Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvilken størrelse fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2013 11:04

Ugelvigs løsning med en Atmos og en 10-20kw Iwabo start/stop brænder og hans forbrug på 6½ tons til 212+værksted vidner ikke ligefrem om dårlig fyringsøkonomi.

Jeg er med på teorien i tilpasning af kw ydelse til kw behov, men den ekstra investering i buffertank med deraffølgende ekstra konvektionstab gør - for mig at se - det gyldigt at tænke lidt anderledes.

Medmindre trådstarter da vil have solvarme?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

hvilken størrelse fyr

Indlæg af triumph » 26 dec 2013 11:27

Som Nemo godt ved, så er jeg ikke meget for ideen om buffertank, for at kompensere for at fyret ikke kan køre ned i ydelse.
Udover øget konvektionstab. så bliver man nød til at holde tanken varm hele sommeren.

Når jeg eller min far benytter rumtermostater/termostat i vvb fra april til november. Så falder vores pilleforbrug markant. Det falder til det halve når der er behov for rumvarme, og til 1/10 når der kun skal laves vv.
Det skyldtes tildels fyret kun sender varm røggas op 2 timer om dagen, til dels at der ikke er varmetab fra rørsystem.

I et system med buffettank med f.eks 500 liter vand, kan man ikke bare stoppe fyr efter behov, og så varme op igen.
Det kræver langt mindre vandvolumen.
Derfor vil et system som Nemo´s ikke fungre sammen med rumtermostater/termostat i vvb.,

Så vil folk som montere solvarme, for at holde buffertanken varm om smmeren, hvilket gør systemet endnu større, dyrere og mere kompliceret. Men der vil være mange perioder hvor solvarmen skal have ekstra varme tilskud for at kunne få en høj nok temperatur.

Nemo har endda en genemstrømningsveksler til vv monteret på sit system. dette kræver en endnu højere temperatur i buffertanken, for at kunne opvarme det varme vand. En temperatur solvarmeanlægget kan have svært ved at opnå.

nemocharley

hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2013 11:40

det er kun det sidste jeg har en indvending imod - mine fangere kan fint varme tanken op til pladevarvekslerens behov. Jeg har en håndfuld gange oplevet at fyret har været helt stoppet i 4-5 timer her i december, også hvor vi har været hjemme og brugt varmt vand.

og med det større energiforbrug - som jeg anerkender jeg har samlet set, så kommer også en forøget komfort. Vores hus er simpelthen varmt og rart at være i. Det var det ikke da vi havde oliefyret.

Jeg medgiver at vi kunne have brugt det samme antal træpiller, med bare solceller og et mgm, scotte eller biotech el. noget i den stil. Men vi havde så ikke haft varme i gulvet i sommerhalvåret overhovedet. Men havde så sparet ca 40000kr i anlægsomkostninger.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

hvilken størrelse fyr

Indlæg af newpas » 26 dec 2013 14:58

Og hvorfor kan rørføring ikke laves således at man kun bruger buffertank når man skal varme værksted?? Det giver da ikke ekstra konvektionstab! Jeg har forøvrigt monteret buffertank men kører uden kom.

nemocharley

hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2013 22:35

jamen det kan det vel også - så det var måske en mulighed for trådstarter :)


Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

hvilken størrelse fyr

Indlæg af Carslen » 28 dec 2013 08:23

Nå der var kommet noget på tråden. Det lader til mailen med nye indlæg igen er ustabil.

