Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Olieafhængig - Lidt endnu...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 14:48

jeg har hans bog og sidder og bladrer i den lige nu :)


nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2014 10:39

Fandt det her link inde på vvfs hjemmeside: http://vvfs.dk/pages.php?pid=28&cid=44

det er vel ikke helt ved siden af, hvad du har tænkt dig.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 07 jan 2014 12:02

Hej Nemo

Det er meget tæt på og tak for linket :o)

Eneste forskel er at jeg skal bruge et start/stop pillefyr og så er der nogen der mener en buffer ikke giver mening – men det er der så til gengæld når man ser på rene stoker løsninger – jeg savner flere referencer og erfaringer til løsninger med start/stop fyr og sol – sammen med en buffer

Jeg kan forstå at med start/stop fyr alene (og med et lav effektiv minimum ydelse), så giver buffer ikke mening fordi man blot får en større mængde vand at varme op og at varmetab ikke kan modregnes den minimale besparelse i fyringer – hvis der er sol tilkoblet eller man har et større fyr er det en anden historie.

Såfremt jeg skal have buffer vil jeg koble fyret direkte på fremløbet til VVB og husvarme og så lade retur og sol gå på buffer. Så er jeg sikker på at den varme/energi, der koster penge i form af træpiller, går direkte til forbruget – når det er nødvendigt
Solenergien kan så gå til VVB og buffer – når buffer så er varm nok tages varme derfra i stedet for fyret. Er der varmetab eller overproduktion fra solen gør det ikke så meget – den er jo gratis i drift modsat træpiller
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2014 12:19

jeg tror du har fat i det rigtige, nøglen her er jo at forstå de muligheder din Thermorossi (18kw) giver dig - også set ift. det opvarmede areal. Jeg ved ikke - når fyret tilkobles direkte på fremløbet - om man så skal trække på de erfaringer f.eks Triumph har med føler i vvb og rumtermostater. Eller om du skal tænke i vejrkompemsering? Eller begge dele? Måske endda Thermorossien har en klimastyring indbygget? Eller tidsstyring som MGM.

Mit anlæg varmer som før nævnt ind i buffertanken med fuldt blæs - med mine få m2 (halvdelen af dine) så kan jeg ikke komme under 3 ton om året medmindre jeg anskaffer mig vejrkompensering eller noget andet styring, som vil trække varmen rundt på en bedre måde.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 07 jan 2014 13:41

Thermorossi har en udgangseffekt fra 4,9 - 16,6 og tidsstyring - Jeg vil selvfølgelig også have den styret af diverse følere og termostater.
Jeg leger i øvrigt med tanken om at montere solfanger rørene næsten lodret dvs. 70 - 80 grader. Dette vil jeg gøre for at sikre at jeg har den optimale indfaldsvinkel fra solen i ydersæsonerne. Og ikke optimal om sommeren hvor der alligevel vil være en overproduktion fra solen. Der kunne så også modvirke risiko for overophedning.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2014 14:41

se på den samlede mængde vand i systemet - buffer, kappebeholder, rør, gulvvarme, radiatorer - hvor mange m2(eller rør) der er passende set i lyset af 70-80graders hældning må kunne udregnes præcist.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 19 jan 2014 11:36

Så er første del af voksen LEGO sættet kommet hjem – garagen er fyldt med 85 m2 plankeparket, gulvvarmeplader, varmefordeler og 650 m gulvvarme rør – når de er lagt er hele stueetagen omlagt til gulvvarme! Der kom også 33 m2 gulvfliser og gipsplader, så jeg kan renovere den gamle fyrkælder og klargøre garagen til pillefyr.
Næste sæt bliver gulvvarmeshunt med styring, solvarmeanlæg og diverse ventiler m.m.
Pillefyret og skorsten bliver 3. sæt som skal i hus til foråret.
Valget faldt på NBE RTB 16kW og Solvarme VVB 300l (2 spiraler). Grunden til det faldt på NBE var en sammenhængende løsning og styring. Desuden har NBE et godt forhandlernet og mange kunder i DK, så der er gode muligheder for hurtig service og rådgivning.
Nu er der bare gå i gang. Jeg ligger løbende billeder på galleriet. Første bump på vejen er at jeg skal have lavet nyt gulvafløb i det gamle fyrrum. Det gamle er tæret væk…
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 19 jan 2014 11:48

vi følger med på sidelinjen :great:

hvor mange rør køber du til 300l vvbén?

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 19 jan 2014 12:05

60 - er det nok - det mener forhandleren? Jeg har tænkt om jeg skulle gå op på 90...

PS - Jeg savner en blog function på dette ellers udmærkede site - så kunne vi skrive vores historie der og bruge forum til deciderede spørgsmål og svar - bare et forslag :wink:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 19 jan 2014 12:28

det er et godt forslag prøv at vend det med en af redaktørene.

jeg vil sige 500l vvb til 90 rør, og 60 rør til 300l vvb - ved begge systemer vil der være en overproduktion til gulvet. Det der taler for 90 rør er dine tanker om, at sætte en xtra buffer på. Men 300l vvb til 90 rør uden xtra buffer, det vil i solrige periode give en pæn sjat varme i gulvene er mit gæt. Og det er bedre at blive færdig på taget i et hug - det koster ekstra at udvide....men man kunne self. skærme 30 rør af hvis det viser sig at være for voldsomt... - men kan det ikke udregnes præcist? Måske er 70 rør det perfekte til det du vil :)


Besvar