Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedel kæmper med at komme over 60

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Givet likes: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal » 03 jan 2014 12:25

Hej forum!

Har fulgt lidt med på sidelinjen de sidste par uger, hvilket har hjulpet mig en del med at lære mit nye Woody-fyr at kende. I virker som en flok rare og hjælpsomme typer, og det tror jeg lige er hvad jeg har brug for ... vi er for kort tid siden flyttet i hus på landet, og skal for første gang undvære fjernvarmens bekvemmeligheder, og det giver byboeren her lidt udfordringer at slå med :)

Der er tale om en Woody Blackstar 16 kW, med styring 4.14, og der fyres med Stampemøllen 8 mm. Huset er et ældre 2-plans hus på ca. 165 m2, som ligger tæt på en bakketop ned mod vandet - så vi har selvfølgelig en del kold blæst.

Mit problem er at kedlen næsten ikke kan kæmpe sig op over 58-60 grader. Den kører rigtig fint på 10-15% drift når jeg sætter ønsket kedeltemp. på 55 grader, men som jeg kan forstå på flere af jer bør den ligge oppe omkring 65-70 grader. Hvis jeg sætter settemp. på 65, kører den fuld knald i timevis, og brænder derefter 40-50 kg af i døgnet :shock: ... og det har min nærrighed svært ved at acceptere.

Jeg har brugt lang tid på at finde de rigtige indstillinger, men synes selv jeg laver nogen ret pæne flammer - og asken er fin mørkegrå.

Centralvarmesystemet er lidt kompliceret (synes jeg), men jeg skal prøve at gennemgå det. Har også prøvet at lave en tegning af det.
- Der sidder et gammelt fastbrændsel-fyr på systemet, med sin egen pumpe, så hvis jeg skulle komme forbi et læs brænde kan jeg fyre med det i stedet, og slukke Woody'en. P.t. er rørene til og fra lukket af da jeg ikke fyrer med det, og pumpen slukket.
- Varmtvandsbeholderen til forbrugsvandet er elektrisk, og er ikke umiddelbart koblet på systemet. Min umiddelbare tanke er at det kommer til at koste mig en krig i strøm, men forrige ejers kommentar da vi overtog huset var at strømforbruget var meget fornuftigt, og ydermere betød det at om sommeren kunne han lukke helt ned for fyret, og varme huset op med varmepumpen i stuen (yes, sådan en er der også :) ).
- Der hænger en gammel varmtvandsbeholder i fyrrummet som er koblet på frem- og tilbageløb. De 2 rør til forbrugsvand forsvinder ned i jorden, og jeg kan ikke se hvor de går hen. Har prøvet at slukke og tømme den elektriske VVB, for at se om den gamle tager over, men det var ikke tilfældet. Har derfor lukket for rørene til og fra.

Jeg har en teori om at det kan have noget at gøre med at retur temperatur er alt for lav - den ligger konstant i omegnen af 20 grader, og når jeg læser i andre tråde bør den ligge ca. 15 grader under fremløbet. Kedelshunten er en 3-benet ESBE som er sat til 60 grader. Jeg tror at så længe fremløbet er 55 grader bliver det meste af vandet bare "shuntet" tilbage i returen til kedlen, og det kolde på 20 gr. fra huset bliver holdt tilbage. Når fremløbet nærmer sig de 60 lukker shuntventilen mere op for det kolde, returen til kedlen bliver væsentlig koldere, og fyret skal kæmpe en krig for at varme det op.

Er jeg helt galt på den? Er der noget jeg overser? Skal jeg glemme min nærrighed og bare lade fyret æde de piller der skal til indtil returen bliver varmere? Alle kommentarer er meget velkommen :-)

Det skal dog siges at jeg ikke bruger mere end 15-16 kg. i døgnet når ønsket kedeltemperatur står på 55 grader, og det kan jeg jo ikke klage over... men til gengæld har vi lidt svært ved at holde varmen i huset, og det hører jeg en del for fra fruen i huset :)
Vedhæftede filer
System diagram.jpg


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af triumph » 03 jan 2014 13:06

Årsagen til at du har et lavt forbrug ved 55 c, er som du selv siger; Pga at næsten alt det varme vand shuntes tilbage til fyret.

45 kg træpiller svare ca. til 9 kw/t.
9 kw/t til 165 m2 lyder som i den høje ende. Men ikke urealistik højt hvis huset er dårligt isoleret, og ligger på en bakketop.

Du bliver i hvertfald nød til at lade fyret kører nogen dage ved 70 c, og se om forbruget stabiliser sig.
Derudover skal du sikre dig at der ikke løber vand gennem brændefyret. Det kan give et meget højt forbrug.
Ellers er det at kigge efter dårligt isolerede rør, varmen forsvinder jo et sted hen

calle

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af calle » 03 jan 2014 13:27

Hej Kedde4tal og velkommen til. Spændende setup du har.

Trænger Blackstar-kedlen til at blive renset ?

Venlig hilsen

Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Givet likes: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal » 03 jan 2014 13:55

Hej med jer - tak for svarene.

Huset burde være i "rimelig" stand mht. isolering - det er ihvertfald hvad der står i Energimærkningsrapporten. Men det er selvfølgelig fra 1902, og der er ingen tegninger af hvad der gjort ved det. Men når jeg går tilbage til Januar 2013 og 2012 i Stokerkontrol, kan jeg se at den forrige ejer har ligget på 15-16 kg/døgnet - så jeg kan ikke se andre forklaringer end at jeg må være en klovn til at får det til at spille.

Der er ingen gennemstrømning til brændefyret - jeg har ikke brug for en ekstra radiator i fyrrummet :)

Dårligt isolerede rør - jeg skal se om jeg kan få øje på dem, men de fleste rør i huset er skjulte.

Jeg rensede kedlen for første gang for ca. 1 uge siden. Men jeg tror ikke jeg fik det hele med - kan se i videoen som NBE har lagt på Youtube at der en røgvender-plade man skal huske og have med. Det kan være jeg skal kaste mig ud i det igen.

For 2 timer siden sætte jeg ønsket kedeltemp op til 65 - siden da har driften ligget imellem 50-70%, men alligevel kommer kedlen ikke over 58 grader. Dog er returtemperaturen på vej op i nærheden af 35 grader... så nu prøver jeg at være tålmodig lidt...

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2014 14:12

Hvor i landet bor du? Kan jo være du er nabo til en af os venlige sjæle.... :great:


Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Givet likes: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal » 03 jan 2014 14:24

Det ville da være fantastisk hvis en gad og kigge forbi med et par gode råd - så skulle jeg da gerne gi' en øl eller 7 :)
Jeg bor 7 km fra Middelfart - lidt uden for Velby Fed.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kruse » 03 jan 2014 14:25

Med så lav retur fra hus er der et forbrug et sted.
Hvordan er varmen i huset? Er der meget gulv varme der skal varmes op.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Kedde4tal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 dec 2013 06:51
Mit fyr: Woody Blackstar 16kW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Vejlby Fed, Middelfart
Givet likes: 2 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kedde4tal » 03 jan 2014 14:30

Der er gulvvarme i det meste af stueetagen, pånær et enkelt rum - så det må give rundt regnet 80 m2 gulvvarme.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af pille bruger » 03 jan 2014 15:26

Din Esbe shunt ?
Er det en fast indstilling, eller kan den drejes ned i temperatur ?
Er shunten fast på 60 gr, skal du op på en kedeltemperatur på 70 gr, for at lukke shunten.
Ellers cirkulere vandet bare rundt i shunten, og kommer ikke ud til sidste radiator.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Kedel kæmper med at komme over 60

Indlæg af Kruse » 03 jan 2014 16:51

80 m2 gulv kan aftage en del varme vis det er kommet bagefter, kan godt tage et døgns tid.
Prøv at lade den stå på 65-70 grader et par dage og se op retur ikke kommer op eller der bliver varmt i hus.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar