Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj drift konstant

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af Oldgaard » 18 dec 2013 10:29

martin_b skrev:Nu skriver du 20 kw brænder, og en 10 til 16 kW kedel. Det stemmer ikke.
6 mm piller er heller ikke godt til en Scotte. Den er beregnet til 8 mm.
hmm husk lige ( med mindre der er lavet noget om jeg ikke ved ;) ) at en 16 kw og 20 kw er samme brænder, der er bare ændret i parameterne
at kedlen muligvis er lidt lille er en anden snak

både 6 og 8 mm kan sagtens bruges i en 20kw brænder, det er så vidt jeg ved kun 10 kw der har problemer med at de smutter ud over kanten på hærden

triumph : er 5kw ikke lige i overkanten når der regnes ? personligt så ville jeg nøjes med max 4.8
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Høj drift konstant

Indlæg af triumph » 18 dec 2013 10:42

Oldgaard skrev:[quote="martin_b"


triumph : er 5kw ikke lige i overkanten når der regnes ? personligt så ville jeg nøjes med max 4.8[/quote]

Det bliver det da kun værre af......

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af Oldgaard » 18 dec 2013 11:30

triumph skrev:


triumph : er 5kw ikke lige i overkanten når der regnes ? personligt så ville jeg nøjes med max 4.8
Det bliver det da kun værre af......[/quote]

ja desværre :? men nok mere realistisk ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 18 dec 2013 11:34

Jeg er ked af det; men du refererer til den forkerte styring.. I min styring angiver man selv effekten og ellers indstilles skorstenstræk og blæser.. Nogle har foreslået evt. at kigge på PI.. Og brænderen er IKKE ny mere.. Den er 3½ måned gammel og der er blevet afvejet adskillige gange efter skift af piller mm.

Mht trækstabilisator så er jeg enig i at det ligner et problem fordi min skorsten ikke er indrettet til den type fyr. (havde tidligere PASSAT).

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Høj drift konstant

Indlæg af triumph » 18 dec 2013 12:01

denjan skrev:Jeg er ked af det; men du refererer til den forkerte styring.. I min styring angiver man selv effekten og ellers indstilles skorstenstræk og blæser.. Nogle har foreslået evt. at kigge på PI.. Og brænderen er IKKE ny mere.. Den er 3½ måned gammel og der er blevet afvejet adskillige gange efter skift af piller mm.

Mht trækstabilisator så er jeg enig i at det ligner et problem fordi min skorsten ikke er indrettet til den type fyr. (havde tidligere PASSAT).
Jammen så må du ha afvejet forket, hvis den kan vise 20 kw i display, men kun reelt bruge 11 kw


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af martin_b » 18 dec 2013 12:28

Altså, du har en kedel, der maks kan levere 16 kW, og den har du så koblet en brænder, der er indstillet til 20 kW på. Det vil ifølge min snusfornuft betyde, at din kedel har svært ved at aftage alle 20 kW, som du fyrer ind i den. Det må give et unødigt højt forbrug, fordi kedlen simpelthen ikke optager nok varme. Så vil brænderen køre mere end nødvendigt.

Og du fyrer 320 m2 op... Jeg fyrer 400 m2 op med min 20 kW brænder, som sidder på en BS20-30 kedel. Når det er kold, så bruger jeg omkring 90 kg piller i døgnet. Du bruger noget mindre pt hvor det er relativt varmt i vejret. Hvis du varmer alle m2 op, så er det altså ikke helt ved siden af.

Jeg tror altså du har en for stor brænder til en for lille kedel. Jeg forstår slet ikke, at din leverandør siger, at 10-16 kedlen er fantastisk, når man har brug for 20 kW. 20 kW-brænderen sidder normalt på 20-30-kedlen.

Er du helt sikker på, at brænderstørrelsen i styringen står til det den skal? Og er det i det hele taget en 20 kW brænder (fysisk større end 10 kW brænderen) du har? Eller er det en lille brænder, der i styringen er sat til for høj effekt?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 18 dec 2013 12:37

Jeg har som "ikke ekspert" jo ikke en chance for at se om brænderen er den rigtige størrelse. Men jeg er ganske sikker på, at det er en 16 KW brænder og denne er sat til 20 KW i styringen. Jeg kan vel ikke forvente at en leverandør prakker mig den på, hvis den ikke kan køre 20 KW. For øvrigt kan styringen sættes til både 25 KW, 50 KW osv.

Jeg er ret forvirret efterhånden.. Jeg har henvendt mig til en leverandør, fortalt om størrelse og behov og er blevet anbefalet at købe en BS 1016 som bliver sat til at køre 20 KW.. Hvis kedlen IKKE kan klare 20 KW skal jeg så skrue effekten ned til 16 KW ?? Og kan den så overhovedet varme huset op ?

Jeg er jo nødt til at være ret skråsikker her, hvis jeg skal gå tilbage til leverandøren og klage over deres rådgivning..

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 18 dec 2013 12:39

triumph skrev:
Jammen så må du ha afvejet forket, hvis den kan vise 20 kw i display, men kun reelt bruge 11 kw
Ja eller blæser der er indstillet forkert eller for meget træk i skorstenen eller... Når jeg afvejniger for 4 dage siden siger 1224, 1186 og 1178 så er det vel ikke helt ved siden af at sætte sneglydelse til 1180 ?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Høj drift konstant

Indlæg af triumph » 18 dec 2013 13:11

denjan skrev:
Ja eller blæser der er indstillet forkert eller for meget træk i skorstenen eller... Når jeg afvejniger for 4 dage siden siger 1224, 1186 og 1178 så er det vel ikke helt ved siden af at sætte sneglydelse til 1180 ?
Nej det skulle være godt nok.
Men det er din afvejning der benyttes til at beregne hvor meget din snegl skal køre, for at levere 4 kg træpiller i timen = 20 kw (sådan ca.) Hvis beregningen f.eks siger at sneglen skal køre 20 min, hver time, for at levere 4 kg piller. så køre den naturligtvis 20 min/time. Og der skrives 20 Kw ved 100% last. Hvis nu afvejningen er forkert og der f.eks kun kommer 3 kg træpiller/t = 15 Kw, så vil sneglen jo stadigt kun køre 20 min, og der vil komme for meget luft til forbrændingen

Jeg har en 24 kw brænder på en 16 kw blackstar kedel, det fungere fint, også ved fuldlast (det kan godt være at det havde været bedre med en 24 kw kedel, men jeg har sjældent røgtemp over 110 C ved 100% last)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Høj drift konstant

Indlæg af triumph » 18 dec 2013 15:23

Du skriver at du har gulvvarme, og at du ofte oplever at kedeltemp. er f.eks 77 c, mens kedel kører 70%.
Det kunne tyde på varierende forbrug.
Nogen gange kan gulvvarme trække store mængder varme, hvorefetr det lukker helt


Besvar