Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af Aaen »

Det kan være at vi skal have nogle af de kloge hoveder til at beregne hvor meget træ du rent faktisk skal bruge. Ved du hvor meget fjernvarme du bruger (ikke kr., men forbruget). Så tror jeg at der er nogle der kan omregne det til træ for os. Det er jo ikke alle steder, hvor fjernvarme koster lige meget :-)

nemocharley

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af nemocharley »

nu ved jeg ikke hvad jeres fjernvarmeafgift er - oppe ved os er det ikke unormalt at folk næsten halverer deres varmeudgifter når de supplerer flittigt med en simpel brændeovn - det er det regnestykke jeg havde i baghovedet.
topzycho

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af topzycho »

Aaen skrev:Det kan være at vi skal have nogle af de kloge hoveder til at beregne hvor meget træ du rent faktisk skal bruge. Ved du hvor meget fjernvarme du bruger (ikke kr., men forbruget). Så tror jeg at der er nogle der kan omregne det til træ for os. Det er jo ikke alle steder, hvor fjernvarme koster lige meget :-)

Vores forbrug er ca. 25.000 Kwh. Hvilket svare til ca. 15000 Kr. I ren forbrug. de resterende 3000 Kr. Er faste bidrag.

Vi købte for 1.5 år siden brændeovn. Og det har da også fået vores år forbrug ned på 12000 Kr til fjernvarmen. Dog er komforten ikke i nærheden af hvad den ville være hvis vi brugte vores radiatorer.

Vi giver princippet 12000 Kr. pt. For varmt vand og varme på vores badeværelse. Resten er opvarmet via brændeovnen og vores termostat styret loftventilator i stuen. Men jeg er noget træt af at sidde og koge i stuen! (og køligere i de resterende rum)

Mht. Prisen på nyt anlæg kan jeg ikke personligt forstå det kan løbe op i 50000 Kr. Har ingen erfaring med at montere sådan noget selv. Men har en smed i familien som kan hjælpe ganske gratis.

Hvad overser jeg når jeg laver et hurtigt regnestykke? Fyr: Orlan 25 Kw = 16000 Kr. + Skorsten = Ca. 7000 Kr. + Hjemmebygget akkutank = måske 2000-3000 Kr? + Diverse rør, ventiler og hvad der nu eller måtte skulle til. ?

Hvor forkert er jeg på den? Har som sagt ingen erfaring.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af John Skov Jensen »

topzycho skrev:Går med mulige planer om at udskifte vores nuværende varmekilde til en fastbrændselskedel.

Pt. Har vi fjernvarme anlæg hvor det varme vand kommer fra en gennemstrømnings vandvarmer.

Mit spørgsmål lyder på om en akkutank vil kunne levere varmt vand længe nok til at vi kan bade som vi altid har gjort eller om det vil være bedre at montere en vandvarmer i stedet for.

Fyret skal opvarme 150 kvadratmeter. Med radiatorer - 1 streng anlæg - 1 plans hus - 200mm på loft - 70mm i væge - nye energivinduer.

Min tanke går på noget 25kw gasogen og omkring 1500 L akkutank. Hvad tænker i?
Nu skal du ikke lade alle disse pillefolk skræmme livet af dig med historier om at det nødvendigvis behøves at koste 50000 eller mere at lave et fastbrændselsanlæg
En Orlan er nok den billigste godkendte kedel pt
Koster godt 15500 for den lille 18kw og godt 17000 for en 25kw
En trykekspansionsgodkendt akkutank på 1500l koster 9000
En ekspansionsbeholder 2500
En ladeventil 2500
Div rør og fittings 3000
Skorsten 5000

Så du kan godt lave et fint lille 25kw anlæg med 1500l akku for ca 40000 med nye dele. Så skal du selvfølgelig selv skrue det sammen. Det er ingen raketviden og diagrammer osv får du jo hjælp til herinde.
Kikker du på brugt kan du finde disse dele til ca det halve
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af Aaen »

Der er ingen der siger at du er forkert på den, det er jo bare for at finde den rigtige løsning, at vi spørger ind til de forskellige ting.

Hvis det er rigtigt at det koster 12000 for varme på badeværelset og varmt vand, så lyder det som om at i har noget dyrt fjernvarme. Eller osse fylder badeværelset 190 m2 :-) Så lyder det jo ikke helt dumt at installere noget fastbrændsel. vil du lave fyrrum i huset, eller i en udbygning?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af Landlyst »

Kan du komme ud af fjernvarmen ?
topzycho

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af topzycho »

Aaen skrev:Der er ingen der siger at du er forkert på den, det er jo bare for at finde den rigtige løsning, at vi spørger ind til de forskellige ting.

Hvis det er rigtigt at det koster 12000 for varme på badeværelset og varmt vand, så lyder det som om at i har noget dyrt fjernvarme. Eller osse fylder badeværelset 190 m2 :-) Så lyder det jo ikke helt dumt at installere noget fastbrændsel. vil du lave fyrrum i huset, eller i en udbygning?
Fyret skulle stå i vores garage som er muret og ligger direkte op ad vores bryggers med den nuværende installation.
topzycho

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af topzycho »

Landlyst skrev:Kan du komme ud af fjernvarmen ?
Afventer svar. Dog kan jeg sagtens opsige det. I værste fald skal jeg betale fast bidrag på 17,5 kr. Pr . Kvardratmeter årligt.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af Landlyst »

topzycho skrev:
Afventer svar. Dog kan jeg sagtens opsige det. I værste fald skal jeg betale fast bidrag på 17,5 kr. Pr . Kvardratmeter årligt.
Hmm i så ryger der da godt nok noget af fortjensten.... :|
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlæg af pso »

Din fjernvarme er billig. 25000Kwh svarer til ca 5.5 - 6 tons piller. De koster ca 12500 kr leveret.
Dit problem er dit alt for høje sommer forbrug. Det kan skyldes flere ting,
Det kan være din gennemstrømsnings vandvarmer er total kalket til eller ventil er defekt etc., jeg kan huske som barn at min far flippede ud fordi vores fjernvarme forbrug steg helt vildt det var gennemstrømsning vandvarmeren, den blev skiftet.
Det kan også være dit badeværelses gulv. Hvis det er et gammelt gulv uden ordentlig bund og elelr kant isolering og med direkte fjernvarme kan det nemt forbruge for 500 kr om måneden selv om det kun er et par m2. Vores bruger en masse varme om sommeren, men vi har så solfangere til at lave det. Vores genbo som også har gammelt gulv i badeværelse som og gasfyr brugte for 500 kr gas om måneden for et par m2, Det har de ikke råd til så de har lukket for gulvvarmen derude.
Det kunne jo også være begge dele. Nu er det lidt sværere at finde ud af. Om sommeren lukke man bare for varmen og aflæser hvd der så bruges til varmt vand.

Besvar