Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimentionering af nyt anlæg.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
mmm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 feb 2008 20:12

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af mmm » 06 jan 2014 21:00

Det kan godt være jeg skal droppe ideen om at bruge flis.
Det kommer vist til at koste en formue at lave et godt anlæg.
Vi havde egentlig et budget der lå op til ca. 65000 kr. for fyr, varmtvandsbeholder, pumpe og div. fittings mv. til installation. Der ud over kommer alt det med ny varme installation på hele 1. salen.
Installationen klare jeg selv i samarbejde med en vvs der skylder en tjeneste. Så arbejdsløn er der ingen udgift til.

Hvad med en passat c2 compact vil den kunne bruges i mit tilfælde? eller findes der noget bedre i det prisleje, hvis jeg nu droppe ideen om flisfyring?


nemocharley

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af nemocharley » 06 jan 2014 21:09

hvis du inderst inde ved med dig selv, at det ikke holder med flis i længden for dig så ville jeg se på et rent pillefyr - MGM, Scotte, Atmos, Pellux 100 - for lige at nævne de fire gængse under 30k.

Med en buffertank løber det alligevel derop af i pris.

Passat C2 compact er et ældre stokerfyr, men sikkert udmærket - men er det mon godkendt til flis efter de nye regler?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af J-B » 06 jan 2014 21:17

Prøv stadig lige at kigge på KSM, de æder lidt af hvert.

mmm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 feb 2008 20:12

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af mmm » 07 jan 2014 08:19

Ksm lyder rigtig godt, men det koster også knaster hvis man skal have iltstyring på. Hvilket alternativ findes, hvis det kun skal køre rent piller?

Jeg har glemt at nævne at der i huset er 2 gamle brændeovne, som ikke er taget med i beregningerne over forbruget.
Jeg er ikke sikker på at jeg gider rende og fyre i dem, så det er muligt de bliver skrottet.

nemocharley

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2014 09:49

nemocharley skrev:hvis du inderst inde ved med dig selv, at det ikke holder med flis i længden for dig så ville jeg se på et rent pillefyr - MGM, Scotte, Atmos, Pellux 100 - for lige at nævne de fire gængse under 30k.

Med en buffertank løber det alligevel derop af i pris.

Passat C2 compact er et ældre stokerfyr, men sikkert udmærket - men er det mon godkendt til flis efter de nye regler?
det var de her pillefyr jeg nævnte som alternativer. De ligger i et godt prisleje (20-30k), men er indbyrdes ret forsk. Til dit samlede budget inkl buffertank, så er det dem jeg ville tænke på. Når du har en buffertank, så kan du jo også gøre dig nogle overvejelser om varmtvandsbeholderen. Skal det være en combi, en veksler eller måske endda neddykket i buffertanken. Skal systemet være forberedt til solvarme? Du kan også underveje helt at undvære bufferen, og køre med føler i vvb og rumtemostat - fyret skal så have en størrelse, der kan trække kaloriferen, men du kan spare en del træpiller. Andre (MGM ejerne) kører med timerstyring, som også giver en besparelse.

Der er andre pillefyr at vælge imellem, men til 65k samlet så kan jeg kun lige komme i tanke om: Passats Bioheat, Mini-Bio (med indbygget veklser til brugsvand), Thermorossi, Edil Kamin, Bering?, Biomax, Ekoheat - også meget forsk. pillefyr. Her på forum under "mit fyrrum og mine instillinger" i "stoker diverse", er det muligt at finde oplysninger på lidt af hvert. Mange af de nævnte pillefyr har også hver deres underfora.

Jeg foreslår en MGM - 15 comfort modellen er måske stor nok (et testet op til 17.4kw) eller en Atmos d21p (20kw).


mmm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 feb 2008 20:12

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af mmm » 07 jan 2014 17:28

Tak for alle forslagene.
Mange af mærkerne har jeg aldrig hørt før.
Passat og baxi er vel de mest kendte på marked, men hvis man kan få nogle af de andre mærker som er af samme kvalitet eller bedre, og til billigere eller tilsvarende pris, ja så er jeg ligeglad hvad den hedder. Bare det ikke er noget der skal hakkes, bores og svejses hver anden uge.

nemocharley

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2014 17:40

de er som sagt meget forsk. - så går du op i enkelhed, skal det være fuldautomatisk, hvilke krav har du til styring osv osv.

scotten er den mest udbredte, og der er et stort servicenetværk til den og så er den billig 20-25k.

MGM er næsten fuldautomatisk og meget selvstændig (en sammenbygget enhed med en kort fast snegl (ingen pilleafvejning, æder smuld og billige træpiller uden piveri) - 30k

Atmos - enkel gør det selv rens fyr, med a25 brænderen kan den også købes til under 30k

Vølunds pellux 100 - 4.5-19kw vil måske passe godt også. 25k

Men hvis du ikke har hørt om de her pillefyr før, så må du til at læse lidt op på det, ud og se nogle fyr ved private osv.

mht udgifter skal du se nøje på hvad de forsk tilbud indeholder, og have i baghovedet at du skal have en velegnet skorsten til formålet, og dit fyrrum skal være brandsikret + det er rart at kunne have sine træpiller et tørt sted, tæt på fyrrummet.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 7 times in total

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af Tom_AT » 07 jan 2014 17:40

mmm skrev:Tak for alle forslagene.
Mange af mærkerne har jeg aldrig hørt før.
Passat og baxi er vel de mest kendte på marked, men hvis man kan få nogle af de andre mærker som er af samme kvalitet eller bedre, og til billigere eller tilsvarende pris, ja så er jeg ligeglad hvad den hedder. Bare det ikke er noget der skal hakkes, bores og svejses hver anden uge.

PRøv at læs lidt i MGM forummet.
Det er vel nok det fyr der er generelt mindst bøvl med til under 30.000,-

Det skal så også siges at der nok ikke er solgt helt så mange som fx Vølund Pellux 100 og på ingen måde så mange som fx Scotte.

Jeg ville nok vælge MGM Junior / Comfort 15 hvis jeg skulle købe idag.

mmm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 feb 2008 20:12

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af mmm » 07 jan 2014 22:48

Et mgm comfort lyder som noget vi kan bruge.

Af hvad jeg kan læse mig til bør jeg nok vælge et comfort 25 hvis det skal være det. Tror i ikke comfort 15 bliver for lille når man tænker på at der skal opvarmes omkring 260 kvm (halvdårligt isoleret) + på sigt 100-150 kvm værksted (lejlighedsvis).

nemocharley

Dimentionering af nyt anlæg.

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2014 22:58

måske de 17.4kw ikke er nok - heller ikke med buffer. Ugelvig regnede det ud til 20-26kw.

Men gør dig selv den tjeneste at se på en håndfuld forsk pillefyr


Besvar