Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af Flemming DJ »

Vi har sparet omkring 1000 kWt strøm i perioden 1. maj til 19. sept. efter, vi fik solvarme og dermed kun bruger elpatron som supplement. Der kunne også være lidt strøm til varmeblæser i det tal. Vi er to voksne og et barn.

Vi har 9 m2 pladefanger (effektivt areal), 300 ltr solvarmebeholder og varmer i sommerperiode op til 100 m2 gulvvarme i beton, primært bad. Bevares, styringen bruger da funktionen til nødkøling af fangerne, når vi har flere dages varmebølge, god sol og ikke vil hælde mere ind i gulvet (som ellers bare bli'r ved med at aftage varme).

Med 25 m rørforbindelse, 25 m2 gulvvarme (i beton, formoder jeg?), 110 ltr. varmt vand via centralvarme OG 300 ltr. buffer, tror jeg såmænd det nok skal virke med 8,8 m2 fangere (effektivt areal er jo lidt mindre); du skal jo noget op i temperatur for at få brugbart varmt vand i VVBen. Du skal dog stadig ha' en nødplan, hvis der er hedebølge, intet forbrug i huset og alt er varmet op - måske skal fyret sløjfes ind; det tager i hvert fald toppen af centralvarmen. Vores Opopkedel napper 10 grader, når den køres med ind efter solvarmeveksleren.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley »

sidder lige og regner på mit system

jeg har 60 rør til 300l buffer, 80l i kedel (+210kg stål) og 8m2 gulvvarme (badeværelse) - det er 6.35l vand pr rør ca. Dertil kommer de 8m2 gulvvarme. Mit anlæg er kompakt i den forstand at der ikke er meget rørføring og under 10m varmeslange. Mit anlæg har været i drift siden juli 2013.

indtil videre er mine erfaringer at det går lige - toppen af tanken var i de høje 80ére i lange perioder juli, august og sept. I okt var 65-70 grader heller ikke usædvanligt. Jeg er meget spændt på at se hvor meget solvarmen kommer til at give i marts april. I december har jeg af nogle omgange oplevet at fyret har holdt pause i 4-5 timer pga. af solen.

Så lad os sige at dit effektive solfanger areal er 8m2 til 410l, + rørtab og 25m2 buffereffekt i gulvet - det skal nok kunne lade sig gøre. Men pladefangere giver mere varme fra sig i højsommeren end rør (har jeg læst mig til), så som Flemming DJ er inde på skal der måske en sløjfe til - Benekovens vægt og vandmængde må være nok.

Du starter med at spørge om det nu kommer til at svare sig. Ud fra det vi taler om her, så må svaret jo være ja - og det endda så rigeligt i ca 5mdr.
Med en elpatron i vvb og en brændeovn kan fyret være helt slukket i den periode. Det er vel ikke så ringe endda?

Og du kan stadig overveje hældningen på dine fangere. Måske ikke 80grader - men måske 60-70?
S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen »

Det lyder jo godt. Jeg kan altid vippe panelerne senere, så jeg flyver på det. :) Glæder mig til at se hvordan det går. :)
nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley »

hvad er taghældningen nu?
S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen »

Omkring 45 grader.

nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley »

ok - mine ligger også 45grader det er fint. Det var kun for at spekulere i minimeret risiko for overkog og samtidig forlænge solvarmesæsonen.
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af pso »

Hej
Jeg har knap 10m2 solfangere i 30 grader vinkel mod syd. Jeg har nu 800L akkutank med solfangerspiral. Før havde jeg 250L VVB med solfangerspiral. De 250L var for lidt. Men 300L er meget bedre end ingenting Vender du fangerne mod øst eller vest vil det de 300L passe nogenlunde. Du har vel ikke et betongulv med gulvvarme som ekstra akkumulator.
Jeg vil helt klart anbefale at du montere dem mod syd, gerne lodret hvis det er galv, 70-80 grader er nok optimalt men 90 grader er også fint.
Den lodrette montering vil ujævne så de giver mere forår og efterår. Juni og july hvor du ikke bruger ret meget varme kan de nemt varme 300L tank op til over 60 grader, så jeg vil anbefale at du laver mulighed for at opvarme VVB fra akkutank når tanken er varm nok.
Mit eget anlæg som der findes diagram for her i stokerpro er lavet på den måde.
S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen »

Jo, som jeg også skrev i første indlæg har jeg ca 25 kvm med gulvvarme som altid er tændt. På sydgavlen af udhuset er der desværre ikke mulighed for at sætte dem. Jeg kan sagtens hæve dem i toppen, så det kommer højere op end 45 grader. hvis det er mere optimalt. Nogen steder man kan se indvirkningen på virkningsgraden, imellem vinkel og retning? Totalt newbie i det her solsjov. :D
nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley »

der er meget info at hente på denne side: http://vvfs.dk/index.php

der er ikke mere energi at hente om sommeren ved en 70g hældning men i ydersæsonen er der - sådan er det med solens gang :) - og du modvirker overophedning af systemet.

sæt du dem bare på udhusets tag.
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af JFinderup »

Hvis man ser på denne graf er der ikke meget vundet ved at gå over 70 grader - grafen bliver ikke bredere hvis vinklen bliver mere lodret
Dvs. der ikke kan hives mere ud i ydersæsonerne ved at stille dem mere lodret - tværtimod

[album]1896[/album]

Taget fra http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20s ... on%206.pdf
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Besvar