Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jagtregler !!!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 04 jan 2014 13:44

Hvordan er det lige med det.
Kender ikke ret meget til det og har nok en smule anstrengt forhold til det at gå ud og skyde et dyr "for skægt".

Men - Pyt nu være med det.

Sagen er at der bliver drevet jagt på jorden rundt omkring ejendommen - Ikke meget, indrømmet.
Skal man have en jagtintresseret som nabo, så er han nu en af de bedre.

Sagen er at de i øjeblikket driver jagt og der står nogle stykker på rad på en skovvej for at pløkke de uskyldige dyr. Den nærmeste står mellem 20 til 30 meter fra bygningerne ( ca 15 meter fra skel).

Må man det???

Det skal retfærdigvis siges at de står med ryggen til og vildtet bliver drevet ned mod dem. Altså mod mig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Tom_AT » 04 jan 2014 13:47

Skal vi ikke lige droppe der der frelste øko-fis med at kalde dem uskyldige dyr? :P
Der er nok mange grunde til at jægere går på jagt. Men det er dælme kun de allerfærreste, hvis overhovedet nogen, der går på jagt ene og alene fordi de synes det er dødhamrede morsomt at skyde dyr i flæng.

Alle dyr er uskyldige. uanset om det er den gris eller ko du putter i munden, hunden eller katten der bliver aflivet eller dyret skudt af jægeren.

Jeg er i øvrigt ret sikker på det er fuldt lovligt. Kan bare ikke huske hvad det hedder. Er det klap-jagt?

http://www.baeredygtigjagt.dk/144/

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Jagtregler !!!

Indlæg af Ugelvig » 04 jan 2014 13:57

Lintz, enten er du planteæder eller kødæder, du bestemmer selv? Men syntes at huske et indlæg eller to fra din side omhandlende en grill. Kan naturligvis bruges til grillstegt auberginer, men tvivler... ;)

Ingen skyder "for skægt", enten ryger det i fryseren ellers er det regulering af skadevoldende vildt. Tror der er mange, der vil blive drævet til vanvid, hvis ikke skader, råger, skarv og mange andre reguleres!

Bare vent til ulven har ryddet marsken og vestkysten for får og lam, så får piben sgu en anden lyd.

Dagens sure opstød fra en jæger (ikke bøssebæger, der bare "pløkker for skægt"... :( )

Men ja, de må stå i skel og skyde ind på egen jagtareal. Her snakker vi naboskel, altså skel til anden mands mark, vej, grøft eller have. Der skal holdes en afstand på min. 50 m til beboelse, ikke bare bygninger.

Se §19, http://www.morud.dk/jagt/jagtloven.htm
Last edited by 1 on Ugelvig; edited 4 times in total
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 04 jan 2014 14:02

Tom_AT skrev:Skal vi ikke lige droppe der der frelste øko-fis med at kalde dem uskyldige dyr? :P

Alle dyr er uskyldige. uanset om det er den gris eller ko du putter i munden, hunden eller katten der bliver aflivet eller dyret skudt af jægeren.

Jeg er i øvrigt ret sikker på det er fuldt lovligt. Kan bare ikke huske hvad det hedder. Er det klap-jagt?

http://www.baeredygtigjagt.dk/144/
Det er uskyldig dyr - Batsta.

Koen og grisen har bestemt at de vil leve ved en landmand - Så må de også betale prisen icon_cheesygrin.gif

Klap-jagt er vel når du kan høre en flok idioter råbe og skrige længere inde i skoven.
for at drive alt levende ned mod en flok med skudklare bøsser.

Til Uglevig. Som sagt skulle det ikke lige omhandle rettet til at pløkke uskyldige dyr ned, men mere afstand til beboelse.

Dog kan det være en fordel at skrive sådan nogle gange - Det får folk ud af busken icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 04 jan 2014 14:15

Ugelvig skrev:Lintz, enten er du planteæder eller kødæder, du bestemmer selv? Men syntes at huske et indlæg eller to fra din side omhandlende en grill. Kan naturligvis bruges til grillstegt auberginer, men tvivler... ;)

Ingen skyder "for skægt", enten ryger det i fryseren ellers er det regulering af skadevoldende vildt. Tror der er mange, der vil blive drævet til vanvid, hvis ikke skader, råger, skarv og mange andre reguleres!

Bare vent til ulven har ryddet marsken og vestkysten for får og lam, så får piben sgu en anden lyd.

Dagens sure opstød fra en jæger (ikke bøssebæger, der bare "pløkker for skægt"... :( )

Men ja, de må stå i skel og skyde ind på egen jagtareal. Her snakker vi naboskel, altså skel til anden mands mark, vej, grøft eller have. Der skal holdes en afstand på min. 50 m til beboelse, ikke bare bygninger.

Se §19, http://www.morud.dk/jagt/jagtloven.htm
Altså - Det vil typisk være stuehuset der er gældende med hensyn til afstand ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Jagtregler !!!

