Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Blevet takket: 7 gange

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Allan M »

Hej Alle
Håber at det kan hjælpe alle jer der har lidt problemer med Pellux 100 pillefyr
Dette er fra min erfaring fra Pellux 100 pillefyr som vi har stillet op, nogle simple ting kan gøre at det bare køre uden problemer.

Først og fremest er Pellux 100 glad for en god velfungerende og effektiv skorsten, aftrækket i røgrøret bør være ca. 20 Pa er den meget over bør man montere en trækstabilisator, trækket i kedlen ca. 6 Pa inde i kedlen
målt gennem skueglasset.
skueglasset må ikke være brænd varmt og sætter du en lighter op foran skal den kan trække flammen ind i kedlen og ikke blæse ud af ( overtryk i kedel)

Små tilpasninger og rigtigt opsætning ved brænderen gør at pillerne ikke stopper til.
Faldrøret virker bedst hvis den drejes lidt ud fra kedlen mindst. 15-20 gr, som vist på billedet
Pillerne har ikke så let ved at stoppe til øverst i faldrøret som hvis den sidder hel parrallet med kedlen
Billede

Under faldrøret er der en bremseplade til pillerne, den plejer jeg at bukke ned så pillerne kan passere frit forbi
Billede
Billede

I menuen brænder/indstillinger indtaster man Brændværdien, det er den værdi der bestemmer hvor meget brændsel pillebrænderen får,
kender du ikke brændværdien i dine piller så prøv at stille den mellem 4,3 og 4,6 det er ca. der i det område de fleste piller er.
Lette løse piller har mindre brændværdi en en hård træpille ( så det er altså her du indstiller din brændsel mængde i forhold til luft)
Billede

Brændsel til optænding, det er oftest her det går galt når faldrøret stopper, ændre pillemængden 50 til 100 ( se billedet)
Billede
problemet er at første gang Pellux tænder op er pillerne måske havnet i snuden af brænderen hvis de har meget fart på, og så
så får den ikke tændt pillerne op, når så Pelluxen skal til at lave 2 optænding kommer der 1 1/2 gang piller mere som ligger sig foran gitteret og så stopper faldrøret til, når faldrøret er stoppet til kommer det ikke selv ud igen.
Fidusen er at ændre pillemængden til 100 så der kommer piller nok til at dække over hullerne til varmelegemet og den kan få ild i pillerne første gang, pillerne skal altså dække varmelegmet ( se billedet)

Forkert:
Billede

Rigtigt:
Billede

Håber at det kan hjælpe jer lidt på vej:)

Mvh Allan

nemocharley

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af nemocharley »

:great:
arunge
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 dec 2013 14:00
Blevet takket: 1 gang

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af arunge »

Super indlæg Allan. Det kunne have sparet mig for en masse timers bøvlen med pillestop.
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Stoklund »

Verdens klasse info :great:
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Ugelvig »

Fantastisk Allan!

Jeg håber inderlidt at du får procenter af Vølund, for du har helt bestemt løst 90% af problemstillingen med denne guide!

Du bør faktisk gøre Brian Holmberg opmærksom på det!

Dine iagttagelser vedr. både start mængde (større mængde første gang) og drejning af faldrøret i forhold til kedlen passer overens med svenskernes anbefaling på Iwabo brænderen!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Ole Larsen »

Hub hub!! Kan det gøres bedre. :great:
levi

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af levi »

Allan M skrev:Hej Alle
Håber at det kan hjælpe alle jer der har lidt problemer med Pellux 100 pillefyr
Dette er fra min erfaring fra Pellux 100 pillefyr som vi har stillet op, nogle simple ting kan gøre at det bare køre uden problemer.

Først og fremest er Pellux 100 glad for en god velfungerende og effektiv skorsten, aftrækket i røgrøret bør være ca. 20 Pa er den meget over bør man montere en trækstabilisator, trækket i kedlen ca. 6 Pa inde i kedlen
målt gennem skueglasset.
skueglasset må ikke være brænd varmt og sætter du en lighter op foran skal den kan trække flammen ind i kedlen og ikke blæse ud af ( overtryk i kedel)

Små tilpasninger og rigtigt opsætning ved brænderen gør at pillerne ikke stopper til.
Faldrøret virker bedst hvis den drejes lidt ud fra kedlen mindst. 15-20 gr, som vist på billedet
Pillerne har ikke så let ved at stoppe til øverst i faldrøret som hvis den sidder hel parrallet med kedlen
Billede

Under faldrøret er der en bremseplade til pillerne, den plejer jeg at bukke ned så pillerne kan passere frit forbi
Billede
Billede

I menuen brænder/indstillinger indtaster man Brændværdien, det er den værdi der bestemmer hvor meget brændsel pillebrænderen får,
kender du ikke brændværdien i dine piller så prøv at stille den mellem 4,3 og 4,6 det er ca. der i det område de fleste piller er.
Lette løse piller har mindre brændværdi en en hård træpille ( så det er altså her du indstiller din brændsel mængde i forhold til luft)
Billede

Brændsel til optænding, det er oftest her det går galt når faldrøret stopper, ændre pillemængden 50 til 100 ( se billedet)
Billede
problemet er at første gang Pellux tænder op er pillerne måske havnet i snuden af brænderen hvis de har meget fart på, og så
så får den ikke tændt pillerne op, når så Pelluxen skal til at lave 2 optænding kommer der 1 1/2 gang piller mere som ligger sig foran gitteret og så stopper faldrøret til, når faldrøret er stoppet til kommer det ikke selv ud igen.
Fidusen er at ændre pillemængden til 100 så der kommer piller nok til at dække over hullerne til varmelegemet og den kan få ild i pillerne første gang, pillerne skal altså dække varmelegmet ( se billedet)

Forkert:
Billede

Rigtigt:
Billede

Håber at det kan hjælpe jer lidt på vej:)

Mvh Allan
Hej Allan, - kanon vejledning :great:

Jeg har dog et lille spørgsmål, - når du ændrer brændsel til 100 procent ved opstart, - oplever du så aldrig røggaseksplosioner ?
Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Blevet takket: 7 gange

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Allan M »

Nej det er ikke nogen problem, du kan også sætte den op på 150 om du vil, uden problem
Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af bobzinen »

Super vejledning icon_cheesygrin.gif
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin
arunge
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 dec 2013 14:00
Blevet takket: 1 gang

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af arunge »

Jeg har forsøgt alt i din guide uden held, men jeg har fjernet gitteret, og nu er alle mine problemer forsvundet.

Besvar