Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jagtregler !!!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af T-mek » 04 jan 2014 18:38

Grevens skrev:
- ja ja , men pas nu på med det ...

- jeg var engang til syn med min kranvogn, og det var så en Dame der var synsassistent ... hun blev mere end almindelig mopset over at jeg spurgte hende om hun nu også havde styrebrev til så'en stort køretøj ... - jeg må jo ikke bare udlevere til hvem som helst, - det siger hr. betjent selv ...
:roll:
Har prøvet det samme bare ved syn af MC med sidevogn og jeg ville vide om synsmand havde pap til den ?
Det skal lige siges at det er mange år siden, så det var Statens Bilinspektion's lokale konge jeg var oppe imod.

(En MC med sidevogn kan tage røven noget så eftertrykkeligt på en hvis ikke man ved hvordan sådan en opfører sig)

Jeg fik at vide at det skulle jeg ikke blande mig i og det opfattede jeg som om at det kørekort havde han ikke, ganske rigtigt.
Så blev papir skrevet/stemplet og MC kørte ikke 1 millimeter under syn.
icon_cheesygrin.gif
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lau » 04 jan 2014 19:05

T-mek skrev:
For en gangs skyld en regel der er til at forstå.

Hvem har så helt præcis ansvaret for at det bliver overholdt ?
Jamen jagtselskabet, har jo selvfølgelig ansvaret. Dertil kan tilføjes at der normalt er en person (jagtherren) som har indbudt til jagten, normalt siger man han er den der er overordnet ansvarlig, dog kan han jo ikke være garant for enkelte personers dumhed (de bliver så heller ikke indbudt til flere jagter).

Jagtherren udpeger normalt også en jagtfiskal (en af jagtherren udpeget jæger, der på større jagter får til opgave at notere de øvrige deltagende jægeres forsyndelser mod jagtetikette og -moral for derefter under middagen på fornøjelig vis at gennemgå synderegisteret og idømme bøder.)

Jeg står ret ofte og er udpeget fiskal, hvilket betyder at sikkerhed og problem-områder, lokale bestemmelser altid gennemgåes inden jagten, herunder også forhold til naboer o.lign.

Fra et personligt perspektiv, mange danskere er blevet noget nærtagende, de senere år - hvilket sætter store krav til os der omgåes skydevåben og finder fornøjelse i at få "eget nedlagt kød" på bordet, det er noget der bliver/er svært for nogle at leve op til - og det er noget vi arbejder med at finde en løsning på.

Har en nabo, til en afholdt jagt, et problem med hvad der er foregået, har han 2 muligheder:
1.Kontakte jagtherren - dette kan være noget grænseoverskridende for nogle, da mennesker generelt er ret konfrontations-sky. Det er da fra mit synspunkt den bedste løsning, da begge parter kan komme til en god gensidig forståelse.
2. Kontakte politiet, måske hvis de gider, så tager de kontakten - men det gode forhold til naboen, det er nu nok røget.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af triumph » 04 jan 2014 22:52

Jeg forstår ikke fascinationen ved jagt, men der er også en del af diskutionen jeg ikke forstår;
De fleste spiser kød.
Er det bedre at købe en kylling i netto, der har vokset op på samme areal som en A4 side, end det er at æde en fasan. Der næsten helt sikkert har haft et bedre liv end kyllingen.
Og hvis jagten samtidigt giver jægeren et bedre liv, Så er det sku da en Win, Win situation.....
Jægen kommer ud sammen med ligesindede, Får lidt motion.
Og efter jagten en frokost, med et par snapse. I et kvindefrit milljø, hvor gutterne kan hygge sig........
Så er det sku da lige meget om de skyder fasanerne i buret, det er da ikke mere inhumant end en netto kylling icon_cheesygrin.gif

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af newpas » 05 jan 2014 00:55

Lintz. Dine 4 katte som sommetider er væk i længere tid, spiser de slet ikke? Er der slet ikke fasanreder i nærheden af, hvor du bor? Eller andre fugle?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 05 jan 2014 08:21

newpas skrev:Lintz. Dine 4 katte som sommetider er væk i længere tid, spiser de slet ikke? Er der slet ikke fasanreder i nærheden af, hvor du bor? Eller andre fugle?
Den ene "Møffe" tager som regel ikke længere væk end han kan se madskålen :lol: Dog kan han af og til suplere kosten med en muldvarp.
"Djengs" tager en fugl i ny og næ, samt mus. Bringer dem gerne hjem levende og slipper dem løs indenfor.

