Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj drift konstant

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Høj drift konstant

Indlæg af nasty » 11 jan 2014 11:24

jeg tænker 185 m2 gulvvarme er det i beton gulv ? 20 mm pex ?? er der blandings shunten på ?
hvad trin står pumpen på hvad sker der hvis du skruger pumpen ned på min ?
evt også shunten ventilen til fyret
( bare for at se om varmen bliver i fyret)
er alt luftet ud ?
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pso » 11 jan 2014 20:39

Altså når problem kun er når det blæser er der vel kun 2 muligheder:
Enten har du falsk luft pga af forkert monteret blæser for lille trækstabilisator eller lignede problem. Det burde være muligt at åbne ned til brænder og se om flammen ser rigtig ud i imens det blæser.
Men i betragtning af hvor meget du har kæmpet lyder det mere som om dit ret store hus er utæt så det blæser ind igennem eller ind under isoleringen og varmebehovet stiger til mere end 16 KW. Før vi fik isoleret og indsat vindskærm i vores tag kunne vi ikke varme 1 salen op til mere end 13 grader, når det blæste om vinteren. Nu er der kun varme i toppen af radiatoren.

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 12 jan 2014 11:08

Først og fremmest tak for alle forslag og input.

Det hele kan koges ned til, at det er blæsten, der er problemet.. I går lørdag kørte det nogenlunde hen over dagen.. Konstant over 70 grader og drift mellem 50%-75%.. Vinden havde lagt sig noget.. I går aftes øgede vinden og temperaturen styrtede bare til 65-66 grader og driften steg stille og roligt til 100% uden det gav mere varme. Røgrør og rist er renset her til morgen. Her 1½ time efter det er startet op igen er temperaturen kun 62.6 grader og 100% drift og den rører sig ikke ud af stedet. Så jeg har kun en mulighed og det er at få en trækstabilisator mere på.. Og fyret kører for øvrigt med 20 KW.

Brugeravatar
ino
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 maj 2010 10:02
Mit fyr: Passat Bioheat 149
Areal: 185
Brændsel: 8mm Piller
Årligt forbrug: 4,1 T
Geografisk sted: 2670 greve

Høj drift konstant

Indlæg af ino » 12 jan 2014 13:21

Er det en 20kw brænder eller en 16kw brænder der er sat til 20kw i styringen? Er herden ikke større på en 20kw?
Hvis det er en 16kw brænder for den måske for mange piller som den ikke kan nå at brænde af når den kører 100%?

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af martin_b » 12 jan 2014 13:35

20 kW og 16 kW er samme brænder. Ingen forskel på herd eller noget.

Noget kunne tyde på, at trådstarters hus er ekstremt utæt. Jeg tror ikke at en trækstabilisator hjælper alverden. Kan du ikke mærke, at det blæser ind i huset?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Høj drift konstant

Indlæg af Zarge » 12 jan 2014 16:05

Ved ikke om det er prøvet, men ligger der skidt i blæseren, så den ikke kan levere luft nok når den kommer højt op i drift% ?
For som pille-bruger er inde på, så er der kun to svar på at der ligger " for mange" piller på herden, enten gir sneglen mere end styringen tror, eller også gir blæser ikke nok luft til at brænde dem af hurtigt nok...
Blæser kan godt følge med ved lav last, når det så blæser kræver huset mere varme, styringen skruer op for pillerne,og nu kan blæseren pludselig ikke følge med, så pillerne bliver ikke brændt hurtigt nok, og fyret kan ikke levere varme nok... Det er sådan som jeg ser problemet, hvis der er for meget træk pga blæst vil det måske nok suge varmen hurtigere ud af kedlen, så det ikke bliver afsat optimalt til vandet, MEN den øgede luft gennem gennemstrømning skulle om noget kun speede afbrændingen op... Så summa summarum må stadig være for lidt luft...
Hvad sker der hvis du gir den noget pedal i høj ( ved godt den står rimelig højt i forvejen, men bare for at prøve, sådan 55-60 stykker eller noget, hvis det ikke ændre noget må der være noget galt med blæseren (eller måske styringen, så den reelt ikke stiger i omdrejninger... Men det må du ku høre hvis den ikke gør... ;-)
Last edited by 1 on Zarge; edited 12 times in total

Brugeravatar
ino
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 maj 2010 10:02
Mit fyr: Passat Bioheat 149
Areal: 185
Brændsel: 8mm Piller
Årligt forbrug: 4,1 T
Geografisk sted: 2670 greve

Høj drift konstant

Indlæg af ino » 12 jan 2014 16:07

martin_b skrev:20 kW og 16 kW er samme brænder. Ingen forskel på herd eller noget.

Noget kunne tyde på, at trådstarters hus er ekstremt utæt. Jeg tror ikke at en trækstabilisator hjælper alverden. Kan du ikke mærke, at det blæser ind i huset?
Ok men kan en bs 1016 så aftage 20kw? Måske er kedlen for lille?
Det var måske en ide at sætte den til 16kw og se om den brænder bedre

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 19 jan 2014 14:13

Ja så er jeg på igen.. Her på Sydsjælland blæser det ikke.. Det stormer og så er den gal igen.. Rist renset fuldstændigt i morges og der er støvsuget osv. Her 5 timer efter opstart har temp. været oppe på 69 grader kortvarigt.. Drift er 95-100% (oftest 100). Brændeovn kører på fuld damp og gulvvarme er på minimum i næsten alle rum på nær badeværelse. 20 grader på nær i badeværelse. Så ja.. Min trækstabilisator står vandret konstant.. Så er det for meget træk i skorstenen ? Ellers er det fyret der ikke kan levere den varme der skal til. Det er en 16 KW der er sat til 20 KW. Har lavet lidt forsøg.. Slukkede varmen totalt på 1. salg og inden for en ½ time var ønsket kedeltemperatur nået og drift var 50-55%. Men under normale vindforhold er der ingen problemer.. Og nej mit hus er ikke nyt og superisoleret. Men hvis det IKKE er skorstenen, der er problemet ja så har jeg et fyr der kun kan klare opvarmningen af en del af huset.. Og pilleforbruget er helt vanvittigt.. 80-90 kg i døgnet.. Jeg kan godt prøve at skrue det ned til 16KW; men skulle det hjælpe ? Den brænder jo pillerne af; men der kommer ikke nok varme ud af det.. Har for øvrigt haft blæseren helt oppe på 80% i høj uden nogen effekt.. Skal jeg prøve at stille det til 16 KW ?

Brugeravatar
ino
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 maj 2010 10:02
Mit fyr: Passat Bioheat 149
Areal: 185
Brændsel: 8mm Piller
Årligt forbrug: 4,1 T
Geografisk sted: 2670 greve

Høj drift konstant

Indlæg af ino » 19 jan 2014 14:30

Jeg tænkte bare at hvis kedlen ikke kan aftage 20kw men kun 16kw ville ca 4kw forsvinde ud af skorstenen når den køre 100%, er det ikke spild af piller? Kan du ikke prøve at måle røg temperaturen mener man kan montere føleren i styring og sætte den i røgrøret

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af martin_b » 19 jan 2014 14:32

Prøv. Tvivler på det hjælper. Det er vist efterhånden tydeligt, at dit hus kræver meget varme, specielt når det blæser. Det må være temmelig utæt.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar