Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
PWS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 dec 2013 20:08
Mit fyr: Blackstar BS1016 med version 7 styring
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Thisted
Modtaget likes: 1 gang

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af PWS » 01 jan 2014 16:00

Hej alle og godt nytår.

Jeg har et spørgsmål til jer. Mit 18 år gamle Passat Compact c2 holder jo nok ikke evigt. Jeg bruger i dag ca. 6 tons piller for at opvarme 140m2 okay isoleret hus med gulvvarme og 22 m2 værksted. Om sommeren varmt vand via el. Hvad vil mit forbrug ca. være med en 10 kW scotte?

Spørgsmål 2: Passaten rører jeg næsten aldrig ved, renser fyret hver 14. dag og tømmer askeskuffen for hver 1500 kg piller. Justeringerne rører jeg næsten aldrig.
Når jeg læser her på forum, ser det ud til at I skal justere på jeres fyr hele tiden. Er det sådan det er at have en Scotte?


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af Lau » 01 jan 2014 16:08

Jeg havde lidt de samme overvejelser som dig, vedrørende køb af et scotte mini.
Jeg endte med at vælge et MGM Junior - i håbet om at at kunne undgå nørderi ved fyret.

Udover lidt justering på røgsugeren, for at fjerne lidt buldren fra fyret, så har der ikke været noget at udsætte på fyret - det er ganske problemfrit.

Det har nu kørt siden 7/10-2013 og mit største problem er at huske at påfylde piller, samt huske at fjerne aske.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af triumph » 01 jan 2014 16:15

PWS skrev:Hej alle og godt nytår.

Jeg har et spørgsmål til jer. Mit 18 år gamle Passat Compact c2 holder jo nok ikke evigt. Jeg bruger i dag ca. 6 tons piller for at opvarme 140m2 okay isoleret hus med gulvvarme og 22 m2 værksted. Om sommeren varmt vand via el. Hvad vil mit forbrug ca. være med en 10 kW scotte?

Spørgsmål 2: Passaten rører jeg næsten aldrig ved, renser fyret hver 14. dag og tømmer askeskuffen for hver 1500 kg piller. Justeringerne rører jeg næsten aldrig.
Når jeg læser her på forum, ser det ud til at I skal justere på jeres fyr hele tiden. Er det sådan det er at have en Scotte?
jeg vil gætte på at dit forbrugvil være uændret, men at du vil have vv om sommeren.

jeg har ikke justeret på mit fyr i 2 år, hvis jeg jeg havde skiftet piller, så skulle jeg have afvejet.
den meste justerings arbejde er lige når man køber fyret, hvor man skal have det hele til at spille, og sneglen ændre ydelse efter 1 uges drift

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af pille bruger » 01 jan 2014 16:15

PWS skrev:Hej alle og godt nytår.

Jeg har et spørgsmål til jer. Mit 18 år gamle Passat Compact c2 holder jo nok ikke evigt. Jeg bruger i dag ca. 6 tons piller for at opvarme 140m2 okay isoleret hus med gulvvarme og 22 m2 værksted. Om sommeren varmt vand via el. Hvad vil mit forbrug ca. være med en 10 kW scotte?

Spørgsmål 2: Passaten rører jeg næsten aldrig ved, renser fyret hver 14. dag og tømmer askeskuffen for hver 1500 kg piller. Justeringerne rører jeg næsten aldrig.
Når jeg læser her på forum, ser det ud til at I skal justere på jeres fyr hele tiden. Er det sådan det er at have en Scotte?
Jeg har et gammelt utæt hus ca 160 m2 og ikke ret meget isolering.
Jeg bruger ca. 5 T pr. år, så der er plads til en besparelse hos dig.
( og jeg opvarmer vvb om sommeren med pillefyret )

Ja, i starten skal man afveje sneglen et par gange.
Så er det at mange bliver grebet at indstillingsdillen, og begynder at juster på alt det de kan.
Når først fyret er stillet ind efter dit behov, er der ikke de store forandringer fra det du kender nu,
andet end at du så ikke kommer til at fylde så mange piller på som du plejer.

Skal du skifte nu eller er det først senere, så kig her http://www.nbe.dk/rtb.html
Fyld piller på, og det er det icon_cheesygrin.gif
Så bliver det ikke ret meget nemmere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af HR LUCCA » 01 jan 2014 16:23

Det er kun nørderne der justere :) nå det er kørt ind er der ikke meget og stille på , en afvejning af piller eller lidt fin justring af blæser ved nye piller eller hvis man kan se i kedler det ikke køre optimalt , :wink: men hvis man har lyst tll at pille så er der masse og gå i gang med på et Scotte :wink: , angående rengøring er det nok det samme , jeg kender ikke Passaten men er rimelig sikker Scotte er nemmere og rense , hvor mange piller du kan spare ? men du har mulighed for også at lade det lave varmt vand om sommeren hvis du sætter en 2 eller 3 vejs ventil på ,så kan du spare noget strøm :) hvis du vil se et køre er der sikkert en der viser et frem :)


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af coctail » 01 jan 2014 20:58

Hvis du er glad for din nuværende Passat kedel, hvorfor så ikke overvejer en ny c1'er eller c2'er. Evt. den model med p22 pillebrænder? Samme kvalitet som din nuværende. såved hvad du får..

Med P22 pillebrænderen er det hele plug and play, montere fyret, fylde piller i magasinet og tryk start, ingen afvejning, justering af luft eller skift mellem forskellige herder, Det er virkelig simpelt..
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af Ugelvig » 01 jan 2014 21:24

Hvis vi nu er hårde ved din Passat, så siger vi, at den har en virkningsgrad på 80% og Scotten har 90%, altså en difference på 10-procentpoint. Det nemme regnestykke vil så være, at sige, at du kan spare 10% af dit forbrug, qua bedre udnyttelse af energien. Altså ca. 600 kg træpiller, á ca. 2 kr. pr. kg =1.200 kr om året. Arbejdet er nok det samme til opfyld af træpiller og tømning/rensning for aske. Kan det betale sig at investere xx.xxx kr. for at spare 1.200 kr. om året???

Angående VVB, vil du kunne spare det EL du bruger om sommeren, såfremt du lader Scotten varme det op. Denne energi er naturligvis heller ikke gratis, så du skal stadig regne med ~50 øre pr. kWh. Differencen er dog ca. 1,5 kr. pr. kWh i pillefyrets favør, men der kommer så noget arbejde om sommeren til opfyld, rensning m.v., når anlægget nu er tændt. Dit Passat fyr er givetvis slukket om sommeren? Normalt regner vi med 850 kWh pr. person i husstanden til varmt brugsvand, det nemme regnestykke er, at det bruges jævnt fordelt over året. I den virkelige Verden bruger vi nok mere om vinteren. Hvor mange måneder er fyret slukket om sommeren?

Jeg må tilstå at jeg efterhånden har set, læst, regnet for meget på forholdene til, at jeg tror på, at man sparer en frygtelig masse ved at skifte et velfungerende fyr ud med noget nyt. Du har et meget fornuftigt fyr (stoker) i dag, der bestemt ikke er smidt af en vogn. Det kan sikkert køre en del år i nu, hvilket jeg ville lade det gøre. Begynder det derimod af "tage sig til", blive dyrt i stumper og tid, ændre det selvfølgelig på forholdene.

Hvad bruger du af sliddele i dag på fyret? Det er jo ingen hemmelighed at en Scotte skal have skiftet tænder og fotocelle en gang imellem. Det skal du jo have med, for at få et retvisende billede.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af nemocharley » 01 jan 2014 22:30

jeg tænker lidt det samme som Ugelvig. Det er self. godt at se på alternativer, men passaten holder vel lidt tid endnu. NBE kommer med en helt ny kedel til sommer kan jeg forstå? Og der er andre muligheder også.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af triumph » 02 jan 2014 08:24

Ugelvig skrev:Hvis vi nu er hårde ved din Passat, så siger vi, at den har en virkningsgrad på 80% og Scotten har 90%, altså en difference på 10-procentpoint. Det nemme regnestykke vil så være, at sige, at du kan spare 10% af dit forbrug, qua bedre udnyttelse af energien. Altså ca. 600 kg træpiller, á ca. 2 kr. pr. kg =1.200 kr om året. Arbejdet er nok det samme til opfyld af træpiller og tømning/rensning for aske. Kan det betale sig at investere xx.xxx kr. for at spare 1.200 kr. om året???

Angående VVB, vil du kunne spare det EL du bruger om sommeren, såfremt du lader Scotten varme det op. Denne energi er naturligvis heller ikke gratis, så du skal stadig regne med ~50 øre pr. kWh. Differencen er dog ca. 1,5 kr. pr. kWh i pillefyrets favør, men der kommer så noget arbejde om sommeren til opfyld, rensning m.v., når anlægget nu er tændt. Dit Passat fyr er givetvis slukket om sommeren? Normalt regner vi med 850 kWh pr. person i husstanden til varmt brugsvand, det nemme regnestykke er, at det bruges jævnt fordelt over året. I den virkelige Verden bruger vi nok mere om vinteren. Hvor mange måneder er fyret slukket om sommeren?

Jeg må tilstå at jeg efterhånden har set, læst, regnet for meget på forholdene til, at jeg tror på, at man sparer en frygtelig masse ved at skifte et velfungerende fyr ud med noget nyt. Du har et meget fornuftigt fyr (stoker) i dag, der bestemt ikke er smidt af en vogn. Det kan sikkert køre en del år i nu, hvilket jeg ville lade det gøre. Begynder det derimod af "tage sig til", blive dyrt i stumper og tid, ændre det selvfølgelig på forholdene.

Hvad bruger du af sliddele i dag på fyret? Det er jo ingen hemmelighed at en Scotte skal have skiftet tænder og fotocelle en gang imellem. Det skal du jo have med, for at få et retvisende billede.
jeg tror at forskellen hovedsageligt ligger i overgangsperioder hvor passaten pausefyre, samt i den sparede el til vvb.
Min kammerats baxi bruger temelig mange piller i overgangsperioder.


Der er nærmest ikke noget arbejde ved at lave vv om someren, da det kan laves for 3 kg om dagen.
Dvs at efter og have lavet vv hele sommeren, er der ikke brugt flere piller, end på en uges fyring om vinteren

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Passat compact c2 eller Scotte 10kW mini

Indlæg af Ugelvig » 02 jan 2014 09:13

Enig Triumph. Spørgsmålet er blot om den besparelse kan retfærdiggøre, at gå fra en fornuftig stoker til et træpillefyr?

Ja, pausefyring koster noget. Men trådstarter må jo have en idé om, hvad der bruges pr. dag i overgangsperioden.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar