Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
SMV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jan 2014 20:06

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af SMV » 02 jan 2014 20:45

Hej

Er ved at undersøge en brugt vandvarmtsbeholder til mit solvarmeanlæg, hvor jeg kun har solvarmepanelerne på taget 4m2.

Den tidligere ejer har skrottet anlægget, da han ikke mente det var særlig effektiv - hvad præcis grunden eller fejlen med dårlig effektivitet for det gamle anlæg vides ikke. Jeg vil derfor prøve at få det til at køre igen og helst billigst muligt.

Jeg har fundet en brugt solvarmebeholder på nettet og det er denne Vaillant VEH SN 250 L jeg er faldt over. Denne skulle gerne af hvad jeg kan finde ud af indeholder 2 spiraler (en spiral til solvarmekredsen, en spiral til tilslutning af træpillefyr), en elpatron, en cirkulationspumpe til solvarmekredsen og en solvamestyring. Kan dette bekræftes?

Jeg har dog læst mig frem til at denne solvarmebeholder indgå i et solfangeranlæg, hvor anlægget er af typen "væske tømning" - altså solfangerene tømmes når temperaturen er nået. Mit spørgsmål går på om disse solfangere til et system med væske tømning er nogle specielle eller kan mine gamle solfangerpaneler måske bruges til denne væske tømningsanlæg med den omtalte solvarmebeholder?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af BWJ » 02 jan 2014 20:54

Anlægget er afstemt til fangerarealet, og dermed den eksagte mængde væske, så umiddelbart kan anden type ikke bruges.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

SMV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jan 2014 20:06

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af SMV » 02 jan 2014 21:01

BWJ skrev:Anlægget er afstemt til fangerarealet, og dermed den eksagte mængde væske, så umiddelbart kan anden type ikke bruges.
Hej BWJ

Tak for svaret og det var nok også det jeg forventede at få. Har du viden om denne solvarmebeholder indeholder 2 spiraler samt en elpatron. Kan ikke finde ud af om den er monteret med en top spiral med tilslutning til pillefyret eller om det er kun en elpatron til opvarmning..

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af BWJ » 02 jan 2014 21:23

Den har topspiral på 0,8 m2 og solfangerkredsen er 1,3 m2.
Mener ikke den har elpatron som standard.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af triumph » 02 jan 2014 21:38

Det det handler om, er at der plads nok til at dræne væsken af fangerne. Hvis der er det burde det kunne virke.
Hvis du altså samtidigt har styring, og følere til at starte/stoppe anlægget.
Der sidder en føler i bunden af vvb, en i toppen af vvb (ca 1/4 nede i tanken), samt en i fanger.
Når temperaturen i fangeren er højere end temp. i bunden af vvb, så starter pumpe.
Den stopper naturligtvis hvis temp i fanger ikke er højere end i bunden af tank.
Pumpen stopper også hvis temp på øverste føler i vvb overstiger 85 C


SMV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jan 2014 20:06

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af SMV » 03 jan 2014 21:45

Hej

Kan det passe man kan få denne Vaillant VEH SN 250 i i flere varianter? Nogle siger den skal fås med 1 solvarmespiral, 1 spiral til pillefyret samt 1 elpatron alt samlet i en og andre siger den kun fås men solvarmespiralen og så enten spiralen til pillefyret eller en elpatron. Jeg bliver lidt forvirret af dette!!

Derudover er det nogle der ved hvor man kan købe løse solpaneler til denne solvarmebeholder således panelerne kommer til at passe til solvarmeanlæggets væske tømnings system?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af BWJ » 03 jan 2014 22:06

SMV skrev:Hej

Kan det passe man kan få denne Vaillant VEH SN 250 i i flere varianter? Nogle siger den skal fås med 1 solvarmespiral, 1 spiral til pillefyret samt 1 elpatron alt samlet i en og andre siger den kun fås men solvarmespiralen og så enten spiralen til pillefyret eller en elpatron. Jeg bliver lidt forvirret af dette!!

Derudover er det nogle der ved hvor man kan købe løse solpaneler til denne solvarmebeholder således panelerne kommer til at passe til solvarmeanlæggets væske tømnings system?

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 7178,d.bGE
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af Flemming DJ » 03 jan 2014 23:09

4 m2 fangerareal er da meget passende til 250 L solvarmebeholder, så jeg kan da ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne køre som et helt konventionelt anlæg, men absolut som tømmeanlæg (drain back) - eller er der noget, jeg har misset i tråden???
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af BWJ » 03 jan 2014 23:21

Flemming DJ skrev:4 m2 fangerareal er da meget passende til 250 L solvarmebeholder, så jeg kan da ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne køre som et helt konventionelt anlæg, men absolut som tømmeanlæg (drain back) - eller er der noget, jeg har misset i tråden???

Man undgår problemer med for megen varme, en god sommer hvor der kun er lidt VV forbrug.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarmebeholder Vaillant VEH SN 250 i

Indlæg af Flemming DJ » 06 jan 2014 22:26

Tjoh, men det kan da løses på andre måder...
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar