Kedel kæmper med at komme over 60

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
snehvide
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08 dec 2013 15:18
Mit fyr: NBE 10 kw bs1016 v10.0469
Areal: 250 m2
Brændsel: Task 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 10-13 kilo
Årligt forbrug: Anslået 6 ton
Geografisk sted: Gammel Krovej 17 B Norsminde 8300 Odder

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af snehvide »

Expansionsbeholderen sidder med garanti på loftet og på billede nr 2 , det der viser bunden af den gamle vv beholder , kan man da se et manometer som står på 0 og en en rød viser der skal vise højden på expantionen , den bruges til at man fra fyrrummet kan se at anlæget er ved at være fyldt op (når man fylder vand på) og vise når anlæget mangler vand . Den viser det man kalder MV = metervandsøjle .

Håber det giver mening .

snehvide
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08 dec 2013 15:18
Mit fyr: NBE 10 kw bs1016 v10.0469
Areal: 250 m2
Brændsel: Task 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 10-13 kilo
Årligt forbrug: Anslået 6 ton
Geografisk sted: Gammel Krovej 17 B Norsminde 8300 Odder

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af snehvide »

Jeg kan se på billede 3 og 4 , rørene til og fra den gamle fastbrændsels kedel , at der er kuglehaner på og de er lukkede , hvis du fyrer op i din kedel nu vil den exploderer med et ordentlig brak !!! Når man monterer kuglehaner på så farlige steder pille man håndtage af så man ikke ved en fejl kan afspærre kedlen .
Det rør der går til venstre lige efter den farlige kuglehane på afgangen fra kedlen tror jeg går hen under den gamle vv beholder og derefter lodret op til din expansion på loftet , hvis det er rigtigt mangler du kun at finde overløbet fra expansione som måske ender i tagrenden .
Hvis du ikke selv har bixet det hele sammen så kunne du måske spørge den forhåndværende ejer ???
Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Har takket: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal »

Woody Ven skrev:Hej
ved ikke hvor dine rør går hen, men vender opop kedlen ikke helt tosset lågen ind mod tanken.
Jo, det er lidt drilsk at få askeskuffen ud, hvis det er det du mener. Det ene ben til siloen står i vejen, men med lidt snilde finder man ud af det.
Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Har takket: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal »

snehvide skrev:Expansionsbeholderen sidder med garanti på loftet og på billede nr 2 , det der viser bunden af den gamle vv beholder , kan man da se et manometer som står på 0 og en en rød viser der skal vise højden på expantionen , den bruges til at man fra fyrrummet kan se at anlæget er ved at være fyldt op (når man fylder vand på) og vise når anlæget mangler vand . Den viser det man kalder MV = metervandsøjle .

Håber det giver mening .
Det giver fint mening - manometeret sidder i toppen af brændefyret, så det viser kun 0 fordi de 2 kuglehaner var lukket - efter at jeg har lukket op for tilbageløbet til brændefyret ligger den på 0,2 bar og rykker sig ikke rigtigt.
Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Har takket: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal »

snehvide skrev:Jeg kan se på billede 3 og 4 , rørene til og fra den gamle fastbrændsels kedel , at der er kuglehaner på og de er lukkede , hvis du fyrer op i din kedel nu vil den exploderer med et ordentlig brak !!! Når man monterer kuglehaner på så farlige steder pille man håndtage af så man ikke ved en fejl kan afspærre kedlen .
Det rør der går til venstre lige efter den farlige kuglehane på afgangen fra kedlen tror jeg går hen under den gamle vv beholder og derefter lodret op til din expansion på loftet , hvis det er rigtigt mangler du kun at finde overløbet fra expansione som måske ender i tagrenden .
Hvis du ikke selv har bixet det hele sammen så kunne du måske spørge den forhåndværende ejer ???
Spot on :great: - Jeg fandt expantionsbeholderen oppe på loftet, helt oppe under tagryggen, pakket ind i en ordentlig klump Rockwool, og med en gummislange der løber ud i tagrenden.

Det lyder lidt farligt med det brændefyr. Den kuglehane du kalder den farlige sidder jo også på fremløbet til pillefyret. Så når jeg åbner den op får jeg en masse varmegennemstrømning igennem brændefyret, og det er vel heller ikke at foretrække? Men jeg skal da helt sikker have klistret nogen advarselslabels på fyret og på hanerne, så jeg ikke glemmer at lukke op når jeg en dag skal have gang i brændefyret. Godt at du gjorde mig opmærksom på det... :oops:

Nu da jeg har fundet ekspantionstanken, er der så noget der taler for eller imod at holde tilbageløbet til brændefyret åbent?
Det der taler for skulle vel være at jeg ikke har noget manometer til at aflæse tryk i systemet andre steder - men ved ikke om det besværliggører flowet eller lavet noget varmetab.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Landlyst »

Har lige siddet og nærstuderet dine billeder....

DU siger du har en VVB inde i huset?

Hvis du har det så er mit forslag: At du simpel hen smider den gamle kedel ud... Sammen med den gamle VVB der hænger der over... For det er en farlig konstruktion der er lavet og den er ikke særlig brugbar, da der jo mangler noget akku til brændekedlen. Samtidig kan jeg se at den trækstablilator som sidder til pillefyret næppe nogensinde har haft nogen effekt da trækspjældet på brændefyret står åben....
Og tror ikke den gammel vvb har fungeret som akku, med de små rør.. Det ligner en som måske har fyret med koks i stedet for brænde i den gamle kedel?
Hvad er det for ledninger som sidder i toppen af den gamle vvb?
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af T-mek »

Landlyst skrev:Har lige siddet og nærstuderet dine billeder....

DU siger du har en VVB inde i huset?

Hvis du har det så er mit forslag: At du simpel hen smider den gamle kedel ud... Sammen med den gamle VVB der hænger der over... For det er en farlig konstruktion der er lavet og den er ikke særlig brugbar, da der jo mangler noget akku til brændekedlen. Samtidig kan jeg se at den trækstablilator som sidder til pillefyret næppe nogensinde har haft nogen effekt da trækspjældet på brændefyret står åben....
Og tror ikke den gammel vvb har fungeret som akku, med de små rør.. Det ligner en som måske har fyret med koks i stedet for brænde i den gamle kedel?
Hvad er det for ledninger som sidder i toppen af den gamle vvb?
Mon ikke der siddet et gammelt varmelegme i den beholder, den har nok ikke været særlig dyr i drift.... :oops:
Men er helt enig med dig, skrot gl. kedel + gl. vvb. + gl. åben expansion.
Og få evt. flyttet ny kedel så den står bedre ift. skorsten og magasin.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Har takket: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal »

Tak for jeres kommentarer. Jeg troede faktisk det var en fordel at jeg har både pillefyr og brændefyr, men kan da godt se tingene skal være forsvarligt sat sammen. Men jeg er ikke helt skarp på hvad der er galt - er med på at hvis den gamle VVB ikke kan fungerer som akkutank så mangler der noget ret vitalt i systemet, men hvad er det der decideret er farligt ved opsætningen?
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Landlyst »

At du kan lukke for ekspantionen til brændekedlen.... Den kan i værste fald eksplodere....
Anders Juul
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 jul 2012 21:57
Mit fyr: Reka 3048/Opop h418
Areal: 230 m2
Brændsel: Træ/Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: Træ 35m3/piller ?

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Anders Juul »

Hej. Du kunne jo også trække et nyt rør op til din åbne ekspantionen. Lav et rør direkte fra pille fyret
Op til ekspantionen så behøver du ikke at køre igennem det gamle fyr.
Jeg har lavet det samme og det køre fint.

Besvar