Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffertank til pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 05 jan 2014 08:27

Du spørger til alternative løsninger

så er der også Biosol kedlen fra Sverige. Kedlen er bygget ind i en 630l buffertank m. varmespiraler. Der følger 80 vakuumrør (den kan godt aftage 100 rør) med i den startpakke jeg fik tilbud på. En 20kw Iwabo-brænder, du kan selv vælge om det skal være s1 eller s2, en 730l mafasilo og 2.5m snegl - cirkapris 95.000 - 100.000.

Selquist herinde på forum har sådan en (m. billeder).

http://www.stocksbro.se/produkter/bio-sol-pannan.aspx


Woody Ven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27 dec 2013 20:28
Mit fyr: Woody 10 kw Black Star 20 V6,83
Areal: 128 m2
Brændsel: Piller fra Land og Fritid
Årligt forbrug: 5024 kg

Buffertank til pillefyr

Indlæg af Woody Ven » 05 jan 2014 12:26

Gratis varme i mange år..

Glem alt det der med akku tank, solvarme div pumper og vintiler som alt sammen koster at monter, kan gå defekt og bruger strøm.
monter en 16 Kw Woody og vvb vintil.
Når der så skal være fest i -20C fyr du op i brændeovnen som jo også hjælper centralvarmen.

Og ja det giver gratis varme.. du tager alle de mange penge alt det gjel koster og køber træpiller for dem... er der så ikke til ca 10 år..

nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 05 jan 2014 12:30

mindst... :)

men det var jo også mit første forslag. Men kan gulvvarmen undværes?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Buffertank til pillefyr

Indlæg af triumph » 05 jan 2014 13:02

Man kan sagten lave gulvarme med en alm. scotte uden buffertank. Det koster bare at have varme på rør og røggas tab.
Hvis man installere buffertank vil man opnå færrer starter, eller at brænde med bedre virkningsgrad. Tab fra rør vil stadigt være det samme.

Istedet for buffertanken ville jeg bruge urstyringen i scotten. Og f.eks køre en time/ stoppe en time. Det vil næsten virke som hvis man havde en buffertank. Holde vandvolumet mindre, og spare 12 kilo til buffertanken

xkfc

Buffertank til pillefyr

Indlæg af xkfc » 05 jan 2014 13:04

Altså, hvis det er muligt ville jeg vende det hele på hovedet. :roll: (alternative løsninger icon_cheesygrin.gif )

Jeg bruger blot 2-3kg/døgn til varmt om sommeren, det er ikke meget at købe og drive solfangere på.

Så mit forslag er at fyret placeres i huset, så det er mere økonomisk til dagligt og billigt og hurtigt at lave varmt vand om sommeren. Så skulle der ikke transporteres særlig meget energi over gårdspladsen.

Jeg vil mene at 16kw fyret er rigeligt selv uden buffertank. Festsalen kan man jo bare fyre op under når der er behov :great:

Mvh. Kenneth


nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 05 jan 2014 13:07

triumph skrev:Man kan sagten lave gulvarme med en alm. scotte uden buffertank. Det koster bare at have varme på rør og røggas tab.
Hvis man installere buffertank vil man opnå færrer starter, eller at brænde med bedre virkningsgrad. Tab fra rør vil stadigt være det samme.

Istedet for buffertanken ville jeg bruge urstyringen i scotten. Og f.eks køre en time/ stoppe en time. Det vil næsten virke som hvis man havde en buffertank. Holde vandvolumet mindre, og spare 12 kilo til buffertanken
ja for der er jo en hvis buffereffekt i cementgulv.

og herregud 35k for 90rør og 500l solvarmevvb - solvarme foreverz icon_cheesygrin.gif

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Buffertank til pillefyr

Indlæg af Flemming DJ » 06 jan 2014 22:10

Det der taler for solvarme i dette tilfælde er de tre badeværelser. Hvis der ikke er behov for anden varme i sommerperioden, kan det fint klare brugsvand (suppleret med elpatron) og gulvvarme.

Vi kører ca 100 m2 betongulv på sol og kakkelovn (ydersæson) fra 1. maj til primo oktober. Vi skal da ha lune gulve :wink: Men, fyret skal slukkes.

Se også mine fyrdata i profilen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar