Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan pillefyr laves til stoker

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Lawis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 jan 2014 15:52
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 149
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5492
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fyn

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af Lawis » 20 jan 2014 13:16

Jeg står og skal bruge et fyr til en ejendom jeg er ved at overtage. Da jeg om nogle få(2-4) år med stor sandsynlighed vil få adgang til billig flis var min første tanke et stokerfyr. Jeg kan dog se at disse koster en del mere end et pillefyr.

Jeg vil derfor høre om der findes pillefyr, som man efterfølgende kan opgradere til stokerfyr og om dette vil være meget dyrer end at købe et stoker fra starten. (Hvis jeg mod forventning ikke kommer til at få billig flis, vil jeg dermed ikke have brugt flere penge end nødvendigt.)

Kom endelig bud på et fyr.
Det er 135 kvm i to plan. Der er nyt isoleret gulv, med gulvvarme i stueplan. På første sal er der radiatorer. Resten af huset er et standard hus fra 1913.


nemocharley

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 13:22

Det ved jeg simpelthen ikke.

Min første indskydelse er at det er en rigtig dårlig idé. Enten så køber du en stoker i første omgang, som er godkendt til flisfyring - eller du holder dig til et regulært pillefyr.

Men hvad er dit budget?

Lawis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 jan 2014 15:52
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 149
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5492
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fyn

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af Lawis » 20 jan 2014 13:51

Egenligt havde jeg håbet på at kunne gøre det for under 50.000. Men hvis det er billigere i længden at ligge noget mere nu, så må jeg se om jeg kan finde en løsning på dette.

nemocharley

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 14:21

det der med flis... jeg kan læse mig til at mange opgiver det efter noget tid, da det er mere besværligt. Jeg skriver ikke det her for at skræmme dig væk fra tanken om stoker, det er bare godt at tænke det godt igennem inden, der handles. Har du gode forhold til det? Opbevaring og transport til stokerfyr - kan det gøres forholdsvist let?

For 50000 kommer du ikke så langt hvis du skal have en Cpi12 eller en KSM Tuxedo 10kw, de koster begge over 50k.

Et MGM pillefyr kan bruge billige træpiller til 15-1700kr pallen - en junior koster 27800 før tilskud er søgt.

Der er også scotten, pellux 100 eller atmos d14p til omkring 25k.

Hvis det er 50 for det hele - brandsikring, skorsten, vvb, rør og fittings, trækstabilisator, ekspansionssæt - så skal fyret ikke koste mere end 30k.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af timkenneth » 20 jan 2014 15:48

nej du skal have en rigtig stoker.

gør op med dig selv om du/i vil spare op til et rigtig sæt, eller vælg den nemme løsning med ren pille.

du skriver du sandsynligvis får adgang til flis. det skal være meget sikkert og gennem MANGE år. af bitter erfaring ved jeg det kræver mange mande-timer at holde flisstakken fuld. er du samtidig ude i at selv skulle plante skal du regne med at plante nyt stort set hvert år, altså hvis selvforsyning er i tankerne.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af KristianVilhelm » 20 jan 2014 18:31

Omvendt kan man nogen gange være heldig, hvis man har godt med plads. Har snart fået 2 års forsyning uden at røre en finger, takket været bodil. :great:

Lawis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 jan 2014 15:52
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 149
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5492
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fyn

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af Lawis » 20 jan 2014 18:53

Tak for svar. Må siges at være hurtigt man får svar herinde. Jeg tror jeg kan konkludere at det skal være et pillefyr. Jeg har desværre ikke muligheden for at spare op, da huset jeg gerne snart skulle overtage, har et defekt oliefyr og lidt varme ville være rart. Hvis jeg får mere for penge ved at bruge mere end 50.000, så må jeg finde en løsning på dette.

Jeg kan læse på forum at scotte/woody er et udemærket valg. Hvis mit valg ender på dette er der så noget jeg skal være opmærksom på og ekstra udstyr der er et most? Eller er der et andet fyr jeg bør vælge i stedet?

nemocharley

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 19:01

Min top fire i under 30k prisklassen

NBE´s Scotte, MGM, Atmos d14p og Vølunds Pellux 100 - de har en god pris, er indbyrdes meget forskellige - så det er op til dig og dit temperament. Jeg ville tage ud på fyrspark ved private efter at have læst lidt om de modeller der lige falder i din smag.

Alt efter isoleringsstandard så burde 10kw være nok. Du ved ikke hvad der blev brugt af olie før?

Men der er rigtig mange fyr at vælge mellem.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af Brandsen » 20 jan 2014 19:11

Halløj i forum,

Lige et par løse kommentarer :

- der kommer en helt ny og mere avanceret Scotte fra NBE i april måned,
så hvis muligt, sikkert en god ide lige at vente at se den

- hvis du har plads nok, så kunne du jo forberede installationen, såder på et senere
tidspunkt også kan komme en stoker ind. Her selv både en stoker og en pillebrænder.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Kan pillefyr laves til stoker

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 19:16

men kan trådstarter holde sig under 50k samlet med den nye rtb kedel? Startprisen lyder på 29k før moms for den billigste model.


Besvar