De værste til at stikke af er "Bette-Sofie" og "Mor-mis". Op til 6 uger af gangen, Men er sikker på at de tager "ind til byen" og bor.
En afstand på ca 2 km. Der bor der en "kattemor" som har indrettet garagen til div katte.
Når de har været på sådan en tur kommer de nemlig som regel hjem i god foder-stand og med helt blank pels.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af KristianVilhelm » 05 jan 2014 09:25

Der findes ikke større skadedyr end katte i min optik. Der kan man da snakke om lystmordere, de snupper lige fra uskyldige små søde harekillinger til fasanunger, og hvad der ellers kommer i vejen.

Hvad angår dine naboer, så tag dog en snak med dem i stedet for straks at gå bureaukratiets vej. De fleste menesker er da heldigvis til at snakke med.

Bare lidt galle fra en jæger.. :oops:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 05 jan 2014 09:41

KristianVilhelm skrev:Der findes ikke større skadedyr end katte i min optik. Der kan man da snakke om lystmordere, de snupper lige fra uskyldige små søde harekillinger til fasanunger, og hvad der ellers kommer i vejen.

Hvad angår dine naboer, så tag dog en snak med dem i stedet for straks at gå bureaukratiets vej. De fleste menesker er da heldigvis til at snakke med.

Bare lidt galle fra en jæger.. :oops:
Hr KristianVilhelm - Hvis du lige læste tråden ordentlig ville du måske kunne læse dig frem til at jeg faktisk syntes at min nabo er en god jæger.
Men da jeg så at der stod en jæger i en afstand omtalt tidligere i tråden og jeg syntes engang at jeg havde læst mig til noget med en afstand på 300 m var det meget rimeligt at spørge af.

Jeg har ikke på noget tidspunkt været utilfreds med at der bliver dyrket jagt her - Som nævnt har jeg måske mere en anstrengt forhold til at man har lyst til at skyde et dyr.

Rådyr kan faktisk også opdrættes i indhegninger og aflives på en anden vis. Ligeledes kan fasaner og vildsvin.

Hvis det at spørge herinde er at "gå bureaukratiets vej" ja så er det åbenbart det jeg gør.

Bare lidt "mod-galle" fra en "Ikke-jæger" :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 05 jan 2014 09:55

KristianVilhelm skrev:Der findes ikke større skadedyr end katte i min optik. Der kan man da snakke om lystmordere, de snupper lige fra uskyldige små søde harekillinger til fasanunger, og hvad der ellers kommer i vejen.

Hvad angår dine naboer, så tag dog en snak med dem i stedet for straks at gå bureaukratiets vej. De fleste menesker er da heldigvis til at snakke med.

Bare lidt galle fra en jæger.. :oops:
Hvad angår katte så er det da rigtig at de går på jagt. Mus, muldvarper, fugle og stålorme er det jeg har set de er kommet hjem med.
Det er da også rigtigt at de kan havde en lidt mærkelig adfærd set i vores øjne.
Det er ikke unormalt af de kan tage en mus med hjem levende, sætte den i græsset og bare spille ligegyldig for derefter når musen er kommet et par meter væk, springe på den igen og gentage det hele om igen.

Men lystmordere vil jeg ikke kalde dem.

Hvad så med hunde med jagt-instinkter der kan gå helt "Blod-besærk" og nedlægge 20 - 30 får i vildskab. Det er jo også set - Desværre.
Last edited by 1 on Lintz; edited 5 times in total
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af triumph » 05 jan 2014 10:18

Lintz skrev:
Hvad angår katte så er det da rigtig at de går på jagt. Mus, muldvarper, fugle og stålorme er det jeg har set de er kommet hjem med.
Det er da også rigtigt at de kan havde en lidt mærkelig adfærd set i vores øjne.
Det er ikke unormalt af de kan tage en mus med hjem levende, sætte den i græsset op bare spille ligegyldig for derefter når musen er kommet et par meter væk, springe på den igen og gentage det hele om igen.

Men lystmordere vil jeg ikke kalde dem.

Hvad så med hunde med jagt-instinkter der kan gå helt "Blod-besærk" og nedlægge 20 - 30 får i vildskab. Det er jo også set - Desværre.
De flest katte strejfer. Det gør de fleste hunde ikke.
(selvom vi af og til kæmpede med vores hanhund, når der var en tæve i løbe tid. Nu har han mistet klunkerne. Så går det fint)

nemocharley

Jagtregler !!!

Indlæg af nemocharley » 05 jan 2014 10:24

mine to jack russells var ulidelige og fuldstændigt udbrydergale inden de fik nappet løgene. Jeg kommer aldrig til at kunne lufte dem uden snor, medmindre jeg er på et lukket område og jeg kan mærke en vis modvilje/forargelse fra dem efter jeg fik dem kastreret. Men det er vel hvad man kan forvente....

og katte er altså forskellige - min søsters gamle hankat er så fed at han kun strejfer fra madskålen til kattebakken - med en mellemlanding i en af mine niecers senge.


Besvar