Hvor tit renser i Baxi'en

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af Claus Birth »

Hej!
I den koldeste periode af året renser jeg 1-2 gange om ugen. Den øvrige del af året er det efter behov, hver gang er det ud med asken og samtidig rense siderne og røgkanaler. Sider renser jeg med en ca. 15 cm. malerspartel. Røgtemp. falder omgående og er et udtryk for bedre varmeoptagelse som så er bedre økonomi.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg har altid haft alle turbolatorer i, renser kedlen en gang om måneden, og aske ud
ca 1 gang om ugen, sådan den øverste række huller i underluften er fri.

Yep, flere benytter tricket med lige at skrabe kedelsiderne med en bred spartel,
og har sat et langt skaft på, sådan man ikke skal kravle helt ind i brændkammeret.

Nej, man behøver naturligvis bare at trykke 'off' for at tage aske ud og evt skrabe
siderne med spartlen, ikke nødvendigt at stoppe Baxi'en helt.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
flemse
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17 apr 2011 18:15
Mit fyr: Baxi 1,5 350 med iltstyring +TS
Areal: 240 m2 + 120 m2 værk
Brændsel: Lava 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Vejen sydjylland
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af flemse »

I sommers kørte jeg 10 uger mellem rens for at holde skorstenstemp.Ellers Ca hver 3. uge,har prøvet at rense hver uge men ingen forskel i pilleforbrug, så det bliver ca. hver 3.uge (så sjovt er det sgu heller ikke) :(
Jeg fyrede et ton spildkorn op her i oktober og november det gav aske skal jeg lige love for ,blandede foderkridt i så var næsten fri for slagger men måtte tømme for aske hver 2. dag og rensede 1 gang om ugen, men det var billigt. Det var en hel befrielse og komme over på træpiller igen.Kornet var nok også for ringe der var rigtig meget støv i.Hvor tit renser i ved korn fyring og fjerner aske
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Ved kornfyring renser jeg også kun 1 gang om måneden, men trækker aske
og slagge ud et par gange om ugen, lidt afhængig hvor 'beskidt' kornspildet er.

Det bedste spild er små partier bonden ikke gider køre på foderstoffen, så
det henter jeg på en gammel to hjulet 3T kornvogn, eller partier hvor der er alt
for meget ukrudtsfrø i, så prisen på forderstoffen er for lav.
Hvis det derimod er en EU-lager der er blevet tømt, og man har 'fejet gulvet',
så er der en masse støv i, eller bunden af en fodersilo, også en masse støv,
og det giver aske og slagge i bibliske mængder....men stadig kun 300,- / ton

Jeg prøvede også med foderkridt, det er klart det billigste kridt du kan få,
forskellige steder sælges 'kridt' til stokerfyr, men for hulen da en kg pris,
i forhold til bare at købe foderkridt på foderstoffen.

Men, jeg endte med at køre uden kridt, det giver ganske vist mere slagge, mens
tilsætning af foderkridt giver en meget voluminiøs aske, så valget var en helvedes
masse aske, eller lidt slagge.......jeg valgte det sidste.

Dixi, Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af thy »

MichaelW skrev:Hej.

Det synes jeg er vældig interessant - specielt billedet af Thys fyr. Så kan jeg godt se, at jeg måske renser for tit.
Vi fik vores sat op her i sommers 2013, og havde ikke andet end bøvl med, at den lukkede vand ind i træpillerne på grund af for lidt forbrug og tilbagebrænd. Det var bestemt ikke en positiv oplevelse, og jeg fortrød næsten, at vi havde købt det "monster" af en baxi. Jeg har så sat oliefyret på igen, så vi kunne køre med det om sommeren, og hvilken lettelse. Da vi så tændte det efter sommerperioden, har det kørt fint, men jeg har været noget nervøs for at pille for meget på den af frygt for at den lukkede vand ind igen - det tager lang tid at tømme den for ødelagte træpiller og få gang i den igen...

Jeg har en Multi Heat 2,5, som er alt for stor, så lige så snart temperaturen er omkring de 10 grader brænder den ikke særlig pænt. De to billeder er fra da det her for et stykke tid siden var omkring de 0 grader i en perode, der ser det fint ud - de tredje er så fra hvor temperaturen steg igen og vi ikke havde meget forbrug i en uge, så begynder den at se lidt mere fedtet ud. (nå jeg kan ikke se billederne i preview, så jeg håber de kommer på, når jeg poster det).

