Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

To inspirerende artikler

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2013 11:26

det er forbrugslånet der er en satan - hvis I kan, så høvl af på det i nogle større bidder. Vi kan heller ikke låne til en skid her, men vi vil heller ikke :)


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af Klaus » 30 dec 2013 17:10

Jeg lagde planen for mit arbejde først, jeg har 2 faglige uddannelser som jeg aldrig har brugt da jeg blev hurtigt skubbet videre da jeg havde evner for mere. Så jeg begyndte på egen hånd at tage kurser og uddannelser i den retning jeg ville, og mund til mund og et par lykketræf icon_cheesygrin.gif
Jeg blev også fanget i gældscirkusset inkl. bilen der kostede 1/3 årsløn.
Jeg kom dog ud af det hele ifb med skilsmisse.
Nu skylder jeg ca 500000kr og det hele i på et 1 årigt flexlån, så det giver ca 1800 pr måned, til et lille 3 længet husmandsted på 1,1hektar
Jeg køber brugt og reparerer ting der skal repareres, et tag bliver repareret når der kommer vand gennem, ikke når naboen syntes det er grimt. Det trækker ind af vores vinduer der er dårlig kvalitet fra 91, og en enkelt er tættet med tape for det ikke blæser ind, men vi elsker friheden ved at vi kan sige vores arbejde op, hvis chefen er en røv. Vi har har her i sommer købt 2 minigrise til kød, vi har fryseren fuld af kalvekød af de 2 tyrekalve vi har haft til at gå hele sommeren til opfedning, kalvene er "affald" fra en økobonde, så de var gratis. Vi har 15 høns der giver æg og en stor køkkenhave der giver os det meste og næste år det hele. Ja der er en del arbejde i at passe dyr og have 1-2 timer dagligt i sommer perioden og 30min om vinteren til gengæld får vi varer i en kvalitet der ikke kan købes. Det sætter vi større pris på end et samtale lokum.
Alt sommerens arbejde har en ret lav timeløn, men vi skal ikke først betale skat for at købe gulerødder, desuden ser vi det lidt som en opsparing, skulle vi begge blive fyret har vi masser af mad så vores forbrug kan klares for under 2000kr om måneden i op til 1 år, til toiletpapir, mælk, smør og mel, hvis ballerne skal knibes sammen.
Omregner vi nu den normale danskers TV kikkeri til timeløn, er det vidst et stort minus, vi har ikke TV, så istedet for vild med dans, gør vi os uafhængige, af arbejde, gæld og indkøb.
Jeg bygger en del af gamle paller og vil gerne bruge genbrug... Det har hurtigt rygtes ved alle naboer og venner, så inden de smider noget ud ringer de lige :great: I dag har jeg hentet køkkenlåger, fryser, køleskab, bordopvasker og en morsø 1410 til prisen af en slagtet minigris. Det er det Seymor kalder Social kredit... Jeg havde da også lige et glas hjemmelavede rødbeder, og en hjemmerøget ørred med :wink:
Så er man klar til at stå af ræset, være ligeglad med hvad andre syntes om ens livsstil når man prioiterer hygge, samvær og livskvalitet ift en nyslået plæne(eller en kalv på plænen)eller en ny bil, er det faktisk muligt også med komforten i en relativt moderne hjem.
Vi er langt fra i mål, men jeg tænker selvforsyning og gældfrihed i alt jeg gør og hver dag kommer vi et skridt nærmere..

nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 30 dec 2013 18:45

Det er både spændende og inspirerende at lytte/læse sig til hvordan andre griber den her frigørelsesproces an. Jeg kan af flere grunde ikke gå hele bonderøvsvejen (manglende evner, vi bor i byzone, væsentlig mindre grund og færre bygninger = mindre plads til diverse ting der kan bringes til huse). Målet her på matriklen er fuldstændig gældfrihed inden år 2020 - vi skylder 460000kr pt. Pt. kan vi holde til at en arbejder fuldtid, målet her er at en deltidsstilling skal kunne dække de faste udgifter. Dette skal ikke forståes sådan at det er det vi gør, vi vil begge gerne arbejde fuldtid, og hvis det viser sig, at jeg har evnerne til det vil jeg gerne gøre karriere indenfor mit fag.

Det er roen, muligheden for at stoppe op og den ekstra sikkerhed der er vigtig for os. Vi bliver aldrig 100% selvforsynende, 50% måske - hvis vi tæller det hele med :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af triumph » 31 dec 2013 08:21

Faldt lige over denne her:
Vedhæftede filer
1544546_10202658237319740_773912656_n.jpg

nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 09:22

ja, det er ikke engang løgn - hvis vi ikke forbruger af de multinationales produkter - der er i virkeligheden ganske få store globale kæmpefirmaer, som har en mængde opkøbte firmaer, så er deres fest forbi. Det der med at lave noget lort som ikke kan holde stammer jo fra cooperate-capitalism.

Men forbruge nogle ting det skal vi. De skal bare holde meget længe og så vidt muligt være lokalt producerede. Pt. tror jeg ikke på at det kan gøres 100%, medmindre man virkelig har brug for meget lidt.

Det er for mig at se den eneste reelle indflydelse vi har i det jeg vil kalde en sen-kapitalistisk fase. Vores såkaldte demokrati er en joke på flere forskellige måder, men hvis jeg holder med at købe mad fra Mærsk, så tæller det.


nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 09:36

vil da godt lige vise et klip fra Chris Hedges (der er mange på Youtube, og han har skrevet en del bøger). Han rammer simpelthen hovedet på sømmet i flere af hans analyser, og han tydeliggør hvorfor blandt andet selvforsyning er en af de få mulige veje til oprør mod det bestående system (tænk civil ulydighed ala Ghandi og Thoreau): http://www.youtube.com/watch?v=Z9AmEl8kMz8 - klippet her handler om flere ting, men skidtet hænger jo sammen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af triumph » 31 dec 2013 18:53

Jeg har ikke nogen forkromede ideologier bag de valg jeg ønsker at tage. Men nærmest som Klaus. En jordnær betragtning om at kunne leve uden at være tynget af gæld, og derfor have muligheden for at gøre det jeg har lyst til. Økonomisk uafhængighed er målet. Der desværre er lidt langt væk.
Derudover giver det mening at have dyr og grøntsager. Ikke så meget pga økonomien. Men fordi råvarene er super, og det er fedt at vide hvor maden kommer fra. Og ungene får et naturligt forhold til dyr (der også inkludere at de spises, og syge dyr aflives). PT består bestanden af 15-20 kaniner, 6 høns, og 12 ænder. Næste år håber jeg at kunne udvide med et par grise.
Jeg har det også sådan, at jeg jeg syntes det giver mening at reparere hus, bil, og hvad der ellers skulle være gået i stykker.

Der ligner jeg nok min morfar der kunne brødføde 4 børn på et husmandssted på 14 tønder land. ikke fordi jeg er påholdende. Bare fordi det ikke giver mening for mig at smide ting ud, eller bruge penge på noget der ikke skaber værdi for mig. Og jeg vil hellere bruge 100.000 på at tage famillien 1 md. til fillipinerne, som vi gjorde i foråert. End på et nyt køkken.
Og mulighedden for gøre det, afhænger jo af ens faste udgifter.
Derudover giver det også mening for mig at sætte hus i stand. Når det er nødvendigt !
Og når jeg laver noget. Så må det gerne være iorden, så det kan holde i mange år.
Og jeg kan jo konstatere at selv om jeg 5 gange mere tid end en håndværker, så er det stadigt billigere. Og man er sikker på hvad man får
Godt nytår :great: .

nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 01 jan 2014 12:03

Tak i lige måde :)


Besvar