Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedel - overflader

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
maretti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2011 12:07

Kedel - overflader

Indlæg af maretti » 21 dec 2013 20:13

Hej alle,

Jeg har et lille problem, som jeg håber I kan hjælpe med:

Jeg har et tre år gammelt anlæg bestående af en Iwabo Villa s1x brænder og OPOP H430 kedel.
Anlægget kører upåklageligt, men jeg har lagt mærke til, at der på varmefladerne (altså de lodrette plader i den bagerste del af fyret) er kommet nogle kraftige sorte bełægninger, der vel er et par milimeter tykke. De kan ikke skrabes af med den almindelige børste, og selv med en mejsel (som jeg prøvede forsigtigt med) var det svært. Overfladen er mat, med undtagelse af toppen af en af pladerne hvor overfladen nærmest er glaseret sort.

Jeg går ikke ud fra, at det er meningen, at overfladerne skal blive sådan, men har I en god ide til hvad problemet kan være?

På forhånd tak for hjælpen.

Søren


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Kedel - overflader

Indlæg af lille_smed » 21 dec 2013 20:22

hej .. den er indstillet forkert .. men må køre meget u jævnt.. jeg har oplevet det sammen i mit BRÆNDE fyr .. og det var mangle på luft under forbrænding .. eller for meget pause fyring.

dem måde jeg har fjernet det på .. var godt med varme og smide zink ind på bålet .. det har fået det til at falde af .. men tror ikke helt det vil virker på sammen måde i din pille brænder

calle

Kedel - overflader

Indlæg af calle » 21 dec 2013 20:24

Det er glanssod. Du fyrer for fedt, eller med fugtigt brændsel. Der er flere metoder til at fjerne skidtet. Nogen mere lovlige end andre. Men i den lovlige verden kan du forsøge dig med en bunselbrænder. Derudover kan en kraftig stålbørste og noget tålmodighed også fuldende resultatet icon_cheesygrin.gif



God weekend

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Kedel - overflader

Indlæg af Lintz » 21 dec 2013 20:30

calle skrev:Det er glanssod. Du fyrer for fedt, eller med fugtigt brændsel. Der er flere metoder til at fjerne skidtet. Nogen mere lovlige end andre. Men i den lovlige verden kan du forsøge dig med en bunselbrænder. Derudover kan en kraftig stålbørste og noget tålmodighed også fuldende resultatet icon_cheesygrin.gif



God weekend
Og - Calle-dreng - den knap så lovlige metode er.... Hvad Drogar-Mark-02(LBG).gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Kedel - overflader

Indlæg af Brandsen » 21 dec 2013 20:33

Halløj i forum,

... det er stumper af gammel zink tagrende ind oven i bålet, og dermed næppe den
mest miljørigtige måde 8)

... så hellere en gasbrænder som foreslået.
Last edited by 1 on Brandsen; edited 21 times in total
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Kedel - overflader

Indlæg af Lintz » 21 dec 2013 20:39

Brandsen skrev:Halløj i forum,

... det stumper gammel zink tagrende ind oven i bålet, og derme næppe den
mest miljørigtige måde 8)

... så hellere en gasbrænder som foreslået.
Jeg foretrækker zinken , Har gjort det af og til de sidste 10 år i brændeovnen. (Så - Nu får jeg på puklen)
Hellere det end gasbrænder og gasflaske ind i brændovnen... icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Kedel - overflader

Indlæg af calle » 21 dec 2013 20:50

Lintz skrev:
Jeg foretrækker zinken , Har gjort det af og til de sidste 10 år i brændeovnen. (Så - Nu får jeg på puklen)
Hellere det end gasbrænder og gasflaske ind i brændovnen... icon_cheesygrin.gif
icon_cheesygrin.gif

Hej Lintzyboy.

Måske burde du fyre et par aflagte tagrender af her inden den 24. medmindre du er ligeglad med gaverne icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kedel - overflader

Indlæg af Landlyst » 21 dec 2013 20:53

Lintz skrev:
Jeg foretrækker zinken , Har gjort det af og til de sidste 10 år i brændeovnen. (Så - Nu får jeg på puklen)
Hellere det end gasbrænder og gasflaske ind i brændovnen... icon_cheesygrin.gif
Ej nu må du altså til at holde op med at drikke det der "oldemorvand" For du skal ikke have grillen ind i køkkenet eller gasflasken ind i brændeovnen..... Det er altså farligt og dødbringende.... :shock: icon_cheesygrin.gif

maretti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2011 12:07

Kedel - overflader

Indlæg af maretti » 21 dec 2013 20:54

Tusind tak for hurtige svar - jeg starter med at forsøge mig med de lovlige metoder :) Jeg må også blankt indrømme, at jeg stadig er nybegynder, så jeg må spørge dumt om hvad jeg skal justere for at stoppe den for fede fyring? Der blev også nævnt at det kunne være fugtigt brændsel. Jeg bruger German Pellets og deres sække er jo så tynde, at de går i stykker bare man kigger på dem, så der har været nogle gange, hvor der har ligget et par procent smuldrede våde piller i sækken, og dem har jeg jo bare smidt med ned i siloen - kan så små mængder give problemer?

Hilsen,

Søren

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Kedel - overflader

Indlæg af Lintz » 21 dec 2013 20:59

Landlyst skrev:
Ej nu må du altså til at holde op med at drikke det der "oldemorvand" For du skal ikke have grillen ind i køkkenet eller gasflasken ind i brændeovnen..... Det er altså farligt og dødbringende.... :shock: icon_cheesygrin.gif
Hvorfor - Kan huske at jeg engang har haft gasgrillen inde i campingvognen........ :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar