Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kold skunk

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

kold skunk

Indlæg af Ugelvig » 19 jan 2014 22:39

Kan vindpap gøre det på på "kolde" side???
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

kold skunk

Indlæg af Aaen » 19 jan 2014 22:40

Man må vel nok tage de 2 nederste rækker af tagplader af, for at reparere. Om de så må genanvendes, er en anden side af sagen.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

kold skunk

Indlæg af Jobak » 19 jan 2014 22:54

martin_b skrev:Men hvordan vil du montere et vindbræt for at løse trådstarters problem? Tror det bedste er at få tætnet væggen og hen over loftet. Det må være der luften trænger ind i beboelsen.
Det er da lige netop derfor han skal gøre det viste på billedet. Og trådstarter kan endda gøre det indefra i skunken uden at skulle ha taget af. En lægte på spærret og en plade på. Han skal self kunne få pladerne ud i skunken. :D Han skriver det laver overtryk i skunken og det er p.gr.af den turbulens der opstår der. Han skal "lede" vinden opad langs taget istedet for ind i skunken. Nu skal man altså også passe på ikke at lave det "for" tæt. Så heller juster pillefyret lidt op. icon_cheesygrin.gif

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

kold skunk

Indlæg af lamborg » 20 jan 2014 07:44

Fuldstændigt lige i øjet Jobak og for tæt nej vindbrættet skal slutte ca 5 cm fra overkant spær.
Ps Plejer man ikke at ryge skunk . Så er det jo bare en tændstik der mangler så er det jo ikke kold mere :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

kold skunk

Indlæg af lille_smed » 20 jan 2014 18:11

Jobak skrev:
Det er da lige netop derfor han skal gøre det viste på billedet. Og trådstarter kan endda gøre det indefra i skunken uden at skulle ha taget af. En lægte på spærret og en plade på. Han skal self kunne få pladerne ud i skunken. :D Han skriver det laver overtryk i skunken og det er p.gr.af den turbulens der opstår der. Han skal "lede" vinden opad langs taget istedet for ind i skunken. Nu skal man altså også passe på ikke at lave det "for" tæt. Så heller juster pillefyret lidt op. icon_cheesygrin.gif



lyder som om du ved en helt masse om dette .. må man som noget har forslået sætte vindpap op .-- har mulighed for at sætte baner helt nede fra og til kip .. jeg kan komme til at skubbe det ned oppe fra ..på de isolerede skrå væge.. .. og sætte fugle klodser i .. så det ikke bare suser ind.. ..

eller er det bedre med vind bræt og fugle klodser..

kender ikke størrelserne på pladerne .. men lemmen de skal ind af er ikke særlig stor


kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

kold skunk

Indlæg af kent a » 20 jan 2014 19:55

Det kan vil ikke være så svært. du fangen nogle vandfaste krydsfiner. lægter og skrue og noget fugemasse
Du tag nogle lægter. skruer dem fast opimod taglægterne i spærne fra murevægen op til øverest af den væg ind til beboelse. derved du leder vinder op over isoleringen.
en streg fuge masse på begge lægter der efter den tilsavet plade med skruer. mure noget op under op til pladen på murstens vægen. lige en cm fra og en fuge der. så det kan give sig lidt.

i begge ender af huset laver du lige en ø100mm i vinden pladet. bare lige at få lidt luft der ind.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

nemocharley

kold skunk

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 21:55

lille_smed skrev:da jeg er vildt træt af at vinde suser ind i mit hus .. skal jeg gøre noget ved det..
skunki.jpg
min minder noget om dette .. desværre .. bliver der dannet over tryk i skunken .. så det kommer ind af bare den mindste lille sprække ,, er der noget her inde skal kan komme med et råd .. hvordan jeg får led vinden ud af skunken ..


min skung.. har ca en meter mur over gulv højde på 1 sal .. uisoleret.. samt 1,3 meter tag som heller ikke er isoleret ..
sådan ser det også ud hjemme ved os. Vi tog brædder op og lagde rockwool og på med brædderne igen, den eksisterende isolering fik lige 20cm ekstra på sider og 40 cm ekstra på loft - det har vist sig at være tilstrækkeligt - det var kun da det virkelig stormede i december at det rykkede lidt i dørene ind til skunken - men lidt luft cirkulation skal der jo være.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

kold skunk

Indlæg af Jobak » 20 jan 2014 22:56

lille_smed skrev: lyder som om du ved en helt masse om dette .. må man som noget har forslået sætte vindpap op .-- har mulighed for at sætte baner helt nede fra og til kip .. jeg kan komme til at skubbe det ned oppe fra ..på de isolerede skrå væge.. .. og sætte fugle klodser i .. så det ikke bare suser ind.. ..
eller er det bedre med vind bræt og fugle klodser..
kender ikke størrelserne på pladerne .. men lemmen de skal ind af er ikke særlig stor
Næh det gør jeg såmen ikke, andet end jeg selv skal ha det lavet til foråret. Har dog ikke samme mulighed som dig for at gøre det indvendigt fra. Og at det har været på forum før, jeg har søgt på kryds og tværs men kan desværre ikke finde det. Det var noget med kold gulv på første sal. En plastik fugeklods i bunden af den første plade som ikke slutter helt tæt, vil sikkert og "bremse" luften lidt. Fra den lodrette murstens væg på dit billede ser det ud som om at der er ca. 10cm ind til skunk bjælken, der ville jeg sætte en 19x100 forskallingsbræt og skumme tæt i siderne med bygningsskum. Så kunne du for nemheds skyld bruge vindpap fra skunkbjælken op til skråvæggen, tror det er nok bare at det "godt og vel" går op over, måske en ½ mtr. eller lign, ikke op til kip. hvordan ville du foriøvrigt få det sat fast oven over isoleringen? Pappet er vel også nemmere at få ud i skunken. Du kan jo lade pappet gå ned over bjælken og sømme en lægte ovenpå, så er det dælme tæt. Ved dog ikke om pappet vil blafre lidt imellem spærrene?

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Besvar