Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ventil til varme styring ....

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Mch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 okt 2010 00:34
Mit fyr: Pellex 2007 på Tasso20S
Areal: 120
Brændsel: Olie /Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8763
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland - Rask Mølle

Ventil til varme styring ....

Indlæg af Mch » 26 dec 2013 00:52

Hej ..

Jeg køre nu på 1 år / fyrings sæson med mit anlæg. ( Pellx 2007 brænder på Tasso 20 MS kedel )

Det er et forholdsvis enkelt anlæg med begrænset indstillings muligheder, men det køre nu udmærket.

Det eneste jeg vil ændre, er at tilføje en ventil der kan hjælpe kedelen med at komme af med en overproduktion af varme ...

Af og til sker det, at når kedlen når sin stop temp. ( 65 grader ) og cirkulationen samtidig er stoppet p.g.a lukkede radiator ventiler, vil der under nedlukningen stadigvæk være så mange piller ( p.g.a en ustabil fjeder snegl ) at overkognings sikringen på kedlen udløses.

Planen er derfor at indsætte en simpel termostat ( ligesom i bil ), der ved ca. 75 grader åbner for en cirkulations streng til min VVB og derved opfanges den overtemperatur der kommer i kedlen.
( Den kan også fungere som en beskyttelse af mine Pex slanger til huset )

Jeg har søgt lidt rundt og kun fundet Termovar ventilerne som mulig løsning ...

Findes der en nemmere / billigere løsning ???


Redman76
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 dec 2013 14:46
Mit fyr: Baxi MH 1,5
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6683
Dagligt forbrug: ca 25 kg
Årligt forbrug: 6 tons

Ventil til varme styring ....

Indlæg af Redman76 » 26 dec 2013 09:55

hej på nogle pillebrændere kan man indstille efterventilationstiden op for at undgå overkog. så kører blæseren på brænderen måske nogle minutter ekstra. er en billig måde at løse dette problem.
jeg kender ikke lige den type brænder, men det lyder som om du kunne klare dig med en mindre ydelse (kw/h) så vil eftervarmen ikke være så kraftig.

Mch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 okt 2010 00:34
Mit fyr: Pellex 2007 på Tasso20S
Areal: 120
Brændsel: Olie /Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8763
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland - Rask Mølle

Ventil til varme styring ....

Indlæg af Mch » 26 dec 2013 23:24

Hej ..

Nedlukningen / efter ventilationen er ikke variabel i styringen og pille mængde køre allerede nede under den laveste anbefalet indstilling ;-)

Pille sneglen er desværre ikke særlig nøjagtig i sin dosering selv om jeg har den rigtige hældning og indsat en ½" rør indeni sneglen..

Der er en del variationer ved anlægget som styringen ikke kan kompensere for, og derfor vil en "dæmper " ventil give en større sikkerheds margen ..

nemocharley

Ventil til varme styring ....

Indlæg af nemocharley » 27 dec 2013 09:27

kan du gøre noget ved den ustabile fjeder snegl?

Det du snakker om vil det ikke kræve at du har en temp. føler i vvb, som så meddeler din brænder hvornår der skal ske noget.

Mch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 okt 2010 00:34
Mit fyr: Pellex 2007 på Tasso20S
Areal: 120
Brændsel: Olie /Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8763
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland - Rask Mølle

Ventil til varme styring ....

Indlæg af Mch » 28 dec 2013 00:02

Som du kan se på billederne er en åben snegl nok ikke den bedste til trække pille op i små step.
Snegl1.jpg
Det har hjulpet at jeg fik sat et rør inden i sneglen ...
Snegl2.jpg
Havde forbruget nu været større p.g.a. en mindre effektiv kedel, lavere ude temperatur, flere radiator osv. vil sneglen havde kørt i længere tid og dosere bedre ..

Billedet er fra min 3 meter reserve snegl, men ombygningen er ens på dem begge ..
Last edited by 1 on Mch; edited 28 times in total


nemocharley

Ventil til varme styring ....

Indlæg af nemocharley » 28 dec 2013 00:16

jeg har læst hvad du gerne vil, så det er ikke for at skifte spor, at jeg foreslår følgende, men bare for at høre om du har tænkt på det som en mulighed?

So here goes - kunne det være en idé at anskaffe sig en buffertank og give din 10-20kw brænder nogle færre opstarter og længere drift-tider? Det er den model vi har valgt her i huset (20kw til 118m2 - ingen modulation bare tænd/sluk).

Mch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 okt 2010 00:34
Mit fyr: Pellex 2007 på Tasso20S
Areal: 120
Brændsel: Olie /Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8763
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland - Rask Mølle

Ventil til varme styring ....

Indlæg af Mch » 28 dec 2013 00:36

Jo .. en buffer tank har også været i mine tanker, men det er en større ombygning der ikke kan laves nu og her ...

Det er min 1 pille fyrings sæson med et nyt ½ færdigt fyrrum i stald bygningen ( finish mangler ), det skulle jo være i drift inden den 1/7 i år ;-)

Så jeg vil først se hvordan anlægget køre og hvordan det spiller sammen med hoved husets varme behov.

Jeg har den gl. ( 1989 ) 1200 l olie tank, der kan blive til en akku. tank ( eller pille beholder )..

Min VVB ( Metro Combi. ) køre med en termostat styret magnetventil på kedel kredsen, og med den " nye " ventil /termostat vil jeg bypasse magnet ventilen ...

Den korte tid som kedel temperaturen vil overstige f.eks 75 grader vil blive opfanget af VVB, uden af fremløbs temperaturen i VVB'en hæves væsentligt ...

Jeg har heller ikke fået koblet cirkulation på varmt vandet, så der er lige et par meter rør der skal varmes op ..

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Ventil til varme styring ....

Indlæg af john m » 28 dec 2013 09:38

Hvad med sådan en fyr her til at aktivere din magnetventil ,jeg ved ikke om den viste type
kan slutte ved stigende temp. men det findes. Så hvis fase og nul bliver koblet ens på ventilen
burde det vel virke ?

http://www.vvs-eksperten.dk/index/t-g-t ... 0gr--p2949
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ventil til varme styring ....

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2013 10:31

john m skrev:Hvad med sådan en fyr her til at aktivere din magnetventil ,jeg ved ikke om den viste type
kan slutte ved stigende temp. men det findes. Så hvis fase og nul bliver koblet ens på ventilen
burde det vel virke ?

http://www.vvs-eksperten.dk/index/t-g-t ... 0gr--p2949
Denne termostat kan både slutte og bryde, både ved stigende og faldende temp i forhold til setpunktet

Mch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 okt 2010 00:34
Mit fyr: Pellex 2007 på Tasso20S
Areal: 120
Brændsel: Olie /Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8763
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland - Rask Mølle

Ventil til varme styring ....

Indlæg af Mch » 29 dec 2013 00:57

Hmmmm ....

Det var en mulighed ...

Jeg også har en 3 - vejs ventil i overskud, der kunne bruges i forbindelse med termostaten ..


Besvar