Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Antal optændinger/døgn

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Antal optændinger/døgn

Indlæg af Ole Larsen » 21 dec 2013 14:43

Har slet ikke så mange stop, vil tro et par stykker.
Har lige set at der er moduleret ned til 3,9 Kw. hvor den lige holder de 65 som min kedeltemp. står på, og der æder den mellem 8 og 16 kg, her hvor der er så mildt. og kan se at der leveres mellem 0,6 og 1 kg. i timen. :great:


Denmark
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Antal optændinger/døgn

Indlæg af Denmark » 21 dec 2013 15:26

Ole det må jo være fordi dit hus aftager mere varme !
Selv når mit kører på sit laveste vil temp stige og det vil derfor gå istå ,
Undtaget hvis min fancoil i værkstedet kalder på varme så kører fyret indtil den stopper med at kalde på varme og vil derefter gå istå

nemocharley

Antal optændinger/døgn

Indlæg af nemocharley » 21 dec 2013 21:48

Blacksmith skrev:Stopper almindeligvis kun for at rense hver 4 time.

Ellers kører det modulerende til 800 l akkutank -
Er der nogen der tænker at det vil være smartere at køre fuld skrue, og så med længere pauser ??
Jeg synes dit spørgsmål er både godt og svært at svare fuldstændigt entydigt på.

I år kører jeg fuld skrue (16-17kw) i min for lille buffertank - 12 opstarter plus/minus et par stykker alt efter vind, ekstra bad or whatever.

Min tank og rørføring og fyr står et sted hvor konvektionstabet giver nødvendig varme (bryggers). Men jeg har ikke klimastyring/vejrkompensering eller rumtermostater og en intelligent styring i den dur - der kan være meget at hente her. Både m. start/stop og samlet fyringsøkonomi.

Næste år vil jeg køre på den lave setting (12-13kw) med længere brændertider og se hvad det gør.

mit fyr modulerer ikke - det har en dokumenteret virkningsgrad på 90% ved de 17kw og 85% ved de 12kw, så humlen bliver om de længere brændertider og dermed færre start-stop modvirker den ringere testede virkningsgrad.

Hvis dit fyr skal varme 800l op - trykker det så ikke bare afsted op mod de 20kw i en fart for derefter at drosle ned? Jeg synes du skal prøve dig lidt frem, men kan ikke lige sige noget mere præcist.

Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Antal optændinger/døgn

Indlæg af Knuddi41 » 23 dec 2013 19:57

Blacksmith. Det var da helt vildt med 800 liter accu tank. Hvorfor har du den på?

nemocharley

Antal optændinger/døgn

Indlæg af nemocharley » 23 dec 2013 20:16

altså jeg kunne godt bruge lidt flere liter til min buffertank - færre opstarter, længere max brændinger til bedste fyringseffekt. Men typisk er akkutanken på fordi der skal solvarme til på et eller andet tidspunkt - måske det er tilfældet her. Men altså tænd, lang ren forbrænding for fuld skrue og så sluk.

Men som vi har talt om mange gange herinde - et system uden ekstra vand, med avancerede styringsmuligheder er måske mere effektivt pga konvektionstabet i ovenstående. Men avanceret styring kan man jo også købe til det ovenstående.

mht value for money så er den nederste model klart den smarteste.

Og som vi har talt om før Knuddi mht solvarme - 800l buffer giver plads til flere m2 fangere og længere solvarme-sæson end en 500l.


Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Antal optændinger/døgn

Indlæg af Knuddi41 » 23 dec 2013 20:26

Helt klart. Men jeg vil også kun varme maks 160 liter op i toppen af buffer tank. Resten skulle solen gerne klare. Idag har jeg vist en 160 liter meget gammel buffer tank som skal afsted til skrot. Jeg har en gamel kælder tank på 1200 liter som jeg også vil bruge til mit solvarme system. Derved kommer jeg op på ca. 2200 liter. Det bliver lidt sjovt. Ved bare ikke lige hvordan de 2 tanke skal styres sammen.

nemocharley

Antal optændinger/døgn

Indlæg af nemocharley » 23 dec 2013 20:34

prøv at læs om det under de relevante foraer (installation el. solvarme) - der er en del gode eksempler.

junior78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jan 2014 19:04
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 175
Brændsel: træpiller fra stampemøllen 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6690
Dagligt forbrug: 15-20 kg
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Gørding

Antal optændinger/døgn

Indlæg af junior78 » 16 jan 2014 17:42

Mit fyr har kun 1-2 stop udover for hver 400 min for at rense, den ligger typisk og "hygger" sig lige omkring max de 68 grader fyret er sat til.......den bruger mindre pille på denne måde og jeg undgår de store temperatur svingninger og har en ensartet varme i hele huset, stueplan 110M2 førstesal 65 M2 og huset er middel isoleret (nedlagt ejendom)
Vo holder 22-23 grade i stue og køkken, samt badeværelset. bryggers/vaskerum 20-21 grader.
fyret står i lille fyrrum i gammel stald op mod huset.


Besvar