Høj drift konstant

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
denjan
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan »

Der er 7 radiatorer og der har ikke været åbne vinduer eller andet.. Men det er et problem, at der ikke virker som om der er "power" nok i fyret til at varme op.. Når det næsten konstant står på 100% er der jo ikke noget at give af.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af Ugelvig »

Nu er jeg jo ikke Scotte-mand, og er ikke 100% sikker på, hvordan det virker med deres 16/20 kW brænder på en 16 kW kedel...

Jeg har selv en 20 kW brænder på en kedel godkendt til 14 kW, i min Verden er sådan et fyr 14 kW, da kedlen jo bestemmer, hvor meget energi der kommer ud til rørene i centralvarmeanlægget. Klart, jeg vil kunne gå nogle % over de 14 kW, men jeg nærer ingen forhåbning om at ramme de 20 kW som brænderen kan. Resten af varmen ville blot gå med røggassen ud igennem skorstenen, hvis jeg forsøgte at pine alle 20 kW ud af brænderen.

Hvad ligger din røggastemp på? Hvad er dit daglige forbrug når fyret kører normalt og kan følge med? Hvad er forbruget når fyret ikke kan følge med? Ubrændte piller tæller jo også med, selvom de ligger i askeskuffen...

Men klart blæst giver et forøget forbrug af energi, både fordi huset kalder på mere varme men også fordi skorstenen suger mere varme til sig...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Høj drift konstant

Indlæg af Landlyst »

Hvad nu hvis du lukker af for den nedereste del af huset? Hvad sker der så? Kan den så følge med eller er det helt af h til også? Tegninger af anlæget og billeder kunne være en go ide at lægge ind...
denjan
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan »

En ny opdatering herfra.

Skiftede piller og det hjalp faktisk lidt.. Nu er jeg faktisk kommet ud over problemet med at der ligger for mange piller på risten..

Lidt info:

Mit hus ligger på topppen af en bakke ud til åbne marker.. For tiden står der en isnende vind lige ind mod huset. Min skunk er isoleret med kan ikke holde vinden komplet ude..

Fyret kan slet ikke varme huset op.. Lige pt. er drift 100% og temp 60 grader!!! Det kan slet ikke være med. jeg kan få det op i temperatur om dagen samtidig med brændeovnen på 1. sal brager derud af. Gulvvarmen er kun delvist varm. F.eks. er mit badeværelse sat til 23 grader - der er 19,5!! I stuen kører min pille ovn nærmest konstant.

Så konklusionen er, at fyret ikke har kapacitet til at varme huset op, når det er koldt. Så spørgsmålet er hvad jeg kan gøre.. kan jeg holde VVS'eren op på, at jeg er blevet anbefalet et fyr, der er for lille ? Eneste de bad om inden de satte det op var billeder af fyrrummet.. De har ikke været ude og kigge på varmeinstallation eller andet inden..
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Høj drift konstant

Indlæg af Lau »

De har ikke spurgt om dit tidligere varmeforbrug? Spurgte de dig hvad størrelse kedel/fyr du mente du havde brug for?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Høj drift konstant

Indlæg af triumph »

Rent juridisk tror jeg ikke du kan hænge vvsér op. Men positiv dialog kunne vel hjælpe, vvs har jo også et rygte de godt vil bevare.
Hvis du har en 20 kw kedel og brænder. Og skal have en 30 KW, så er det vel både kedel og brænder der skal skiftes ?
Jeg tror jeg ville prøve og lave en aftale med vvsér om at han tog kedel tilbage, mod et afslag på f.eks 5000.
Du betalte for en ny kedel/brænder. Og han udskiftende det uden betaling
Slettet 15549

Høj drift konstant

Indlæg af Slettet 15549 »

Det kan jo være at en kedel er nok
Hvis jeg har forstået rigtigt er det en 20 kw brænder på en 1016 kedel hvilket sådan set er et 16 kw
Jeg godt at brænderen er den samme om det hedder 16 eller 20 kw
Men hvis det skulle være et "rigtigt" 20 kw skulle kedlen vel hedde 2030 ved dog ikke om kedlen alene kan gøre det eller der skal en 30 kw brænder til også
denjan
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan »

Vi har oplyst om vores tidligere forbrug og tidligere anlæg (Passat 23 KW).

Problemet med at gå i dialog med vvs'er er at det er alt muligt andet der er galt.. Så er det pillerne, så er der ikke godt nok isoleret osv osv.. Jeg er ikke klar over hvor meget der skal skiftes og om det ligefrem skal være en 30KW ved jeg ikke.. Mindre kan måske gøre det.. Men det er jo sådan, at vi ikke er eksperter i pillefyr og derfor ringer vi jo til en leverandør og siger vi har det og det, hvad skal vi bruge.. Vi kan jo ikke bare sidde bagefter og sige: "Det var da ærgerligt, at det ikke lige var det rigtige"
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Høj drift konstant

Indlæg af Landlyst »

Nu kan jeg se at mit fyr har været oppe og runde 80% = ca 13kW her til morgen og der var ingen oppe endnu.... Så hvis dit er sat til 16kW så skal det nok passe at den køre på 100% nu.... Men er det et 16kW brænder... ? Så kan du jo gå ind og ændre den til op til 24kW, mener jeg... Jeg har 200kvm bolig og 60kvm værksted som ikke er godt isoleret... eller tæt.... så det skal jo nok passe du bruger 16kW nu....
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af martin_b »

Jaeh, men 24 kW i den lille kedel, det er nok for meget forlangt.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Besvar