdel der i disse perioder selv skal stå for det hele, og selv skal kunne løse problemerne.
Valget for os efter moden overvejelse blev en Blackstar mini 1016 16 kW fra NBE.
Grunden hertil var den relative store askeskuffe og rensemekanismen på røggas siden.
Installationen blev med v.10 styring og sat på nettet via stokercloud, dertil kompressor-rens, røggas temp måling, samt retur og flow måling på kedelvandet.
Installatøren justerede fyret ind, med blæsehastigheder, interval for kompressorrens og andre setpunkter.
Siden installationen har vi gjort fyret rent én gang, og ellers fyldt piller på, og tømt askeskuffen ca hver 6 uge og fyret har passet sig selv.
Skulle der mod forventning opstå problemer mens jeg er væk, kan jeg via IPad, IPhone eller computer logge på fyret og trække en hændelseslog, samt kigge driftsgrafer og indstillinger. For at se om jeg kan løse problemet, er der ikke tilfældet kan installatøren f kedlen det samme, og her justere og vejlede.
Yderligere er der sat op således at fyret sender en SMS hvis det får et uventet driftstop, igen, kan men logge på og kigge, evt prøve at genstarte kedlen, hvis det ikke lykkes, kan man igen kontakte nogen der kan hjælpe selvom man ikke er hjemme.
Jeg har ikke erfaringer med da andre installationer folk skriver om, men jeg har ikke fortrudt det valg vi gjorde, og min kærestes nervøsitet er helt væk, og hun er tryg ved at passe det, hvilket for os er vigtigt.
Men som med alle andre køb, er det dine behov der er afgørende for dit valg, derfor brug tid på at fastlægge hvad det egentlige behov er, og derfra kan du så sortere ud. Er valget mellem Woody og Passat så skriv til nogen her på sitet og spørg om du må komme forbi.


Besvar