Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Sgolsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 okt 2013 11:19

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af Sgolsen » 25 dec 2013 11:57

arunge skrev: Vølund nævnte at de selv havde eksperimenteret med en plade i ned løbet. Den blå plade du har isat hvilket materiale er de i ?


Den blå plade var en jeg klippede ud fra en kasse der havde været metal bor i det var det eneste jeg havde den dag.
Jeg har lavet en ny i 1mm rustfri plade jeg ville montere næste gang jeg havde et stop, Men der har overhovedet ingen stop været siden jeg satte den i. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


Claus D
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 dec 2013 10:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med PB 20
Areal: 350
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Årligt forbrug: 10.000

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af Claus D » 25 dec 2013 20:11

Tror sku jeg har løst mine problemer med fyret, Der var følgende problemer: havde rigtig mange stop og nåede ikke at starte op igen før kedel temp var nede på 35 grader og så stoppede pillerne lige før brænderen. Jeg har haft smeden ude 3 gange uden de kunne komme med en løsning på problemet, men så fik jeg held af at se hvad der faktisk skete når pillerne hobede sig op, og det var simpelthen bare at det fodrede brænderen for meget, så den justerede jeg ned fra de 7,5 som er forprogrammeret til 6,7 og nu har det bare kørt siden. De mage stop/start jeg havde har jeg afhjulpet ved at sætte hysterese på 10 og sænke max effekt til 80-85% (kan jo altid hæves når det bliver koldt) Håber denne erfaring kan afhjælpe andres problemer.

nemocharley

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 20:15

Supergodt - tillykke. Det hjælper at kende sit pillefyr, det er ikke ligesom det gamle oliefyr, hvor man bare kan læne sig tilbage :). Heldigvis er det lidt skægt at gå op i..

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af bobzinen » 25 dec 2013 20:40

Claus D skrev:Tror sku jeg har løst mine problemer med fyret, Der var følgende problemer: havde rigtig mange stop og nåede ikke at starte op igen før kedel temp var nede på 35 grader og så stoppede pillerne lige før brænderen. Jeg har haft smeden ude 3 gange uden de kunne komme med en løsning på problemet, men så fik jeg held af at se hvad der faktisk skete når pillerne hobede sig op, og det var simpelthen bare at det fodrede brænderen for meget, så den justerede jeg ned fra de 7,5 som er forprogrammeret til 6,7 og nu har det bare kørt siden. De mage stop/start jeg havde har jeg afhjulpet ved at sætte hysterese på 10 og sænke max effekt til 80-85% (kan jo altid hæves når det bliver koldt) Håber denne erfaring kan afhjælpe andres problemer.
Fedt at du fik styr på problemet.
Jeg er helt nede på 60 % max ydelse og har derved kun 5-7 optændinger
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

Frydfed
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 jan 2014 18:57
Mit fyr: Pellux100
Areal: 320 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: 32 kg
Årligt forbrug: Forventer 7 tons

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af Frydfed » 06 jan 2014 21:36

Fedt at du har fundet en løsning.
Jeg har fået mit Pellux 100 med PB20 max brænder og havde de samme problemer som dig.
Jeg havde Vøllund ude for at kigge på fyret og de fjernede den lille blik plade og sagde, at den var de begyndt at fjerne, da den havde været årsag til ophobning i indløbet.
Jeg har også rettet fodringen ned til 6.


nemocharley

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af nemocharley » 06 jan 2014 21:43

ok - det er jo godt de siger det som det er, men det kunne også være godt om de gik mere officielt frem med det - men det kan self. være det kommer.

arunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 dec 2013 14:00
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af arunge » 07 jan 2014 19:52

Jeg har købt nogle 6mm Olimp piller, og forsøger mig med dem. Jeg har ikke haft nogen stop i de 14 dage jeg har brugt dem.

I taler meget om antallet af start/stop. Har i nogen målinger på hvad det gør ved forbruget frem for at køre standard modulering. Jeg tænker umiddelbart at 30kg afbrændte piller giver ca 150 kWh uanset hvordan de brændes af.

nemocharley

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2014 20:47

tja..det er der blevet talt en del om på forum

jeg kan ikke give dig nogle præcise tal, selvom jeg er sikker på at der foreligger nogle teoretiske udregninger på modulering og start/stop og en blanding af de to måder at brænde træpiller på.

dem der har buffertank på gør det for at bremse antallet af opstarter og brænde længere med en høj effektivitet. Det lyder jo godt men måske det vundne tabes på varmetab fra tank og ekstra rør? Det er ikke ligemeget hvor varmeanlægget står - tabes varmen eller bruges den?

modulering med et fyr der passer til huset sikrer også færre stop/start - men hvornår bliver lasten så lav at det er bedre at fyret slukker? Du har en pellux 100, jeg ved ikke hvor mange kw dit hus kræver, men pelluxen giver god mulighed for at indstille til forholdene, da jeg kan forstå at dens ydelse kan halveres så den står ml 4 og 10kw. Jeg synes bare du skal systematisk skal prøve dig frem til du finder, det der virker for dig.

arunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 dec 2013 14:00
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af arunge » 18 jan 2014 16:58

Mit fyr kørte perfekt den første måneds tid. Så blev det køligere, og pillestop problemerne startede.

Jeg forsøgte mig med svejsetråd i gitteret, og senere et Vøllund modificeret gitter. Det havde ingen umiddelbar effekt.

Vi pillede det midterste retarder sæt op, bukkede blikkanten i forsyningsrøret, og satte en aluminiumsplade i bunden af forsyningsrøret. Det reducerede antallet af stop markant, men jeg havde dog stadig problemet ca. 1 gang om ugen.

Så fik pillerne skylden og jeg skiftede til 6mm tyske olimp, og så brød helvede løs. Nu havde jeg stop ca. hver anden time.

Efter ialt 3 måneder tog jeg kontakt til en advokat, og fik i den forbindelse oprettet en haste sag hos Vøllund. Display, software og brænderen blev udskiftet, men effekten udeblev. Skorstenen og udluftningen i fyrrummet fik nu skylden.

Jeg havde selv eksperimenteret med at reducere max power. Så længe fyret ikke brugte mere end 50-60% havde jeg ingen pillestop. Omvendt havde jeg svært ved at holde temperaturen på de kolde dage.

Jeg læste at brænderen PB 20 Max sidder i en lang række af andre typer pillefyr, men ingen af de andre fabrikanter har en rist implementert for enden af forsyningsrøret.

Jeg pillede risten ud for en uge siden, og fyret har kørt perfekt siden.

Jeg har netop tømt skuffen, og havde ingen piller i askeskuffen.

nemocharley

Hjælp forsyningsrøret stopper til

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2014 17:04

hvis det er risten der er problemet for dig, så er det jo en simpel løsning. Men træls for dig at du skulle have fat i en advokat og at det har drillet i månedsvis.


Besvar