Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vinden slår ned i skortstenen

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af thomas larsen » 09 jan 2014 20:10

Hej

Vi har en brændeovn i stuen hvor vi døjer med vind nedslag når det blæser, det er en stålskorsten og som sidder under tagryg, vi havde prøvet sådan en kugle som skulle roter vinden så den ikke slår ned, men den hjalp intet, få fik vi købt en røgsuger, hvor man an juster hastigheden på, men vi døjer stadig med at vinden slår ned i skorstenen...

hvad kan ellers være årsag til røgnedslag??

kan det skyldes en utæthed ved låge?

vis jeg åbner askeskufften blusser blålet helt vildt op, lige som den får noget ekstra træk ved det, men selvom den er åben kan vinden stadig slå ned i skorstenen???

håber der sidder nogle kyndige herinde som kan hjælpe mig til en løsning..


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af John Skov Jensen » 09 jan 2014 20:24

Det lyder underligt at du døjer med røgnedslag selv om du bruger en elektrisk røgsuger.
Men ellers er der jo bare at forhøje skorstenen, det må være vejen frem

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af Lau » 09 jan 2014 22:19

Er du sikker på at der er rigeligt ventilation ind i huset (ikke bag en lukket dør)?
Og der er også muligheden at røgen kan trækkes med ind af en ventilationsrist?

Hvis du har en virkende elektrisk røgsuger, så har jeg lidt svært ved at se et røgnedslag forekomme..

jopa

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af jopa » 09 jan 2014 22:45

Selvfølgelig kan det blæse baglæns i en skorsten. Har selv 2 skorstene.
Tænder da heller ikke for brændeovnen i meget blæsende vejr. Det ryger ikke ind i stuen men bålet bliver for kraftigt.

Min brændekedel er ligeglad da det er en gasogen

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af vinther2 » 10 jan 2014 17:47

Hej Thomas
Kan se at du har samme problem som vi havde. Var vinden i et bestemt hjørne, for os var det i stik nord, så var der minimalt træk i skorstenen og blæste det ydermere, så kom der røg ud af øverste spjæld,- og det kunne faktisk være kraftigt og så er det lige vi har en farlig situation.
Jeg prøvede også det med "kuglen", men den er og var værdiløs,- køb aldrig sådan en fætter.

Noget skulle ske,- så vi investerede i en røgsuger. Dumme som vi var, valgte vi en som var rund og matchede vores runde stålskorsten uden at tænke over hvordan den egentlig fungerede. (Exhausto hed den, den har nu fået nyt navn)
Den runde model, smider røgen ud til siden, mens den firkantede model smider røgen lige op,- og DEN virker.
Jeg lavde en aftale med firmaet dengang og fik ombyttet vores "runde" model til en "firkantet" , selvfølgelig med tab, men hvad gør man ikke når man står i situationen.

Efterfølgende har vi nedlagt vores brændeovn og stålskorsten og har nu kun pillefyr på eksisterende muret skorsten.
Men vi har en Exhausto (firkantet model som sender røgen lige op) til salg med flange til stålskorsten og styreboks til salg.
Men har I en rund model, så få den byttet til en firkantet og jeg vil med 100 % sikkerhed garantere for at I aldrig mere vil få problemer, - hvad træk i skorstenen angår. :wink:


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af thomas larsen » 10 jan 2014 19:17

vi har en firkantet Exhausto monteret op vores skorsten.. så syntes vi har gjort hvad vi kan...

ved den liste vi har i lågen på vores brændeovn ikke er for god mere, står for udskiftning, kan den være skyld i det???

burde det ikke være underordnet om askeskuffen er lukket eller åbent? for bliver skuffen skubbet lidt op, kommer der rigtigt gang i bålet???

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af vinther2 » 10 jan 2014 19:50

Hvis ikke listen er tæt, kan ovnen jo trække "falsk" luft og med det resultat at trækket ikke er ok. Så skift listen, snoren. Men med en Exhausto burde I ikke have noget problem med træk i skorstenen. Og I er sikker på at der ikke er en allikerede som stopper? :|

calle

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af calle » 10 jan 2014 20:18

vinther2 skrev:Hvis ikke listen er tæt, kan ovnen jo trække "falsk" luft og med det resultat at trækket ikke er ok. Så skift listen, snoren. Men med en Exhausto burde I ikke have noget problem med træk i skorstenen. Og I er sikker på at der ikke er en allikerede som stopper? :|
Hej vinther2.

Er problemet nyopstået. Jeg mener brændeovnen må jo have stået der længe, hvis den er utæt ved en tætningsliste, og i har formentlig ikke haft problemet i årevis icon_cheesygrin.gif

Er det kun lige når i tænder op, at i har problemet, eller har i det også, når ovnen er gennemvarm ?

Venlig hilsen

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af thomas larsen » 10 jan 2014 21:58

tvivler på nogen rede da man jo kan se op ;)

det er underordnet om den er gennemvarm, eller under opstart, problemet er det samme :( og køre røgsugeren på fuld drøn er det stadig samme problem med at vinden slår ned i den og kvæler flammen og vi får røg ud i stuen :/

FK30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 mar 2012 23:09
Mit fyr: Passat FK30 m/røgkøler
Areal: 148
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 35 rummeter blandet

vinden slår ned i skortstenen

Indlæg af FK30 » 10 jan 2014 23:29

Er problemet ikke at den sidder under tagryg? Udmundingen bør være omkring en meter over tagryg. Har du snakket med skorstensfejeren?


Besvar