Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK »

energi-kriger skrev:Nu får jeg sgu nok tæsk men man kan sige magt og meget om EUs og dens mangler. Men personligt er jeg af den overbevisning at EU absolut er noget af det bedste der er hændt for befolkningerne i Europa. Faktisk tør jeg næsten ikke tænke tanken til ende, hvis EU eller forløberne for EU aldrig var blevet en realitet. Mange glemmer årsagen til hvorfor det har vist sig nødvendigt at havde et stærkt samarbeje og sammenhold i Europa. Det giver mig og dig en tryghed som ingen generationer før os nogensinde har nydt.
Nuvel der er et par lande eller tre som har fravalgt EU, men det koster. Er vi i Danmark parat til at betale denne pris? Det tror og håber jeg ikke!

Note.
Tænk om Danmark ved en evt. udmeldelse af EU skulle huskes som dette første søm til ligkisten, EUs/Europas endeligt. Andre lande kunne jo finde på at følge trop med risiko for et ragnarok, hvor 2. verdens krig til sammenligning blot vil være en lynkiniser.
Vel at mærke blev Rom ikke bygget på en dag og EU er kun i sin vorden og ting tager altså tid. Men jeg mener vi alle skylder (også for vores børns skyld) Robert Schuman og Jean Monnet en kæmpe tak for deres fremsynethed og store vision, hvor nøgleordet er fred.
Men lige børn leger bedst. Den sandhed gælder også mellem nationer.

Der er alt for store nationale og regionale forskelle inden for EU's grænser, til at man kan sammensætte
et homogent, og strømlinet Europa som teknokraterne i Bruxelles ønsker det. Man skal ikke optage lande,
der ikke har samme samfundsmæssige niveau, som de der allerede er medlemmer. I den henseende har
EU fejlet stort.

Der er helt tydelig, at der kan sættes to skel nord/syd, og øst/vest, gennem Europa. Øst/vest grænsen
udgøres af det gamle jerntæppe. Nord/syd grænsen udgøres af alperne. Forskellen mellem de regioner,
der dannes ved denne grænsedragning, er ganske markante. Så markante at man ikke bare ved et hurtigt
pennestrøg, kan ignorere de spændinger forskellen i levestandarden udgør.

Når Bruxelles samtidig trækker beslutningerne ned over hovedet på de respektive befolkninger, så puster
man til en stigende følelse af afmagt blandt folket. Demokratiets fundament smuldre, når man bare tager
vidtgående beslutninger, uden at spørge folket via folkeafstemninger om emnerne.

På er tidspunkt brister boblen, og urolighederne vil bryde ud i lys lue. Det er kun et spørgsmål om at folk
føler sig så truede, at man kun ser voldelige løsninger for sig. Løsningen hedder tid. Tid til at omstille sig,
tid til at få samfundet gearet til at møde udfordringerne. Tager det 50 år, så skidt med det.

Hastværk er lastværk. Lige nu har vi, i Nordvesteuropa, bruge for at træde et skridt tilbage. Vi har brug
for at kunne distancere os lidt til resten af Europa. Tag en pause, det hjælper.

Min drøm er en Nordisk Union.
Danmark, Grønland, Færøerne, Norge, Sverige, Findland,og Island i en slags EU Light udgave. Så kan resten
af EU sku' sejle i deres egen sø.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Jeg er ret målløs over denne diskussion, hvorfor melder I jer ikke bare ind i foreningen
'Danmark til Ejderen' 8) Vi kan altid bruge nogle flere medlemmer.

PS: Det kan vi også i foreningen 'Giraffens fornægtelse', som er for alle os der ikke tror på giraffer,
ligesom der er nogen der ikke tror på julemanden, eller ikke tror det er storken der kommer med
de små børn, så tror vi altså ikke på at der findes et så åndsvagt dyr som en giraf. Basta !

PPS: For enkelte her på forum, skulle man tro, at storken der bragte Jer her til landet,
var fløjet ved siden af en papagøje over Afrika, gentager argumenterne i én uendelighed.... 8)

Dixi, Baxi !
Vi gør i den mindste ikke grin med dem, der har andre holdninger end vores egne. Vel, Brandsen? :roll:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Jeg er ret målløs over denne diskussion, hvorfor melder I jer ikke bare ind i foreningen
'Danmark til Ejderen' 8) Vi kan altid bruge nogle flere medlemmer.

