Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

GV Shunt uden flowregulering?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af jre » 24 dec 2013 00:33

Hej,

Jeg har kikket lidt på en Wavin midishunt til mit kommende GV anlæg.

De fleste GV shunt/fordelere virker til at have en "regulering" både i fremløbs delen og i retur delen. Sådan at man fx kan styre flow i fremløb og sætte en telestat i returen. Men på sådan en Wavin midishunt, faktisk alle undtagen deres parallel shunt, har de kun en regulering i retur delen (af hvad jeg kan se). Fx som det ses på dette billede.

Billede

Mit spørgsmål er så hvordan man justere flow på de forskellige kredse?

Det er da som jeg forstår et must at kunne justere anlægget ind, så der er det samme flow i alle kredse?


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af J-B » 24 dec 2013 01:01

Mener der er flowregulering bygget sammen med ventilerne.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af Aussieboy » 24 dec 2013 03:22

I mit wavin sidder det under de blå dæksler du ser øverst på billedet.

jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af jre » 24 dec 2013 14:27

Aussieboy skrev:I mit wavin sidder det under de blå dæksler du ser øverst på billedet.
Så man sætter simpelthen telestaterne oven på flowreguleringen?

Kan man kun bruge wavins egne telestater, eller er sådan noget universal?

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af Aussieboy » 24 dec 2013 15:50

Det er ikke standard telestater. Men nogen af dem passer sammen. Ja man regulere den ind også sætter telestaterne på efter. Men for det meste køber man et færdigt sæt efter hvor mange kredse man skal bruge. Medmindre man er heldig og kan finde stumper på dvs.


jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af jre » 26 dec 2013 01:45

Grunden til jeg spørger om telestaterne, er at jeg ville fremtidssikre mig, og købe en stor nok GV shunt, da det klart virker billigst. Og så efterfølgende købe telestater og tilhørende følere når jeg får færdiggjort de forskellige rum.
Det kommer jo umiddelbart til at tage en god rum tid før jeg kommer alt igennem.

levi

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af levi » 26 dec 2013 04:02

J-B skrev:Mener der er flowregulering bygget sammen med ventilerne.
Helt korrekt J-B :)

Vær opmærksom på den shunt der er tale om her, - virker efter det gamle system hvor pumpen styres efter returfordelerrørets temp. (Den sort boks der er monteret på det nederste fordelerrør).

Den model gik næsten alle væk fra for over 10 år siden, - i dag på de seriøse styringer styres pumpen henover selve styringen, - og ikke vha. en unøjagtig gammeldage termostat som er tilfældet her.

Jeg ville kigge efter et mere moderne system - og ikke kigge på forældet teknologi.

jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af jre » 27 dec 2013 22:39

levi skrev: Vær opmærksom på den shunt der er tale om her, - virker efter det gamle system hvor pumpen styres efter returfordelerrørets temp. (Den sort boks der er monteret på det nederste fordelerrør).

Den model gik næsten alle væk fra for over 10 år siden, - i dag på de seriøse styringer styres pumpen henover selve styringen, - og ikke vha. en unøjagtig gammeldage termostat som er tilfældet her.

Jeg ville kigge efter et mere moderne system - og ikke kigge på forældet teknologi.
Termostaten er vel ikke unøjagtig, blot at der i dette tilfælde måles på retur temperaturen i stedet for fremløbstemperaturen, som egentlig er den jeg gerne vil sørge for at holde under 27 grader hvis jeg har planer om at have et laminat gulv?

Findes der så noget som er modul opbygget?
Det er jo en halvstor investering at starte ud med ca 12k for en shunt som er stor nok til det jeg skal bruge, når jeg nok kun får bygget 1-2 kredse på om året. Altså vil der nok gå en 5-8 år før jeg har koblet alle kredse på, og derfor ville det være lidt sjovere at fx kunne udvide med 2-3 kredse af gangen og så købe telestater m.m når de skal bruges.
Jeg er dog godt klar over at selve styringen til telestaterne ikke kan udbygges og kun kan håndtere det antal telestater man nu køber den til.

andre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 sep 2009 23:57
Mit fyr: woody 16 kw opop kedel
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9430
Årligt forbrug: 8-9 tons

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af andre » 28 dec 2013 01:17

hej. jre. Den viste shunt er en rigtig god shunt hvis du ikke får over 6 kredse i alt :great: . Jeg tror levi var meget træt da han svarede dig :oops: ,det er en minishunt han tænker på. Den sorte boks på nederste fordelerrør er isolering uden om føleren som styrer ventilen der styrer temperaturen i shunten. Det nederste fordelerrør er fremløbet t gv. Telestaterne skal sidde på retur. Altså shunten regulerer udfra fremløbstemperaturen. Mvh. Andre.

jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

GV Shunt uden flowregulering?

Indlæg af jre » 28 dec 2013 23:25

andre skrev:hej. jre. Den viste shunt er en rigtig god shunt hvis du ikke får over 6 kredse i alt :great: .
Noget specielt ud over evt størrelsen af pumpen, som gør den mindre egnet til mere end 6 kredse? (Givet der selvfølgelig er de fornødne udgange på en given model)
andre skrev: Jeg tror levi var meget træt da han svarede dig :oops: ,det er en minishunt han tænker på. Den sorte boks på nederste fordelerrør er isolering uden om føleren som styrer ventilen der styrer temperaturen i shunten. Det nederste fordelerrør er fremløbet t gv. Telestaterne skal sidde på retur. Altså shunten regulerer udfra fremløbstemperaturen. Mvh. Andre.
Ah ok. Så havde jeg forstået det rigtigt, oprindeligt.
Fandt det lidt spøjst at de havde valgt at vende om på fremløb og retur, i forhold til næsten? alle andre, og blev da så helt i tvivl ved levi's svar.


Besvar