Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Årligt forbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 16 dec 2013 19:17

du skal nok komme under 4t vil jeg gætte på.


Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Årligt forbrug

Indlæg af jensolav » 16 dec 2013 19:56

nemocharley skrev:du skal nok komme under 4t vil jeg gætte på.
Det ville være en drøm, kan se du har solvarme og lagertank, er der spiral i tanken
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 16 dec 2013 20:04

nej jeg har eksterne pladevarme vekslere til både sol og brugsvand, tanken er bare en alm buffertank.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Årligt forbrug

Indlæg af triumph » 17 dec 2013 07:56

jensolav skrev: Ja det var resultatet og i år regner jeg med at det samlede forbrug bliver ca 45-4600 kg

Det er super flot at næsten kunne halvere sit forbrug ved at montere pillefyr, (også selvom det ene tons ? kommer fra efterisolering.) Det skal godt nok være billigt det man kommer i stokeren, for at få økonomi i at fyre i sådan en.

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Årligt forbrug

Indlæg af jensolav » 17 dec 2013 10:16

triumph skrev:
Det er super flot at næsten kunne halvere sit forbrug ved at montere pillefyr, (også selvom det ene tons ? kommer fra efterisolering.) Det skal godt nok være billigt det man kommer i stokeren, for at få økonomi i at fyre i sådan en.
Da vi fik Stoker i 1999 var det klart pga olieprisen kontra pilleprisen, prisen på olie steg dette år alene fra ca 4250-5600 pr 1000 L og træpiller kunne købes til ca 650-850 kr pr tons, vores forbrug i olie ville være ca 3000 L x ca 5 kr = 15000 kr
I samme år brugte vi i træpiller ca 8 tons X 725 kr = 5800 kr
Forbrug i 2013 pris med samme varmekilder Olie 3000 x 11,50 = 34500 kr ---- Træpiller 8000 kg x 2,23 = 17840
Med et nyt oliefyr og isoleringen vil jeg anslå et forbrug i olie på ca 2000 L X 11,50 kr = 23000 kr
og med nyt træpillefyr er det faktiske forbrug således ca 5400kg x 2,17 kr = 11718 kr
For mig er der næsten ikke noget alternativ til mit pillefyr, det skulle da lige være det, at direktøren tillod opsætning af lidt solvarmepaneler icon_cheesygrin.gif
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 17 dec 2013 10:40

men solvarme er jo en supplerende varmekilde (medmindre man går helt amok og lægger rigtig mange penge i det). Vi gjorde begge ting på samme tid her på matriklen - altså ud med en ca 50 år gammel Salamander og ind med solvarme og pillefyr. Halveringen af varmeudgifterne sker ved pillefyret alene.

Havde vi kun suppleret med solvarmeopsætning inkl elpatron (solceller) - så havde vi nappet cirka 700-800 liter af et samlet olieforbrug på 2000. Så pillefyr før solvarme (yes I said it! Og du kan godt holde kaje Triumph :) ) - helt sikkert når vi ser på økonomien i det.

nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 17 dec 2013 10:49

og nu vi taler solvarme

hvordan er dine forhold til solvarme? Tag - retning og hældning, hvor meget ekstra rørføring, varmeslangelængde, hvor skal buffertank/solvarmevvb stå. De ekstra solvarmekwh man får ind skal ses ift. et forventet konvektionstab. Og uanset med et pillefyr som scotten, med de styringsmuligheder det tilbyder, så ser du på meget lange tilbagebetalingstider for solvarmen.

Min holdning til solvarme er efterhånden velkendt... solvarme foreverz, og min holdning er at man skal købe så stort som ens forhold og pengepung tillader det. Det er gratis varme som Gazprom og Goldman Sachs ikke bare sådan lige kan få fingrene i.

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Årligt forbrug

Indlæg af jensolav » 17 dec 2013 18:32

nemocharley skrev:og nu vi taler solvarme

hvordan er dine forhold til solvarme? Tag - retning og hældning, hvor meget ekstra rørføring, varmeslangelængde, hvor skal buffertank/solvarmevvb stå. De ekstra solvarmekwh man får ind skal ses ift. et forventet konvektionstab. Og uanset med et pillefyr som scotten, med de styringsmuligheder det tilbyder, så ser du på meget lange tilbagebetalingstider for solvarmen.

Min holdning til solvarme er efterhånden velkendt... solvarme foreverz, og min holdning er at man skal købe så stort som ens forhold og pengepung tillader det. Det er gratis varme som Gazprom og Goldman Sachs ikke bare sådan lige kan få fingrene i.
Nu ved jeg ikke om det er mig du skriver til men mine forhold er at jeg har en fin 45gr tagflade med næsten sydvendt retning så det ville sagtens kunne lade sig gøre,jeg ville ikke have et kæmpe anlæg men noget der kunne lave noget vand især om sommeren, hvor vi næsten ikke kører med fyret, men du har ret det er uden om de store
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

nemocharley

Årligt forbrug

Indlæg af nemocharley » 17 dec 2013 18:53

jo det var henvendt til dig, undskyld uklarheden.

Hvis det kun er til brugsvand så kan jeg på scotte-ejerne forstå at det kan laves for mindre end 2kg piller i døgnet. Det er derfor en meget lang tilbagetalingstid der er på et solvarmeanlæg til brugsvand til omkring 20.000dkr (hvis du vel og mærke selv sætter det op).

Hvis du alligevel står over for at skulle af med den gamle vvb så er forretningen naturligvis bedre. Men som sagt, skulle jeg først til at have solvarme, så ville jeg få mig et anlæg som også hjalp med husvarmen i forår og efterår.

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Årligt forbrug

Indlæg af jensolav » 17 dec 2013 19:33

nemocharley skrev:jo det var henvendt til dig, undskyld uklarheden.

Hvis det kun er til brugsvand så kan jeg på scotte-ejerne forstå at det kan laves for mindre end 2kg piller i døgnet. Det er derfor en meget lang tilbagetalingstid der er på et solvarmeanlæg til brugsvand til omkring 20.000dkr (hvis du vel og mærke selv sætter det op).

Hvis du alligevel står over for at skulle af med den gamle vvb så er forretningen naturligvis bedre. Men som sagt, skulle jeg først til at have solvarme, så ville jeg få mig et anlæg som også hjalp med husvarmen i forår og efterår.
Du har ret, jeg klarer mig fint med scotten, vi havde egentligt planer om en større renovering af huset og der skulle så laves gulvvarme i det meste af huset, i dag har vi udelukkende radiatorer og kun gulvvarme i badeværelse, men det er sku svært at låne penge på landet. I dag har vi ca 20 meter slange liggende i jorden og der er vel også lidt varmetab her.
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


Besvar