Jeg bruger ca 1,5 - 2 timer hver søndag på at slukke fyret, tømme aske ud og møjsommeligt rense det hele med stålbørste og boremaskinebørste. Vi bruger ca 25-30 kg DLG træpiller i døgnet og opvarmer ca 75 m2 resten er brændeovn (vi er ved at bygge til og renovere, så vi lander på 350 en gang). Jeg har pt. pillet alle røgvenderne ud af røgkanalerne, for at hæve skorstenstemperaturen af frygt for løbesod. Jeg kører på lav ydelse med 19 i luft og 40 sekunder mellem sneglefremføring mener jeg (resten er fabriksstandard) , men den kan næsten ikke komme længere ned i pilletid. De første mange den skubber ud, når den tænder er helt sorte, så jeg er lidt nervøs for at den lukker vand ind - det vand det er træls.

Men jeg tror, jeg vil prøve at nøjes med at tømme aske ud i morgen, for at se, om det gør nogen forskel, at den kører en uge mere uden rens - hvad er jeres vurdering?

Jeg kan se på billedet fra Thy, at der ligger rigtig meget aske nede ved ilden, jeg plejer at skrabe det ud, så de øverste lufthuller er frie - er det forkert?
Jeg har også en lille mængde sorte fedtede slagger nede i bunden af ilden - ikke mange men lidt, asken er dog fin, som jeg lige kan vurdere det, men det ved jeg ikke om det er normalt med slagger?

Hilsen Michael
der er noget at arbejde med...

effekten er jo for stor derfor er det lidt uheldigt du så har hævet den lave med 30% det giver jo unødvendig meget pause fyring

turbolatorene skal i og efekten ned så der køres mest mueligt som også holder røgtemp oppe.så helere 14 dage mellem rensning.

er der trækstabilisator?
isoleret ned til kedel?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

MichaelW
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 jul 2013 23:45
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5
Areal: 80 m2, men 200 i alt
Brændsel: DLG træpille
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydjylland

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af MichaelW »

Hej Thy.

Ja, jeg har trækstabilisator i og røgrør er isoleret hele vejen fra skorsten til kedel.
Jeg er ikke ikke klar over, hvis jeg har hævet den lave med 30 pct som du skriver - de 19 i luftmængde er fra fabriksmanualen, hvor den så siger 30 i tid mellem snegleindføring - den har jeg så sat ned til 40.
Jeg har låst den, så den kun kører på den "lave" ydelse, så starter fyret ved 81 grader og slutter, når den er på 82 grader. Her i søndags sprang jeg den grundige rensning over og noterede, at den nåede op på 115 grader i røgtemperatur, da den gik på pausefyring.
Jeg kan godt se, at de skriver 8 i luft og 50 i snegletid, ved lille varmebehov, men så mener jeg, vi havde problemer med at få røgtemperaturen op, så den kom med A1 alarm.
Jeg har prøvet at ringe til Baxi og at skrive til deres "spørg jørgen" to gange for at få hjælp, men de gider ikke svare...
Hvis du har et forslag, jeg kan prøve, vil jeg blive meget glad. Husk det er en 2.5.

Hilsen Michael
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af thy »

MichaelW skrev:Hej Thy.

Ja, jeg har trækstabilisator i og røgrør er isoleret hele vejen fra skorsten til kedel.
Jeg er ikke ikke klar over, hvis jeg har hævet den lave med 30 pct som du skriver - de 19 i luftmængde er fra fabriksmanualen, hvor den så siger 30 i tid mellem snegleindføring - den har jeg så sat ned til 40.
Jeg har låst den, så den kun kører på den "lave" ydelse, så starter fyret ved 81 grader og slutter, når den er på 82 grader. Her i søndags sprang jeg den grundige rensning over og noterede, at den nåede op på 115 grader i røgtemperatur, da den gik på pausefyring.
Jeg kan godt se, at de skriver 8 i luft og 50 i snegletid, ved lille varmebehov, men så mener jeg, vi havde problemer med at få røgtemperaturen op, så den kom med A1 alarm.
Jeg har prøvet at ringe til Baxi og at skrive til deres "spørg jørgen" to gange for at få hjælp, men de gider ikke svare...
Hvis du har et forslag, jeg kan prøve, vil jeg blive meget glad. Husk det er en 2.5.