Indlæg af Ugelvig » 04 jan 2014 14:16

Nu har jeg heldigvis været her i børnehaven længe nok til at kende dig Lintz, så jeg lader mig ikke provokere unødigt fra din side ;)

Men kommer de nærmere end 50 m fra beboelse (stuehus) og afgiver skud, ville jeg tage en snak med ham/hende der har jagtretten på arealerne. Evt. kunne der jo indgås en aftale om, at de må skyde tættere på dit hus såfremt du bliver betalt i f.eks. kvarte eller halve rådyr ;)

Sådan helt biologisk set, er vi nød til at regulere en del af vores bestande i Danmark, dels for at de ikke udvikler sygdomme som f.eks. "den fynske rådyrssyge" da vi mangler prædatorer i naturen, dels for at racen menneske også kan være her. Den race har nogle underlige vaner og mangler i den grad nogle prædatorer over sig, for at holde bestande i ave ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Jagtregler !!!

Indlæg af Oldgaard » 04 jan 2014 15:48

Ugelvig skrev:Nu har jeg heldigvis været her i børnehaven længe nok til at kende dig Lintz, så jeg lader mig ikke provokere unødigt fra din side ;)

Men kommer de nærmere end 50 m fra beboelse (stuehus) og afgiver skud, ville jeg tage en snak med ham/hende der har jagtretten på arealerne. Evt. kunne der jo indgås en aftale om, at de må skyde tættere på dit hus såfremt du bliver betalt i f.eks. kvarte eller halve rådyr ;)

Sådan helt biologisk set, er vi nød til at regulere en del af vores bestande i Danmark, dels for at de ikke udvikler sygdomme som f.eks. "den fynske rådyrssyge" da vi mangler prædatorer i naturen, dels for at racen menneske også kan være her. Den race har nogle underlige vaner og mangler i den grad nogle prædatorer over sig, for at holde bestande i ave ;)
Selvom jeg ikke er jæger, så vil jeg gerne give dig ret Ugle ;) men en ting jeg ikke kan rigtigt forstå, hvor er jagten henne når der tales om flere hundrede opdrættede fasaner ( eller andet vildt) som så skydes få uger efter de er blevet sluppet fri ? er det ikke en flok tumper der bare plukker for skægt ( bare for at bruge dit udtryk ;) )

forresten se lige her :shock: http://www.tvsyd.dk/artikel/227070:Udle ... tet-ansvar
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

nemocharley

Jagtregler !!!

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 15:53

http://www.youtube.com/watch?v=Y3OkaJnlWFQ

lidt dårlig kvalitet men stadig ret sjovt.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Jagtregler !!!

Indlæg af Ugelvig » 04 jan 2014 16:06

Oldgaard skrev:Selvom jeg ikke er jæger, så vil jeg gerne give dig ret Ugle ;) men en ting jeg ikke kan rigtigt forstå, hvor er jagten henne når der tales om flere hundrede opdrættede fasaner ( eller andet vildt) som så skydes få uger efter de er blevet sluppet fri ? er det ikke en flok tumper der bare plukker for skægt ( bare for at bruge dit udtryk ;) )

forresten se lige her :shock: http://www.tvsyd.dk/artikel/227070:Udle ... tet-ansvar
Det forstår jeg heller ikke :( Du skriver jo netop selv vildt i parentes, og det mener jeg egentlig er meget rammende. For mig at se, handler det mere om afskydning (af dyr) end om jagt på vildt. Groft kunne man kalde det flugtskydning til levende mål?! Men det står helt for min egen regning! Jeg er klar over, at det er noget der oftest bruges i forbindelse med f.eks. dagsjagter (udlejning af arealer på dagsplan) og "jagter" i store (fine) selskaber.

Der hvor jeg syntes udsætning gør noget godt, er f.eks. i et andehul, hvor man sætter 15-25 gråænder ud fra små/unge først på sæsonen og de så trækker flere vilde gråænder og krikænder til sig i løbet af foråret/sommeren. Så er der en god bestand til efteråret når de vilde ænder har fået unger og begynder at trække. Så er der måske 50 eller 100 krikænder i sådan et vandhul :great:

Eller hvis man f.eks. udsætter fasaner eller agerhøns i et forsøg på at få en naturlig bestand over tid. Så bliver de jo ikke bare "nedslagtet" ved først kommende lejlighed. Derimod værnet om og plejet, således der over år kommer en naturlig bestand, der kan jages af.

Angående ansvar, syntes jeg nu det er meget fair, at det er lejeren der har ansvaret for handlingen. Lejer jeg en bil ved Avis og kører én ihjel, er det vel også mit ansvar og ikke biludlejeren?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Jagtregler !!!

Indlæg af Oldgaard » 04 jan 2014 16:10

en masse bla bla icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Last edited by 1 on Oldgaard; edited 4 times in total
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Besvar