Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hastighedsregulering på laddomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
soren_bro
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 aug 2012 10:35

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af soren_bro » 21 dec 2013 10:26

Den ESR31D, som styrer kedeltemperaturen. Er den alene om det, eller sidder den efter den "normale" styring? Med "normale" styring mener jeg den styring der starter og stopper pumpen ud fra kedeltemperatur og røggastemperatur.


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Flemmingth » 21 dec 2013 19:34

soren_bro skrev:Den ESR31D, som styrer kedeltemperaturen. Er den alene om det, eller sidder den efter den "normale" styring? Med "normale" styring mener jeg den styring der starter og stopper pumpen ud fra kedeltemperatur og røggastemperatur.
I mit tilfælde er ESR31D alene om at styre kedeltemp. idet kedelstyringen gik kaput. Kedelblæseren kører altid 100%, og så holder ESR31D kedeltemp. på setpunkt.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

soren_bro
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 aug 2012 10:35

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af soren_bro » 22 dec 2013 06:30

Det lyder som en super god idé at modulere pumpen. Hvordan med returtemperaturen? Jeg købte mit anlæg sidste år. En ATMOS 25 SP. Dertil købte jeg en LK Termovar ladepumpe med 60° C termostat. Den kom bare med en 60°. Senere her jeg læst at returen ikke må være under 65° C. Er det godt nok, eller bør jeg skifte til en højere temperatur? Er der andre fordele / ulemper ved at hæve temperaturen?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 22 dec 2013 06:37

soren_bro skrev:Det lyder som en super god idé at modulere pumpen. Hvordan med returtemperaturen? Jeg købte mit anlæg sidste år. En ATMOS 25 SP. Dertil købte jeg en LK Termovar ladepumpe med 60° C termostat. Den kom bare med en 60°. Senere her jeg læst at returen ikke må være under 65° C. Er det godt nok, eller bør jeg skifte til en højere temperatur? Er der andre fordele / ulemper ved at hæve temperaturen?
De 60 grader er fint
Hvis du hæver returen til f.eks 65 eller 70 er det ikke sikkert din ladeventil kan lave flow nok til at holde kedlen afkølet tilstrækkeligt så den kan yde maksimalt uden at gå i pausedrift. Højere returtemp giver også en lille forhøjelse af røggas temp og dermed røggas tap. Så dit setup lyder til at være fint.

kris1560
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 dec 2013 17:56
Mit fyr: black star/salamander
Areal: 220
Brændsel: træpiller/skovtræ
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Dagligt forbrug: 24kg
Geografisk sted: randers

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af kris1560 » 16 jan 2014 21:19

der plejer at side en 72 grader termostat i laddomat der for findes 3 slags termostater til en laddomat. trin to er fint. men burde tilslutte laddomat til fyret styre strøm.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 16 jan 2014 21:30

kris1560 skrev:der plejer at side en 72 grader termostat i laddomat der for findes 3 slags termostater til en laddomat. trin to er fint. men burde tilslutte laddomat til fyret styre strøm.
Rigtigt, det er normalt en 72 graders termostat i ladeventilen
Resten du skriver er noget sludder, der findes ikke 3, men hele 8 forskellige termostater til en laddomat, f.eks en 21-60
Og nej, den skal naturligvis ikke tilsluttes kedlens forsyning, men enten i kedelstyringen dertil beregnede klemmer eller hvis der ikke er nogen styringsudgang til ladeventil, ja så tilslutter man den til en røggas termostat, f.eks en laddomat røggas termostat

kris1560
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 dec 2013 17:56
Mit fyr: black star/salamander
Areal: 220
Brændsel: træpiller/skovtræ
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Dagligt forbrug: 24kg
Geografisk sted: randers

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af kris1560 » 17 jan 2014 19:01

John Skov Jensen skrev: Rigtigt, det er normalt en 72 graders termostat i ladeventilen
Resten du skriver er noget sludder, der findes ikke 3, men hele 8 forskellige termostater til en laddomat, f.eks en 21-60
Og nej, den skal naturligvis ikke tilsluttes kedlens forsyning, men enten i kedelstyringen dertil beregnede klemmer eller hvis der ikke er nogen styringsudgang til ladeventil, ja så tilslutter man den til en røggas termostat, f.eks en laddomat røggas termostat

jeg har altid fået af vide der findes 3 slags termostater til lade ventilen. den laveste på 63 vis jeg husker rigtigt og 72 og noget med 80.
ja der klemmer til at slutte strømen til.

nu har jeg tjekket dine billeder med fyret ser godt ud. men har et spørgsmål til den kasse du har lavet efter røg af gangen af fyret hvad er den til. kan os se der er sat et rør til ? hvad er ide'en med det ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 17 jan 2014 19:25

kris1560 skrev:

jeg har altid fået af vide der findes 3 slags termostater til lade ventilen. den laveste på 63 vis jeg husker rigtigt og 72 og noget med 80.
ja der klemmer til at slutte strømen til.

nu har jeg tjekket dine billeder med fyret ser godt ud. men har et spørgsmål til den kasse du har lavet efter røg af gangen af fyret hvad er den til. kan os se der er sat et rør til ? hvad er ide'en med det ?
Ja, hvis du har fået af vide at der kun findes 3 termostater, så har dem der har fortalt dig det nok ikke læst manualen, men nok om det.
Jeg har ikke fået opdatert mit galleri, da billederne viser min gamle dc22s kedel påmonteret en ekstern røggas køler. Grunden til dette skyldes at netop Atmos DCxxS kedlerne kører med en høj røggastemperatur hvor man godt kan klemme lidt flere kalorier ud af brændet ved at køle røggasserne noget mere. Til dette byggede jeg en fantastisk velfungerende røggaskøler.
Her er et link til tråden
viewtopic.php?f=183&t=8262&hilit=+Røggas

Nu har jeg købt en Atmos DC40GD kedel der er meget bedre til at holde temperaturen på røggasserne nede. Så derfor er røggas køleren pt ikke i brug.
Men jeg vil snarest opdatere mit galleri med billeder, indtil da kan der kikkes i denne tråd
viewtopic.php?f=183&t=19040&hilit=+Dc40gd

kris1560
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 dec 2013 17:56
Mit fyr: black star/salamander
Areal: 220
Brændsel: træpiller/skovtræ
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Dagligt forbrug: 24kg
Geografisk sted: randers

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af kris1560 » 17 jan 2014 20:07

John Skov Jensen skrev: Ja, hvis du har fået af vide at der kun findes 3 termostater, så har dem der har fortalt dig det nok ikke læst manualen, men nok om det.
Jeg har ikke fået opdatert mit galleri, da billederne viser min gamle dc22s kedel påmonteret en ekstern røggas køler. Grunden til dette skyldes at netop Atmos DCxxS kedlerne kører med en høj røggastemperatur hvor man godt kan klemme lidt flere kalorier ud af brændet ved at køle røggasserne noget mere. Til dette byggede jeg en fantastisk velfungerende røggaskøler.
Her er et link til tråden
viewtopic.php?f=183&t=8262&hilit=+Røggas

Nu har jeg købt en Atmos DC40GD kedel der er meget bedre til at holde temperaturen på røggasserne nede. Så derfor er røggas køleren pt ikke i brug.
Men jeg vil snarest opdatere mit galleri med billeder, indtil da kan der kikkes i denne tråd
viewtopic.php?f=183&t=19040&hilit=+Dc40gd

det er klart at varmt røg får man ikke varmen i stuen af. det ser spænde ud. med røg gas køler. ja den nye model, sku os yde en del mere end den gammel model af Atmos.


Besvar