Hilsen Michael
at køre uden at udnytte høj og lavt er forkert og uøkonomisk...

fidusen ved at have en lav lav er jo den bliver tvunget over på høj og derved for du røgtemp der er oppe og nede 80-140grader ca den skal så være over min 90grader mindst 1 gang per 30 min..

ved set på 80grader køles røggassen ikke under 80 og der ved nemmere at holde oppe..

den er helt tydeligt for stort til dit forbrug...

noter hvad du har nu...

og prøv så følgende

alarmreset +driftformsknap

-20
H0,2 husk at bladre vider med driftformsknap for at gemme i midlertidigt hukomelse og med tryk på on til sidst gemmer det helt
L0,1
no da jeg helt klart vil tro du kører uden iltstyring

18 sek 100% blæs 25
20sek 30/100% blæs 8 hvis det kan lade sig gøre...

og sidst men ikke mindst sluk lys i driftformsknap funktionen er entelig beregnet til at låse på høj eller lav mens man feks justerer på efekten og skal se om det ser rigtig ud efter 1time eller 2

talene ser meget forskelige ud fra manualen.MEN den mængde der køres ind i fyret per minut er tæt på minimums fabriksindstillinger per minut..

giv det 24 timer og lad høre hvad du oplever :great:

husk at rense røgføler minimum en gang i måneden :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
MichaelW
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 jul 2013 23:45
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5
Areal: 80 m2, men 200 i alt
Brændsel: DLG træpille
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydjylland

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af MichaelW »

Hej Thy.

Mange tak, det prøver jeg.

Hilsen Michael
MichaelW
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 jul 2013 23:45
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5
Areal: 80 m2, men 200 i alt
Brændsel: DLG træpille
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydjylland

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af MichaelW »

Hej Thy.

Så har jeg kørt siden i går den 24 dec om formiddagen med de nye indstillinger, dvs:

-20
H0,2
L0,1
p05

100pct:
Blæs 25
Seek 18

30pct:
blæs 8
seek 20


Jeg er helt overbevist om, at den kun har kørt på den lave, så den slet ikke har været oppe på 100 pct, men det er jo heller ikke koldt udenfor. Den pausefyrer også.

Men er alfa omega i en "baxiverden", at jeg skal undgå pausefyring? Skal den stilles så lavt, så den i teorien kun skifter mellem lav og høj og ikke pausefyrer?

Jeg har uploaded to billeder nedenfor - billeder siger ofte mere end ord:
IMG4.jpg
IMG5.jpg
Den ser noget mere fedtet ud oppe ved røgkanalerne end tidligere, det ser lidt forkert ud, synes jeg. Nede i bunden er det, der sidder på kanterne heller ikke fint gråt, men nærmest sort - dog ikke fedtet. Skal det, der sidder i fyret ikke helst være fint gråt, som på dit billede?

Skal jeg skrue op for sek tiden på lav til eksempelvis 25, så den får lidt færre piller, at arbejde med eller hvad vil du anbefale?

Hilsen Michael
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af thy »

MichaelW skrev:Hej Thy.

Så har jeg kørt siden i går den 24 dec om formiddagen med de nye indstillinger, dvs:

-20
H0,2
L0,1
p05

100pct:
Blæs 25
Seek 18

30pct:
blæs 8
seek 20


Jeg er helt overbevist om, at den kun har kørt på den lave, så den slet ikke har været oppe på 100 pct, men det er jo heller ikke koldt udenfor. Den pausefyrer også.

Men er alfa omega i en "baxiverden", at jeg skal undgå pausefyring? Skal den stilles så lavt, så den i teorien kun skifter mellem lav og høj og ikke pausefyrer?

Jeg har uploaded to billeder nedenfor - billeder siger ofte mere end ord:
IMG4.jpg
IMG5.jpg
Den ser noget mere fedtet ud oppe ved røgkanalerne end tidligere, det ser lidt forkert ud, synes jeg. Nede i bunden er det, der sidder på kanterne heller ikke fint gråt, men nærmest sort - dog ikke fedtet. Skal det, der sidder i fyret ikke helst være fint gråt, som på dit billede?

Skal jeg skrue op for sek tiden på lav til eksempelvis 25, så den får lidt færre piller, at arbejde med eller hvad vil du anbefale?

Hilsen Michael
problemet er at du opvarmer 80m2 med 2,5er :shock:

ja du kan gå mod de 25... luften skal ikke længere ned.. det er som sådan røgtemp der bestemmer hvor langt det kan gå at sænke ydelsen havde du haft iltstyring ville den kunne gå helt ned på 40-45(styrer det selv)fordi blæse vil køre efter o2 og der ved stiger røgtemp periodisk og man kan undgå A-1

bålet ser fint ud... så det er pausefyringen der farver kedlen sort...

hvis der er radiator hvor brændeovn er så lad baxien klare det også... det vil ikke hæve forbruget ret meget da dit fyr bare har højt tomgangs forbrug.. vil tro den bruger 20kilo bare i minimums forbrug og dem kan du da lige så godt udnytte til opvarmning...

ja skift mellem høj og lav er mest optimalt.. sviner betydeligt mindre
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar