Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen » 09 jan 2014 21:40

Halløj i forum!

Jeg har en Benekov R15 pillemisbruger i mit udhus, koblet til huset vha 2 x 25 mm pex. I stuehuset sidder en VVB med spiral, som bliver varmet op af centralvarmen. Der er også elpatron på. Der er gulvvarme i 2 rum, som er tændt året rundt. (ca 25 m2 gang og badeværelse. )
Udhus tagfladen er stik syd.
Jeg har fået 4 Batec 2.2m2 fangere gratis, samt en 300L akkutank med spiral i bunden til samme pris. :)
Jeg har veksler,pumpe samt det meste i fittings på lager. Eneste jeg umiddelbart skal ud at købe er isolerede rør og en styring.
Har købt en af dem her : http://dansksolcelle.dk/produkt/4023/so ... ng-sr618c6

Men er det omsonst? Jeg skal jo varme mit centralvarmevand op med panelerne, men er det overhovedet realistisk?
Jeg kan sagtens leve med en mindre udnyttelse, når jeg næsten er kommet gratis til det, men hvis jeg intet får ud af det, så er det jo ikke
meget ved.
Tagfladen på stuehuset er mod vest, så der vil jeg jo nok ikke få meget ud af at sætte dem op?

Tak for eventuelle indspark.

Mvh
Søren


nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley » 09 jan 2014 22:07

det skulle helst ikke blive omsonst når du har fået det gratis.

nogle ting jeg lige tænker på er:

1) 8.8m2 solvarme til 300l akku - tanken er for lille til at lagre solvarmen ordentligt - 600-800liter havde nok været mere passende (taler her om sydvendt 45 graders skyggefri placering)
2) Fangerne kan måske placeres øst/vest? Altså to på hver side
Eller hænge fra en sydvendt gavl? En lodret placering mod syd vil modvirke overprod. af solvarme ift tank - og forlænge sæssonen.
3) Hvor stor er vvb i stuehus?
4) østvendt giver morgen og middag solvarme - vestvendt giver eftermiddag og aftensolvarme - hvis du kender jeres brugsvandsadfærd i sommerhalvåret kan man self også tænke lidt i det.

Men du taber self. noget på rørene... og med et årligt varmebehov i 25m2 gulv så er det måske ok.

Mit eget system varmer i en akkutank, og trækker brugsvand via en ekstern pladevarmeveksler - mit gæt er at med kun en 300l akkutank så vil der da også rende solvarme i vvb når der er nok energi.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 9 times in total

nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley » 09 jan 2014 22:09

forresten - ved folk der har brugt selvcirkulation har jeg set at fangerne bliver placeret på et stativ i haven eller direkte op ad en sydvendt væg

undskyld ser først nu at du har et udhus stik syd - du tøver med at placere dem der pga varmetab fra rørføring - eller er der ikke plads? Det må der kunne regnes på. Hvis kedlen opv. brugsvandbeholder i huset, så skal solvarmen naturligvis også kunne gøre det i noget af sommerhalvåret.

S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen » 10 jan 2014 08:24

Har masser af plads på min sydvendte tagflade og såmænd også på stuehuset, men har kun plads til en akkutank i udhuset. Kedlen opvarmer VVB i dag, den er bare koblet på som en radiator. VVB er på 110 liter.
Så jeg ville jo skulle varme mit centralvarme vand op med solvarmen via en veksler inden jeg får varme i min VVB.
Ved ikke om det giver mening det jeg skriver? :)

nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley » 10 jan 2014 08:48

jo det tror jeg da jeg da det gør.

men jeg er lidt forvirret. Mit eget system har to eksterne vekslere og en akkutank. Altså en solvarmeveksler og en veksler til brugsvand i akkutanken er der bare dødt vand. Se evt. i mit galleri/fyrdata.

der ska vel også bare være dødt vand i din akkutank, som har en bundspiral (er det ikke din veksler til solvarmen - men den er måske for lille?)

når akkutank er i udhus ville jeg placere panelerne på udhusets tag. Men med 410l vand + rørføring + 25m2 gulvvarme er jeg stadig lidt usikker på om det ikke er for lidt lager til 8.8m2 solvarme. Men der skal altså regnes på det. Det kan måske løses ved at hæve panelerne til 70-80 grader (mindre sol i højsommer men mere i ydersæsson).

Sådan en Benekov er den pausefyrende? I fald den er så har jeg læst mig til, at den skal køre uden om akkutanken.


S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen » 10 jan 2014 09:12

Forestiller mig at solvarmen er lukket system, med en akkutank med spiral i bunden. Ville så sætte en veksler på i serie med solvarmen (inden tanken evt) og så køre mit fyrvand derigennem. Der skal self være en ventil, så jeg ikke varmer akkutanken op med fyret. Brugsvandet i VVB bliver jo varmet op med centralvarme vandet, så jeg skal jo flytte varmen fra solen over i centralvarmen og den vej over i mit gulvvarme og VVB.

Jeps, den kan pausefyre, mon ikke det kan sættes op så den ikke gør?

nemocharley

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af nemocharley » 10 jan 2014 09:26

Til Benekoven: Det vil være godt hvis den ikke pausefyrede, hvis den starter/stopper så kan den efter min mening godt fyre ind i toppen af akkutanken, men den behøver naturligvis ikke. Jeg tror godt du kan gøre som du beskriver, men om det er den bedste måde at gære det på, er jeg usikker på.

Jeg varmer jo også først min centralvarme - og det går fint. Jeg prøver lige at kalde på lidt hjælp.

[tag]pso[/tag], [tag]H.S[/tag], [tag]Pelle[/tag]

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af majland » 10 jan 2014 11:39

Dine planer minder meget om mit setup.

Jeg har dog lidt mindre gulvvarme.

Fyret slukkes i foråret og tændes om efteråret. Derimellem klarer solen gulvvarmen og er der så noget tilovers bliver det også til vvb'en. Har gulvvarmen slugts så akku tanken måske kun er 40grader varm skifter styringen til elpatron når temperaturforskellen når ned på 5 grader.

Se mere på mit link herunder
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af S_L_Nielsen » 10 jan 2014 11:57

@majland, har luret lidt på din blog.. Hvor meget el bruger din patron på sådan en gennemsnitssommer?

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Lidt tanker om mine solvarmeplaner

Indlæg af majland » 10 jan 2014 14:09

Det ved jeg ikke - for jeg har ikke nogen 400V måler jeg kunne sætte foran.

På min todo til styringen står også at logge hvor meget elpatronen kører. Men da der kun er en radiomodtager og ikke en sender på den skal jeg have lavet noget med at skrive til et SD kort eller lign.

Men har nogen en elmåler de ikke bruger til en billige penge kunne det da være sjovt at undersøge. Elpatronen er tisluttet med stik så jeg nemt kan bypasse min styring og blot bruge den indbyggede termostat. Elektronik fejler jo før eller siden så rart at vide at selv konen kan skifte om til "dum drift" uden min hjælp.

Men det har kørt problemfrit et par år efterhånden
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar