Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedel kæmper med at komme over 60

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Givet likes: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal » 03 jan 2014 19:16

Gode input... Kedlen har kæmpet sig op på 70 grader, og så kunne jeg ellers høre at der kom noget flow på systemet. Det lykkedes dog først efter jeg justerede skorstenstræk op på 1.

En kort overgang var returen helt oppe på 50 grader, men kort efter faldt den dog til nogen og 20 igen. Kan der sidde en shunt et andet sted som først har lukket op nu da systemet begynder at blive rigtig varmt? Eksempelvis i gulvvarmen?

I mellemtiden begynder der at blive en rigtig god varme i huset, og radiatorerne begynder så småt at blive lune, efter at have været brandvarme imens fyret trak sig op på 70.

Jeg prøver at lade det køre natten over og se om returen er på vej op i morgen tidlig, og glemme pilleforbruget en stund :)


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Lau » 03 jan 2014 21:04

Evt. Kan du stille din kedelshunt ned til 55 grader, så burde kedlen også cirkulere lidt tidligere.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Jens » 03 jan 2014 21:26

Din retur ind i kedel er takket være din esbe ca 55 grader, det er jo perfekt.

MEN din retur fra huset skal da gerne være så lav som muligt, da det vidner om en perfekt afkøling/udnyttelse af varmen.

At returtemp fra hus kortvarigt var ca 50 grader skyldes jo, at der blev efterspurgt meget varme og dine radiatorventiler var meget åbne = radiatorerne var sikkert varme hele vejen ned.
Huset bliver varmet op og når radiatorventilerne begynder at lukke og radiatorerne er kun lune i øverste 1/3 del, så er returen ud af bunden på radiatoren også ca rumtemperatur altså ca 20 grader.

Altså når huset er koldt og skal varmes op, så er returtemperatur fra huset ofte højt, fordi vandet pisker rundt da alle ventiler er fuldt åbne, - når huset er varmet op, så er returen kold ca 20-27 grader, - fordi der er langsommere cirkulation og den nødvendige varme kan nå at blive afsat.

Som jeg lige ser det, så virker dit system perfekt, - når blot dit kedelsetpunkt er passende over din shuntventil, - hvis din shunt er fastindstillet til 60 grader, så skal dit kedelsetpunkt minimum være 65 grader.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Givet likes: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal » 03 jan 2014 21:41

Tror ikke jeg kan justere temperaturen på shunt'en - det er en ret simpel en, lidt i stil med denne:
http://www.vvs1.dk/ventiler-og-tilbehor ... rmisk.html

Jens, vil det sige at alt er godt med den meget lave returtemp? Jeg troede netop man skulle stræbe efter en høj retur, da man derved skulle bruge mindre energi på at varme vandet op igen før det blev skudt ud i fremløbet igen :?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Ugelvig » 03 jan 2014 21:54

Kedde4tal skrev:Tror ikke jeg kan justere temperaturen på shunt'en - det er en ret simpel en, lidt i stil med denne:
http://www.vvs1.dk/ventiler-og-tilbehor ... rmisk.html

Jens, vil det sige at alt er godt med den meget lave returtemp? Jeg troede netop man skulle stræbe efter en høj retur, da man derved skulle bruge mindre energi på at varme vandet op igen før det blev skudt ud i fremløbet igen :?
Den blandeventil er alt rigelig. Det er samme slags mange af os andre bruger. Den sikre blot, at vandet retur til kedlen er min. 60 grader C (uanset returvandets temp. fra huset/centralvarmeanlægget).

Kold retur fra huset kan vidne om mange ting, at du er ved at opvarme VVB, at du bruger meget varme i gulvvarme eller radiatorer, eller noget helt tredje... Mange gange vil temp. på retur svinge meget, men uanset skal I jo kunne holde varmen. Det er det primære, alt andet er i min Verden underordnet. Termostaterne på radiatorer og gulvvarme vil jo selv lukke for de enkelte rum, når ønskes temp. er nået. Herefter vil retur temp. ofte stige indtil fyret selv regulerer ned i ydelse eller stopper pga. ønsket set point er nået.

Nu har jeg selv et "håbløst" gammeltdags fyr, der ikke kan modulere i ydelse, men min retur ligger mellem 20 - 70 grader, alt efter hvad der "sker" i systemet. Og? Så længe der er varme i gulvet/radiatorerne, må den da selv om det ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Jens » 03 jan 2014 22:07

JA, det er godt med en lav returtemperatur fra hus, blot den bliver shuntet op inden den rammer kedlen, - og det gør din jo.

Det eneste man opnår ved en høj returtemperatur fra huset, er at der er mere varmetab fra rørene på vejen tilbage til fyrrummet, jo højere temperaturdifference mellem rør og omgivelser, jo større tab.

1 kg træpiller indeholder ca 5 kw energi, det overfører du til vandet ved afbrænding i kedlen, - men målet er jo at få det overført til huset via dine radiatorer og gulvvarmen, - så jo koldere din retur fra huset er, jo bedre er det lykkedes at få det overført som varme til huset.

Så hvis din retur fra huset er varm, så har du ret i at der ikke skal så meget til at varme den op igen, - men reelt er det bare tegn på at du ikke har fået overført varmen til huset. Så du kommer sådan set bare til at pumpe det rundt igen og igen, med et større tab på returrørene til følge.
Huset kræver en vis mængde energi for at blive varmet op, - så det drejer sig om at få det bragt fra kedel til hus og afleveret der.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kruse » 03 jan 2014 22:17

I min verden er retur fra hus ikke noget du skal bekymre dig om.
Vis der er stor afkøling skal der ikke cirkulere så meget vand år kW varme der kommer ind. Det kan såspare et par W på pumpen og lidt varme tab fra rør, men tror det er så lidt at man skal bruge sin tid på noget andet
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

calle

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af calle » 03 jan 2014 23:29

Kedde4tal skrev:Hej med jer - tak for svarene.

Huset burde være i "rimelig" stand mht. isolering - det er ihvertfald hvad der står i Energimærkningsrapporten. Men det er selvfølgelig fra 1902, og der er ingen tegninger af hvad der gjort ved det. Men når jeg går tilbage til Januar 2013 og 2012 i Stokerkontrol, kan jeg se at den forrige ejer har ligget på 15-16 kg/døgnet - så jeg kan ikke se andre forklaringer end at jeg må være en klovn til at får det til at spille.

Der er ingen gennemstrømning til brændefyret - jeg har ikke brug for en ekstra radiator i fyrrummet :)

Dårligt isolerede rør - jeg skal se om jeg kan få øje på dem, men de fleste rør i huset er skjulte.

Jeg rensede kedlen for første gang for ca. 1 uge siden. Men jeg tror ikke jeg fik det hele med - kan se i videoen som NBE har lagt på Youtube at der en røgvender-plade man skal huske og have med. Det kan være jeg skal kaste mig ud i det igen.

For 2 timer siden sætte jeg ønsket kedeltemp op til 65 - siden da har driften ligget imellem 50-70%, men alligevel kommer kedlen ikke over 58 grader. Dog er returtemperaturen på vej op i nærheden af 35 grader... så nu prøver jeg at være tålmodig lidt...
De der 15-16 kg., kan de skyldes, at den forrige ejer har fyret supplerende i brændefyret ?

Venlig hilsen

Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Givet likes: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal » 04 jan 2014 11:11

Så har jeg jo faktisk lært noget nyttigt... returtemperatur på niveau med temperatur i huset = godt!
Tak skal I ha' for det.

Da Kruse nævnte det med cirkulation af vand, kom jeg til at kigge på min cirkulationspumpe - den kan indstilles i 3 trin, og stod på 3 - ud fra tanken om at alt varmen skal trækkes ud af vandet før det kommer tilbage til huset, skruede jeg den ned til 1, og gik så i seng. Natten over har fyret fået lov at passe sig selv, og kedlen holder nu faktisk en nogenlunde stabil temperatur på 65 grader, ved ca. 20% drift. Retur fra huset ligger på godt 20 grader, og vi har en god varme på i hele huset, så alt i alt virker alting godt.

Calle, mht. de 15-16 kg - det kan da godt være forrige ejer har suppleret med brænde... det havde jeg egentlig ikke tænkt over - troede kun jeg kunne fyre med ét fyr af gangen. Kommer de 2 pumper ikke til at kæmpe lidt mod hinanden hvis de begge er tændt samtidig?
Men jeg har da lidt brænde liggende fra et gammelt piletræ der væltede da Allan kom forbi (altså stormen :) ) - måske jeg skulle prøve om jeg kunne få liv i det gamle brændefyr og se hvad der sker.

Som et lille sidespring - den gamle varmtvandsbeholder, som jeg ellers har dømt ude af funktion - da jeg overtog huset stod kugleventilen på fremløbet til den halvt åben. Men hvis den ikke benyttes til opvarmning af forbrugsvand, så tænker jeg da at det er spild af varme at lade vandet løbe igennem den. Med jeres erfaring, kan I se om der skulle være fordel i at lade den stå åben? Kan den tjene et andet formål?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2014 12:20

Tror du ikke det er en akkumulerings tank? Men der mangler forhåbentligt nogle ting på din tegning, ikke? Ekspantion? Måske du skulle tage nogle billeder af anlæget og ligge her ind, så kan vi bedre tyde hvad du fortæller os....


Besvar