Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sol varme anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 01 jan 2014 12:12

karstenn skrev:Jeg har et maxi anlæg fra vvfs som er de samme dele som solarboks fangerne er dog ikke fra vvfs men nogen jeg fik fat i brugt. Anlægget kører rigtigt godt og servicen fra niels lyck er helt utrolig god. Uvr styringen har rigtigt mange funktioner som man kan indstille så alt kører som man gerne vil have det til. Det er 5 år siden jeg købte anlægget men har først lige fået sat solfangerne på og da jeg havde en funktion på styringen jeg ikke lige kunne få til at virke sendte jeg niels en mail fredag aften og fik svar med løsningen næste formiddag.
Det kunne være spændende at høre mere om dit anlæg - er du frisk på at lave en beskrivelse - meget gerne med billeder under det fora der hedder mit fyrrum og mine indstillinger? Hvad er din primære varmekilde?


Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 » 02 jan 2014 13:55

En Woody træ pillefyr med V10 Styring på.

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 13:58

jeg mente karstenn´s varmeanlæg

men det var måske det du svarede på knuddi41?

Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 » 02 jan 2014 14:04

Nå okay. Ja det ville jeg også gerne vide. Det er mit som er en Woody. Undskyld.

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 14:30

helt ok :)


karstenn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jul 2010 15:18
Mit fyr: atmos dc25
Areal: 160
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4390
Geografisk sted: vipperød

Sol varme anlæg

Indlæg af karstenn » 02 jan 2014 20:19

Jeg har en atmos dc25 brændekedel

For 5 år siden købte vi et gasbeton hus med elvarme og var fra start af klar over at vi ville ligge centralvarme i det.

Den første vinter havde vi kun el og brændeovn og fandt ud af at huset kræver rigtigt meget varme

Alle radiatorer er overdimensioneret med 50% så vi kan køre med lav fremløbstemperatur
Vi kan nøjes med 35 grader fremløb indtil vi når frysepunktet.



Anlægget er med en 1500L buffertank fra huch som kører med lagdeling.

Der sidder en 3vejs ventil som blander centralvarmevandet så tanken langsomt bliver brugt fra bunden og op og hvis der er noget lunkent vand midtpå bliver det blandet op med varmt vand indtil den fremløbstemperatur som styringen er sat til er rigtig.
Det bliver primært bestemt ud fra udetemperaturen. Der er også en indeføler som kan bruges også men den bruger jeg ikke.

Jeg har først i efteråret fået sat de første 10 m2 solfangere på og de lavede da noget varme de få gange der var lidt solskin.
Anlægget er forberedt til 15 m2 men jeg vil lige vente indtil jeg har set hvad de første giver før jeg sætter flere op.

Hvis tanken er varmet helt op stopper pumpen på solkredsen og det øverste vand i fangerne koger og trykker resten ned i en ekspationsbeholder og indtil fangerne er kolde igen og dampen fortættes igen.

Solfangerne varmer først toppen af tanken så der er til det varme vand og så går de over til at hæve temperaturen på bunden da de så har større ydelse, det er lavet ved at returen både går til top og 1/3 fra bunden og skifter med en ventil

Det næste projekt er at få sat en varmtvandsstation op som laver det varme vand efterhånden som det skal bruges.

Der har jeg oprindeligt sat et varmelegeme i toppen af tanken for at sikre at de øverste 300 liter var varme til varmt vand men jeg har i stedet købt en gennemstrømnings vandvarmer som varmer vandet det sidste stykke hvis der ikke er sol nok.

Alt er styret fra en Uvr1611 fra technishe alternative som kan næsten alt hvad man vil have den til.

Håber ikke det blev alt for langt.
Spørg endeligt løs hvis det er.

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 21:20

det lyder som et rigtigt godt anlæg - hvor mange rummeter bruger du nu, og hvad forventer du at bruge fremover nu hvor fangerne er sat op?

karstenn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jul 2010 15:18
Mit fyr: atmos dc25
Areal: 160
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4390
Geografisk sted: vipperød

Sol varme anlæg

Indlæg af karstenn » 02 jan 2014 21:59

Jeg bruger ca 20 rm. Jeg ved ikke hvor meget solvarmen kommer til spare for jeg kobler også produktionen af varmt vand på men det vil formentlig spare over 5000 i el om året.

Ja det er et lækkert anlæg, jeg har aldrig fortrudt at det var det anlæg jeg valgte

karstenn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jul 2010 15:18
Mit fyr: atmos dc25
Areal: 160
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4390
Geografisk sted: vipperød

Sol varme anlæg

Indlæg af karstenn » 02 jan 2014 22:09

Nemocharley har du varmtvandsstation på dit anlæg og hvis ja virker den godt eller har du nogen problemer

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 22:14

Det har jeg og det virker godt. Varmen kommer næsten ligeså hurtigt som før. Selvom der er fire pumper tilknyttet mit nye varme anlæg så virker det ikke til at min strømregning ligefrem eksploderer.

Anlægget er kun ½ år gammelt skal lige indskydes, men jeg er tilfreds indtil videre.


Besvar