PS: Det kan vi også i foreningen 'Giraffens fornægtelse', som er for alle os der ikke tror på giraffer,
ligesom der er nogen der ikke tror på julemanden, eller ikke tror det er storken der kommer med
de små børn, så tror vi altså ikke på at der findes et så åndsvagt dyr som en giraf. Basta !

PPS: For enkelte her på forum, skulle man tro, at storken der bragte Jer her til landet,
var fløjet ved siden af en papagøje over Afrika, gentager argumenterne i én uendelighed.... 8)

Dixi, Baxi !
Det var ellers nogle gode foreninger - Står der et telefonnummer på dine medlemskort, så vil jeg godt have det icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Nej da, altid kun dybt seriøse indlæg herfra på Stoker Pro, respekt !

PPPS : ...og vi kræver naturligvis også Skåne, Halland og Blekinge tilbage til kongeriget,
om det så er indenfor eller udenfor EU, det bliver en efterfølgende diskussion, naturligvis
rent internt i foreningen 'Danmark til Ejderen'.

PPPPS: Jeg kan faktisk godt lide de dér Euro, var på ferie henne i Italien i sommer, og fandt ud af der
Euro faktisk er ligesom en slags penge. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af triumph »

energi-kriger skrev:Nu får jeg sgu nok tæsk men man kan sige magt og meget om EUs og dens mangler. Men personligt er jeg af den overbevisning at EU absolut er noget af det bedste der er hændt for befolkningerne i Europa. Faktisk tør jeg næsten ikke tænke tanken til ende, hvis EU eller forløberne for EU aldrig var blevet en realitet. Mange glemmer årsagen til hvorfor det har vist sig nødvendigt at havde et stærkt samarbeje og sammenhold i Europa. Det giver mig og dig en tryghed som ingen generationer før os nogensinde har nydt.
Nuvel der er et par lande eller tre som har fravalgt EU, men det koster. Er vi i Danmark parat til at betale denne pris? Det tror og håber jeg ikke!

Note.
Tænk om Danmark ved en evt. udmeldelse af EU skulle huskes som dette første søm til ligkisten, EUs/Europas endeligt. Andre lande kunne jo finde på at følge trop med risiko for et ragnarok, hvor 2. verdens krig til sammenligning blot vil være en lynkiniser.
Vel at mærke blev Rom ikke bygget på en dag og EU er kun i sin vorden og ting tager altså tid. Men jeg mener vi alle skylder (også for vores børns skyld) Robert Schuman og Jean Monnet en kæmpe tak for deres fremsynethed og store vision, hvor nøgleordet er fred.
Jeg kom lige til at tænke på en anden af EU´s opfindelser. Jeg er sikker på vil skabe væsentligt mere ragnarok, end sammenhold.
Euroen !!
I tyskland har de haft ca. 3% lønstigning pr. år.
I Italien har de haft 11% lønstigning pr år.
Dvs at siden 2002 er lønnen steget med 28% i tyskland, og 154% i italien.
Gad vide hvorfor Italien ikke kan sælge deres vare, mens økonomien buldre afsted i tyskland ?
Samme billede er gældende i det meste af Sydeuropa.
Sådan har det altid været. Men tidligere devaluerede Sydeuropa bare deres valuta. Og så gik det igen. Men den mulighed har de ikke mere.
(der er jo ikke kun syderoupa der har brugt den strategi. Sverige har devalueret over 25% ifh til Dkr.

Den gældsspiral det har ført de syderoupæiske lande ind i, vil helt sikkert give problemer på et tidspunkt

pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af pejle »

MichaelK skrev:
Vi gør i den mindste ikke grin med dem, der har andre holdninger end vores egne. Vel, Brandsen? :roll:
Det kan du så godt have ret i, men på den anden side, så minder retorikken i tråden her rigtig meget om børns - og ja jeg prøver at lære mine at den fører dem ikke specielt langt i livet.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
nemocharley

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af nemocharley »

giraffer findes skam - næ du okapier og noget de kalder belgien, det er bare sådan nogle løse begreber, som der er vanskelige at få hold på :)

Jeg er lidt med MichaelK i det med at det vil falde lettere at have et tæt nordisk samarbejde, og et lidt mindre tæt samarbejde med østersø regionen og de Britiske Øer...men det er jo bare fri fantasi herfra.

Energi-kriger: Det er kun delvist sandt at det vordende samarbejde i 50érne blandt de store nationer i Europa var fostret ud fra et ønske om en varig fred. Sammenslutningen og dens videreudvikling var i ligeså høj grad motiveret af store kapital interesser og et ønske om en stærkere Vesteuropæisk samling ift. Østblokken. Eu i dag er for mig at se ikke en kilde til varig fred, det kan vise sig at det ligefrem er en hæmsko ifald de fortsætter i alliance med den finansielle magt, med at marginalisere store dele af befolkningerne i Eu, og skabe et ægte proletariat/the working poor - Marx´s slavehær.

2 verdenskrig blev en realitet fordi Hitler kom til magten via støtte fra denne stor kapital (den gang i skikkelse af Ford, BOSS m.fl.) - en alliance ml. den yderste højrefløj og storkapitalen af i dag er bestemt en mulighed. Tea-party bevægelsen blev for kapret og misbrugt af republikanerne - heldigvis viste de sunde kræfter i Tea-party bevægelsen at være for stærke, og de blev dermed en gene for den republikanske penge-kerne. I Europa rejser disse volds-bevægelser (om det er det ekstreme højre eller venstre) altid på en baggrund af social marginalisering og finansiel ustabilitet. I Grækenland fik vi syn for sagen med Daggry-bevægelsen, det er altså ikke nogle folk jeg kunne tænke mig at se for meget til.
Velfærdsstaten så sin begyndelse under Bismarck i 1870érne, som en reaktion på den voldsomme uro der ulmede i arbejderklassen i hele den industrialiserede del af Europa - Bismarck skabte ro (delvist) ved at give arbejderklassen anstændige levevilkår. Frankrig og England fulgte trop da de så at det virkede, og at produktionen øgedes og man kunne fortsætte koloniseringen via militæret af resten af verden. (de to sidste ting var nok det udslagsgivende, for at der kunne blive plads til en langvarig forholdsvist fredelig klassekamp.). I perioden op til første verdenskrig var der faktisk reelle omend spæde forsøg på et verdensforbund og arbejderbevægelsen havde fået et internationalt snit, dog uden at kunne nå at få fodfæste inden den store krig brød ud. Efter 1 verdenskrig var alt næsten ødelagt, og vi havde tabt en hel generation (fattigrøve primært, det er pudsigt som de kan dø for de høje herrers interesser, som de jo ikke deler). Mellemkrigstiden, som så Folkeforbundets fødsel og kollaps var i høj grad en optakt til 2vk, og mange tendenser man så dengang kan man se i dag.

Eu - hvis det stod for samhørighed og kommunikation mellem befolkningerne (som Folkeforbundet i sin tid) ville måske have en chance for at kunne redde os ud af det som jeg frygter kommer. Men det gør det ikke - det er en autoritær pseudo-totalitær konstruktion, en mastodont som tjener en mindre elites interesser primært. Landbrugsstøtte, protektionisme, arbejdskraftens frie bevægelighed, euroen, fælles banksamarbejde osv osv - den eneste grund til det er der, er fordi det er en fordel for dem. Ifald det gavner menigmand, så er det et rent sammentræf.

NATO som stabiliserende kraft i europa? Nope "You are on your own" er der blevet meldt ud fra USA. Over to tredjedele af den amerikanske flåde er nu i stillehavsregionen.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

nemocharley skrev:giraffer findes skam - næ du okapier og noget de kalder belgien, det er bare sådan nogle løse begreber, som der er vanskelige at få hold på :)

Jeg er lidt med MichaelK i det med at det vil falde lettere at have et tæt nordisk samarbejde, og et lidt mindre tæt samarbejde med østersø regionen og de Britiske Øer...men det er jo bare fri fantasi herfra.

Energi-kriger: Det er kun delvist sandt at det vordende samarbejde i 50érne blandt de store nationer i Europa var fostret ud fra et ønske om en varig fred. Sammenslutningen og dens videreudvikling var i ligeså høj grad motiveret af store kapital interesser og et ønske om en stærkere Vesteuropæisk samling ift. Østblokken. Eu i dag er for mig at se ikke en kilde til varig fred, det kan vise sig at det ligefrem er en hæmsko ifald de fortsætter i alliance med den finansielle magt, med at marginalisere store dele af befolkningerne i Eu, og skabe et ægte proletariat/the working poor - Marx´s slavehær.

2 verdenskrig blev en realitet fordi Hitler kom til magten via støtte fra denne stor kapital (den gang i skikkelse af Ford, BOSS m.fl.) - en alliance ml. den yderste højrefløj og storkapitalen af i dag er bestemt en mulighed. Tea-party bevægelsen blev for kapret og misbrugt af republikanerne - heldigvis viste de sunde kræfter i Tea-party bevægelsen at være for stærke, og de blev dermed en gene for den republikanske penge-kerne. I Europa rejser disse volds-bevægelser (om det er det ekstreme højre eller venstre) altid på en baggrund af social marginalisering og finansiel ustabilitet. I Grækenland fik vi syn for sagen med Daggry-bevægelsen, det er altså ikke nogle folk jeg kunne tænke mig at se for meget til.
Velfærdsstaten så sin begyndelse under Bismarck i 1870érne, som en reaktion på den voldsomme uro der ulmede i arbejderklassen i hele den industrialiserede del af Europa - Bismarck skabte ro (delvist) ved at give arbejderklassen anstændige levevilkår. Frankrig og England fulgte trop da de så at det virkede, og at produktionen øgedes og man kunne fortsætte koloniseringen via militæret af resten af verden. (de to sidste ting var nok det udslagsgivende, for at der kunne blive plads til en langvarig forholdsvist fredelig klassekamp.). I perioden op til første verdenskrig var der faktisk reelle omend spæde forsøg på et verdensforbund og arbejderbevægelsen havde fået et internationalt snit, dog uden at kunne nå at få fodfæste inden den store krig brød ud. Efter 1 verdenskrig var alt næsten ødelagt, og vi havde tabt en hel generation (fattigrøve primært, det er pudsigt som de kan dø for de høje herrers interesser, som de jo ikke deler). Mellemkrigstiden, som så Folkeforbundets fødsel og kollaps var i høj grad en optakt til 2vk, og mange tendenser man så dengang kan man se i dag.

Eu - hvis det stod for samhørighed og kommunikation mellem befolkningerne (som Folkeforbundet i sin tid) ville måske have en chance for at kunne redde os ud af det som jeg frygter kommer. Men det gør det ikke - det er en autoritær pseudo-totalitær konstruktion, en mastodont som tjener en mindre elites interesser primært. Landbrugsstøtte, protektionisme, arbejdskraftens frie bevægelighed, euroen, fælles banksamarbejde osv osv - den eneste grund til det er der, er fordi det er en fordel for dem. Ifald det gavner menigmand, så er det et rent sammentræf.

NATO som stabiliserende kraft i europa? Nope "You are on your own" er der blevet meldt ud fra USA. Over to tredjedele af den amerikanske flåde er nu i stillehavsregionen.
Der fik far squ lige hovedepine ... icon_cheesygrin.gif

Men godt skrevet.. :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af energi-kriger »

Lige for alle!
Det er jo netop det vi har i form af de 28 EU kommisær der hver især repræsenterer deres land. Før i tiden havde de 5 store lande faktisk 2 kommisær hver. Så man må dog erkende det går i den rigtige retning. I øvrigt vægter EU da national forskellighed højt, faktisk er lige netop dette emne skrevet ind i traktaten.

Ulig befolknings sammensætning i nord, syd, øst, vest Europa!
Sådanne befolknings beskrivelser møder man jo overalt på klodens kontinenter. Det er vel ikke en undskyldning for ikke at finde sammen.

EU-light udgave!
I mine unge dage fandtes noget der hed "De Nordiske Lande" Ved du hvad de kunne blive enig om... Absolut intet overhovedet.

NB.
Jo forresten, de 5 nordiske lande blev enig om at ophæve paskontrollen og åbne grænserne. :great:
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af pejle »

energi-kriger skrev:Lige for alle!
Det er jo netop det vi har i form af de 28 EU kommisær der hver især repræsenterer deres land. Før i tiden havde de 5 store lande faktisk 2 kommisær hver. Så man må dog erkende det går i den rigtige retning. I øvrigt vægter EU da national forskellighed højt, faktisk er lige netop dette emne skrevet ind i traktaten.

Ulig befolknings sammensætning i nord, syd, øst, vest Europa!
Sådanne befolknings beskrivelser møder man jo overalt på klodens kontinenter. Det er vel ikke en undskyldning for ikke at finde sammen.

EU-light udgave!
I mine unge dage fandtes noget der hed "De Nordiske Lande" Ved du hvad de kunne blive enig om... Absolut intet overhovedet.

NB.
Jo forresten, de 5 nordiske lande blev enig om at ophæve paskontrollen og åbne grænserne. :great:
Pas på finnerne kommer - og med dem kvinene :P
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Besvar