Ja jeg overvejer på sigt at få sat solfangere op, men det skal lige p.t. kunne køre kun med pille/stoker-fyr. Men en buffertank der indkobles i vinterperioden(hvor tilbygningen skal bruge varme), kunne da lyde som en ide, hvis der skal benyttes kaliofere eller fancoils. Vælger jeg radiatorer til tilbygningen kan det vel køres uden?
Brændeovnen i huset vil kunne give et tilskud, både til varme og hygge.
Er det en 16kw jeg er ude i eller vil en 10kw kunne klare det?
Mit fyrvalg afhænger først og fremmest af hvilken effekt jeg skal bruge, jeg er ved at undesøge om jeg kan komme til noget billigt brændsel, for at se om det skal være en stoker eller ej. Og så venter jeg og ser om den RTB er noget der kan bruges.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

nemocharley

hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 28 dec 2013 09:09

uden kalorifere el. fancoils vil 10kw MÅSKE være nok - medmindre huset er meget utæt/dårligt isoleret/du skal have det varmt ude i værkstedet. Du får 120m2 godt isoleret bolig og 160m2 middelisoleret værksted, som du vil holde frostfrit. De gange du vil hæve temp. til 20 celsius grader i de 160m2 kan det godt være at 10kw ikke kan følge med.

Når du skriver 10 eller 16kw så er det vel fordi at scotten kører i de to størrelser? Der er mange herinde som har en scotte der er lidt for stor til deres hus, og det fungerer godt. 16kw vil også fungere godt til dig, selvom det måske var 12kw der var det optimale.

Der er også den mulighed at du vælger et ikke - modulerende pillefyr - men et der tænder og slukker. Som atmos d14p. Det fungerer også godt, og med buffertank og solvarme vil det være en rigtig god varmeløsning.

Hvis du ikke vil have buffer alligevel så er der jo også MGM 15, Passats Bioheat osv.

Eller vølunds pellux 100 5-20kw, den skal nok holde varmen ved jer.

Jeg har en 20kw tænd/sluk brænder som varmer mit hus og har brugt knap 1500kg træpiller siden juli måned.

Stokere?

Twinheats Cpi12 på 12kw kan vise sig at ramme jeres behov meget præcist - men den pausefyrer, og det er for nogen noget skidt pga merforbrug i sommerhalvåret.

Det er jo også væsentligt du gør op med dig selv hvor meget styring du vil have på fyret. MGM og Scotte har førertrøjen på her af de nævnte. Pellux 100 og Bioheat er også godt med her er mit indtryk.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

hvilken størrelse fyr

Indlæg af From » 28 dec 2013 11:10

Carslen skrev: Men en buffertank der indkobles i vinterperioden(hvor tilbygningen skal bruge varme), kunne da lyde som en ide, hvis der skal benyttes kaliofere eller fancoils. Vælger jeg radiatorer til tilbygningen kan det vel køres uden?
Nu ved jeg ikke hvor meget og hvor tit, du skal ha' varme på din tilbygning - men jeg har selv et værksted der bliver holdt frostfrit med en kaliofere og det fungere problemfrit uden buffertank. Når jeg hæver temperaturen fordi jeg skal gå og skrue i et eller andet, har jeg nogle gange hævet minimumsydelsen på Woody til 70-80%, så der kan blive varmt i en fart.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hvilken størrelse fyr

Indlæg af Landlyst » 28 dec 2013 11:17

From skrev:
Nu ved jeg ikke hvor meget og hvor tit, du skal ha' varme på din tilbygning - men jeg har selv et værksted der bliver holdt frostfrit med en kaliofere og det fungere problemfrit uden buffertank. Når jeg hæver temperaturen fordi jeg skal gå og skrue i et eller andet, har jeg nogle gange hævet minimumsydelsen på Woody til 70-80%, så der kan blive varmt i en fart.
Øh minimumsydelsen? :shock: hvis den aftager varmen som fyret kan lave vil den da selv modulere op til max ydelse?

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

hvilken størrelse fyr

Indlæg af From » 28 dec 2013 11:31

Landlyst skrev:
Øh minimumsydelsen? :shock: hvis den aftager varmen som fyret kan lave vil den da selv modulere op til max ydelse?
Ja, men da jeg har gulvvarme uden rumtermostater, så er mit varmeforbrug meget jævnt og min PI værdi er sat til 1,5 og 0,15 så fyret er lang tid om at skrue op - og når tålmodigheden ikke altid er så stor, så hjælper det at hæve minimumsydelsen (og skrue 25-60 pumpen op på fuld skrald :D )


Besvar