Støbning af gulv

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Støbning af gulv

Indlæg af Aaen »

Ja, når ny man støber et gulv, vil det så ikke "synke" en smule under hærdningen/tørringen ? Jeg kunne forstille mig at betonen vil forblive i højden omkring lederne, men synke nogle mm i midten af gulvet. Men hvis du er på bar bund, sådan erfaringsmæssigt, er ledere ikke nogen dårlig ide. du kan i hvertfald fjerne risikoen for gulvet bliver for højt og at det bliver skævt.

Jeg mener i øvrigt at have hørt at en "fritfaldsblander" ikke er godkendt til beton, simpelthen fordi at der er risiko for det ikke er blandet ordentligt. men er ikke sikker.

Jeg har i øvrigt en 300 ltr tvangsblander, der gerne udlånes til sp brugere

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Støbning af gulv

Indlæg af mejeristen »

tjae jeg har da støbt gulv i samme størrelse hvor betonen blev blandet i en fritfaldsblander, det virker da stærkt nok meen det skal helt sikkert "blande" noget længere end i en tvangsblander.
I øvrigt kan man tilsætte en sjat opvaske middel til blandingen så kan der spares en del vand, og betonen bliver en smule mere "flydende"
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Støbning af gulv

Indlæg af Landlyst »

Fritfaldtsblandere/tromleblandere er ikke godkendte til at lave beton som skal godkendes til en given styrke, da man ikke kan være sikker på ensatetheden... der med ikke sagt at private ikke kan lave noget ordentligt med sådan en... Men det kræver at det man blander er forholdsvis flydende...

Men en tvangsblandere er hurtigere og nemmere fordi at man der putter vandet i til sidst...

og jo beton vil synke lidt hvis man blander en tynd beton og retter af efter ledere... Man kan jo så bruge lederne til at pudse slidlag efter eller gå helt op og bruge dem til spartel....
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Støbning af gulv

Indlæg af Aaen »

Landlyst skrev:og jo beton vil synke lidt hvis man blander en tynd beton og retter af efter ledere... Man kan jo så bruge lederne til at pudse slidlag efter eller gå helt op og bruge dem til spartel....
Så er det jo stadig en go ide :)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Støbning af gulv

Indlæg af John Skov Jensen »

Tom_AT skrev:Hej dav...

Jeg er igen på vej ud i det ukendte :)

Skal inden alt for længe til at støbe gulv. Det drejer sig om et rum på ca 12 m2. Nu er der krybekælder.

Jeg har også tænkt på om jeg skulle renovere krybekælderen med mere isolering, nye bjælker osv. Men er kommet frem til at støbe et terrændæk er den bedste løsning.

Men hvordan dælen gør man lige på nemmeste mulige vis. Jeg har en gammel fritfaldsblander stående. Men overvejer at leje en tvangsblander. Den er jo trods alt noget bedre og hurtigere at blande i. Og skal der bare støbes et lag, eller 2 ?

Og hvordan får man det på nemmest vis vandret ? :)
Da jeg støbte mit værkstedsgulv brugte jeg de linere man kan købe færdige, klare til nedstøbning. Det betød at afretning og nivelering foregik i ro og mag. En rota laser og så kunne jeg klodse linerne op i perfekt og korrekt højde og bare faststøbe dem punktvis for hver halve meter. Det tog noget af presset af da betonkanonen kom, skulle ikke tænke på højder, blot jævne beton ud.
Men jeg gjorde en stor fejl, og det var at støbe klaplag først og efterfølgende en forholdsvis tyndt slidlag ovenpå. Risikoen for at det øverste lag ikke fæstner ordentligt er til stede. I mit eget tilfælde endte jeg med at måtte banke noet af slidlaget af igen da det blev "skruk", sad løs og lød hul når man bankede på det. I mit tilfælde var det sandsynligvis fordi slidlaget blev leveret for tørt.
Anyway, skal jeg støbe igen bliver det i 1 omgang og ikke seperat slid og klaplag.

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Støbning af gulv

Indlæg af Jordsmeden »

Jeg har støbt flere gange med tromleblander, det har virket fint.. Sidst 50m2 værksted støbt op til fliser i en omgang.

Plejer at lave nogle ledere af trælister, når gulvet så er færdigt trækker jeg listerne op og fylder den lille rende med noget beton.

Denne metode har jeg brugt både til gulv der skulle have klinker og trægulv som slutlag, jeg bruger en stav vibrator til betonen inden jeg retter den af så den er sat lidt. Retter af og pudser overfladen op løbende.

Jeg har også haft en vibrator skruet på mit afretter bræt, det virker også fint, og giver en mere glat overflade, derved sparer man at bruge pudsebrættet så meget under støbning.

Mvh

Lars Som skal igang med at montere varmegenvinding i januar..
kent a
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Blevet takket: 1 gang

Støbning af gulv

Indlæg af kent a »

Jeg lage gulv i mit fyrrum 2,5m x2,5m.
blandet noget halv trøt beton.

Lavet kantet i begge sider først. det ved var alle fire hjørner i samme højde og i vatter.

Derefter fyldte jeg bare på i midten og rette af pustet med pudsbræt.
kontrolleret jævnlig med vatter pas om det var lige på alle kanter.

Det er første gulv jeg har støbt og den har en sted midt på gulvet hvor den er 3mm under og derved skal der lidt gulv sparkling på når der skal fliser på en gang..
Grundet dertil var at blandninget var lidt for tynd..
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Støbning af gulv

Indlæg af Landlyst »

konklusion må være at man kan gøre det på mange måder... Men man skal vælge den man har temperament til og kan finde ud af selv... Og hvad finanserne siger....
kent a
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Blevet takket: 1 gang

Støbning af gulv

Indlæg af kent a »

Ja lige præsis. jeg skal ha lavet nyt køkken gulv til forår og det er et rum der er 2.5m x 4,5. regner med at gøre det på samme måde.. da det er nemt måde at gøre det på efter min mening når jeg har en 2.30 lige bræt til at trække af med.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Støbning af gulv

Indlæg af godsejeren »

Tom_AT skrev:Hej dav...

Jeg er igen på vej ud i det ukendte :)

Skal inden alt for længe til at støbe gulv. Det drejer sig om et rum på ca 12 m2. Nu er der krybekælder.

Jeg har også tænkt på om jeg skulle renovere krybekælderen med mere isolering, nye bjælker osv. Men er kommet frem til at støbe et terrændæk er den bedste løsning.

Men hvordan dælen gør man lige på nemmeste mulige vis. Jeg har en gammel fritfaldsblander stående. Men overvejer at leje en tvangsblander. Den er jo trods alt noget bedre og hurtigere at blande i. Og skal der bare støbes et lag, eller 2 ?

Og hvordan får man det på nemmest vis vandret ? :)
Tror nu jeg ville få leveret noget færdigbeton når ikke det er mere. Inden man får hentet støbemix og cement og får det blandt så er der gået alt for meget tid. Og færdigbeton er blandet korrekt. hvor det man selv blander nemt kan blive uens hvis ikke man er meget omhyggelig. Det sidste gulv jeg støbte (40kvm) var i et sommerhus støbt i et lag og pudset på 3.5 4 time med ølpause tre mand stærk.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Besvar