Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme eller radiator

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Jens » 08 jan 2014 13:39

Lige angående det at fræse sporene i gulvspånpladerne, hvis der er tale om 2 lag gulvspån over hinanden, - så ville jeg helt klart tage en rundsav/dyksav - stille den præcis i dybde, - og så save alle de lange lige spor.
To gange med en rundsav/dyksav med 20mm mellemrum, vil i min verden være mange gange hurtigere, end at skulle fræse 20mm væk i 22mm's dybde.
Last edited by 1 on Jens; edited 8 times in total
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 08 jan 2014 13:40

Breuner skrev:
Hej Tom,

Jeg havde godt læst dit indlæg tidligere, men jeg må nok indrømme, at jeg ikke rigtig forstod hvad du mente :roll:

Er sårn et forskallingsbræt ikke almindeligvis 10 cm bredt :?:

Så vil det sige at du har lagt et bræt, f.eks. ud imod væggen, og så lavet 20 mm luft til gv-slange, inden du lægger det næste bræt, og så lavet 50 mm luft imellen det andet og tredje bræt, blot tomt fyldrum. Efter det tredje bræt laver du så igen 20 mm til gv-slange, inden du lægger det fjerde bræt.. Lidt svært at forklare, men på den måde bliver der vel omkring 30 cm c/c imellem slangerne.

Altså: 10 cm bræt, 2 cm slange, 10 cm bræt, 5 cm mellemrum, 10 cm bræt, 2 cm slange, 10 cm bræt, 5 cm luft, 10 cm bræt 2 cm slange.. osv..

Gir det mening som jeg beskriver det :?: Og er det rigtigt forstået :?:

Men jeg forstår ikke helt hvad du så gør ved alle enderne hvor slangerne vender, der kan vel ikke laves noget rigtigt spor :?:

Og så skriver du at du lægger varmefordelingsplader oven på, men er det nogle "gør det selv" plader, eller de "rigtige" plader hvor slangen løber nede i et spor :?:

Jeg tænker bare at hvis alle de brædder slår sig lidt forskelligt, evt. pga. varmepåvirkningen, så risikere man vel måske, at man hurtigt får et trægulv ovenpå som vipper, knirker og knager :roll:

Skal sige at jeg ikke har den store erfaring med en overfræser, og 80 kvm er da osse en del meter som skal fræses, sikkert over 500 meter, men så burde gulvet da ihvertfald også arbejde ens under det færdige trægulv.. :roll:



Hej igen René,

400 mm isolering ville jeg også rigtig gerne op på, men jeg er bange for at vi bliver nød til at nøjes med 300 mm, hvis der skal være noget lofthøjde og gulvplads tilbage på 1. salen icon_cheesygrin.gif

Men jeg er da meget positiv over at høre at du kan holde varme på med 40 cm c/c imellem slangerne, så behøver jeg nok ikke være nervøs for 20 cm c/c/ med de 16 mm slanger hvis det ender med det. Men der må da være steder på gulvet, hvor er er væsentligt varmere end andre steder, eller hva :?:

Men som jeg forstår det du skriver, så er dine slanger ikke oppe og røre gulvbrædderne direkte der er en 1 cm luft eller sårn imellem, men har du så et lille luftlag under hele gulvet, måske på et par cm, hvor varmen kan fordele sig i, eller er der helt proppet med parpiruld under gulvet, således at varmen hovedsagelig må stige direkte op :?:

Og så er jeg lidt nysgerrig om du har gulvvarmeslangerne koblet til en rigtig gulvvarmeshunt, med lav fremløbstemperatur, eller om du har fuld fremløbstemperatur (f.eks. 60-70 grader), for at du kan overføre nok varme igennem den cm luft og op igennem gulvbræddrene :?:



Det var godt nok mange spørgsmål, men som nævnt tidligere, så syntes jeg at det er fantastisk hvordan vi kan få alle de gode råd, tips og gode ideer frem herinde, og selvfølgelig osse de forskellige udfordringer :great:

Mvh. Breuner
Det er nemmere at vise dig det, end forklare det :)
Jeg har gjort som her:
http://www.koludabyg.dk/nyt-tag;udnyt-1-salen

På fredag er jeg hjemme igen. Så kan jeg sende dig et par billeder af hvordan jeg har gjort, hvis det har interesse :)

Jeg skal ærligt indrømme jeg er noget skeptisk overfor Renes måde at gøre det på. Træ i sig selv er en elendig varmeleder, derfor man bruger varmefordelingsplader i aluminium. Jeg tror at den primære grund til de holder varmen på 1. salen er varme der stiger op fra stueetagen. Pexrør banket på spær og så træ ovenpå giver ikke meget varme af sig, når der ikke er noget til at fordele varmen.

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Breuner » 08 jan 2014 17:17

Jens skrev:Lige angående det at fræse sporene i gulvspånpladerne, hvis der er tale om 2 lag gulvspån over hinanden, - så ville jeg helt klart tage en rundsav/dyksav - stille den præcis i dybde, - og så save alle de lange lige spor.
To gange med en rundsav/dyksav med 20mm mellemrum, vil i min verden være mange gange hurtigere, end at skulle fræse 20mm væk i 22mm's dybde.
Så vil du skære hele vejen igennem det øverste lag spåndplade, og så bare samle de løse stumper op, det var de en go idé.. :great:

Tom_AT skrev:
Det er nemmere at vise dig det, end forklare det :)
Jeg har gjort som her:
http://www.koludabyg.dk/nyt-tag;udnyt-1-salen

På fredag er jeg hjemme igen. Så kan jeg sende dig et par billeder af hvordan jeg har gjort, hvis det har interesse :)

Jeg skal ærligt indrømme jeg er noget skeptisk overfor Renes måde at gøre det på. Træ i sig selv er en elendig varmeleder, derfor man bruger varmefordelingsplader i aluminium. Jeg tror at den primære grund til de holder varmen på 1. salen er varme der stiger op fra stueetagen. Pexrør banket på spær og så træ ovenpå giver ikke meget varme af sig, når der ikke er noget til at fordele varmen.
Er det billeder fra dit eget byggeprojekt.. :shock:

Så meget plads har jeg slet ikke på første salen, mener huset ydremål er 8 x 15 meter, og så har jeg vel ca. 3 meter fra gulv til kip på 1. salen.

Efter hvad jeg kan se på billederne, så er det lavet som jeg forsøgte at forklare tidligere, med bræt, slange, bræt, mellemrum, bræt, slange, bræt, mellemrum osv..

Men jeg skal ha lavet 3-4 mindre rum/værelser af 10-15 kvm, så det var derfor jeg val lidt nysgerrig efter hvordan du havde lavet dine vendespor. Jeg vil meget gerne se flere billeder når du engang kommer hjem igen :great:

Men kan også se at du har brugt de rigtige varmefordelingsplader, det kan godt ske at det er det bedste for at være sikker på en ordentlig fordeling. Men det er osse bare temmelig dyrt, 80 kvm 20 mm varmefordelingsplader koster ca 7000,- og i 16 mm koster de 80 kvm omkring 10-11.000 kr. Og det må jo siges at være en del, hvis man på nogen måde kunne undvære dem.. :roll:

Mvh. Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 08 jan 2014 17:24

Det er ikke mit projekt. Det er et projekt en tidligere tømrermester har lavet. Men jeg har da fået lidt råd og vejledning af ham.

Men vendespor er ikke svært. Det er bare 2 brædder skåret i 45 grader vendt mod hinanden. Det kan du også se på billederne :) Vores 1. sal måler 5x13 meter indvendigt mellem skunkvæggene. Jeg bruger samme metode i alle rummene, også de små værelse på 12 m2. Men skal nok lige sende lidt billeder på fredag.

Der skal bruger ca 3,3 varmefordelingsplader pr m2 så vidt jeg husker. Og der går jo en del fra til vendespor, hjørner osv. Og har dvcenter dem ikke til godt 20,- stykket? Husk på at gulvspånplader heller ikke er billige. På den måde jeg har lavet det er der kun et lag gulvspån. høvlede forskallingsbrædder er ikke specielt dyre. Men der skal da en del til. Til gengæld er de hurtige at ligge vha et par afstandsklodser.

Fandt sgu lige et billede :)

Billede

Der var lige et par ujævnheder i gulvet som blev rettet op med lidt murpap :D

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Breuner » 08 jan 2014 17:38

Tom_AT skrev:Det er ikke mit projekt. Det er et projekt en tidligere tømrermester har lavet. Men jeg har da fået lidt råd og vejledning af ham.

Men vendespor er ikke svært. Det er bare 2 brædder skåret i 45 grader vendt mod hinanden. Det kan du også se på billederne :) Vores 1. sal måler 5x13 meter invendigt mellem skunkvæggene. Jeg bruger samme metode i alle rummene, også de små værelse på 12 m2. Men skal nok lige sende lidt billeder på fredag.

Der skal bruger ca 3,3 varmefordelingsplader pr m2 så vidt jeg husker. Og der går jo en del fra til vendespor, hjørner osv. Og har dvcenter dem ikke til godt 20,- stykket? Husk på at gulvspånplader heller ikke er billige. På den måde jeg har lavet det er der kun et lag gulvspån. høvlede forskallingsbrædder er ikke specielt dyre. Men der skal da en del til. Til gengæld er de hurtige at ligge vha et par afstandsklodser.
Nå okey, troede lige du boede på et gods 8)

Ja jeg kan godt se hvad du mener med vendesporene, det ser ikke så besværligt ud endda, og hvis du kan lave det på små værelser, så kan jeg sikkert osse :D

Nej spånplader er ikke helt billige, slet ikke dem med spor i, derfor tænkte jeg osse på at fræse dem selv, det det var vel ca. 1/3 pris :D

Der skal selvfølgelig nok trække en del fordelingsplader ud af regnestykket, der hvor de vender, men der skal vel også lægge noget aluplader over vendesporene, eller hvordan, ellers kommer det færdige flydende gulv ovenpå vel til at vippe og "klikke/klakke" når man går på det ?

Jeg vil meget gerne se billeder fra dit projekt, ny viden er altid spændende :great:

Men lige nu vil vi op til mene forældre og spise icon_cheesygrin.gif Go aften til jer herinde :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Breuner » 08 jan 2014 17:40

Helt perfekt, tusind tak for det, der kan man tydeligt se hvad der menes.. :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 08 jan 2014 17:44

Varmefordelingspladerne er ganske tynde, og med 2-3 mm undergulv mærker du intet til dem overhovedet. Så det skal du ikke være bekymret for.

Man skal selvfølgelig tage højde for at tingene kan arbejde lidt. Jeg har derfor kun fastgjort varmefordelingspladerne i den ene side der støder op med brættet. Der er fastgjort med klammer, intet andet. Så bare undergulv, og gulv ovenpå.

Det kan så godt være du bliver nødt til at smide noget 4-6 mm spånplade ovenpå varmefordelingspladerne, hvis du bruger det helt tynde billige laminatgulv.

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af t-staff » 08 jan 2014 19:38

Tom kan jeg lave det på mit 1 sal når da er lagt spåndplade gulv nu også ligge det oven på? Hvor tyk er de brædder

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af Tom_AT » 08 jan 2014 19:40

t-staff skrev:Tom kan jeg lave det på mit 1 sal når da er lagt spåndplade gulv nu også ligge det oven på? Hvor tyk er de brædder
Det skulle jeg da mene.
Forskallingsbrædderne fås i forskellige tykkelser. Men det optimale er selvfølgelig at få dem så de passer med diameter på pex-røret, i mit tilfælde 20 mm. Brædderne må selvfølgelig ikke være tyndere end pex-røret. Så bliver det noget rod :)

Man skal bare være obs på hvilke brædder man køber, og efter hvilke mål de er opgivet. Fx måler et 25x100mmhøvlet bræt reelt kun 22x95 mm :-)

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Gulvvarme eller radiator

Indlæg af t-staff » 08 jan 2014 19:52

Ok men hvad med fordelingsplade der hvor de vender ? Der kan man ikke smide nåde i


Besvar