Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pellux 100: MØGfyr!

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Lintz » 13 dec 2013 12:11

Bakkebryg skrev:At kalde fyret et møgfyr, fordi der er en bette fejl med en lille rist (som kan løses ved at skrue 2 fingerskruer af, afmonterer spændebånd til flexslange, samt 1 stk bolt, for derefter at montere ca 10 cm svejsetråd på risten), Ja det er da ikke seriøst!
Havde selv samme problem, men 15 min.hurtigt arbejde og fyret kører som en drøm. Pillefyr kræver en lille smule arbejde, men det er da en god timeløn, når vi sammenligner med et fuldautomatisk oliefyr.
Jeg vil give "mchlbk" lidt ret. Man må gå ud fra at når man køber et fyr til ikke helt små penge - Ja, så skal det squ virke.
Man skal ikke selv til at udvikle løsninger for at få det til at køre.
Det næste problem man kan rende ind i, er at de påstår at man har lavet en konstruktionsmæssig ændring og at alt garanti derved bortfalder.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


nemocharley

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af nemocharley » 13 dec 2013 12:16

mchlbk skrev:Hermed en advarsel til alle der overvejer at købe dette fyr:

Det er simpelthen noget klamp Vølund har bikset sammen.

I betragtning af hvor mange der har problemer med tilstopning af pilletilførslen er det tydeligt, at skidtet ikke er ordentlig konstrueret.

Vores fyr har kørt en god måneds tid nu. Minus al den tid, hvor pilletilførslen er stoppet - og det er sket en del gange, ligesom det sker for mange af de andre ejere af dette fyr, bare læs forum. Faktisk er det med en vis frygt vi forlader hjemmet, det er aldrig til at vide hvornår fyret strejker igen.

Nogle foreslår at man kaster sig ud i konstruktive ændringer og afklipning af en del af den rist/klap, der blokerer for pillerne. Det er helt uacceptabelt at skulle gøre den slags på et helt nyt fyr. Hvis det er nødvendigt må Vølund ordne det under garantien.

Igen i nat stoppede møget så til. Normalt standser fyret bare og melder om pillemangel, hvorefter man kan stå op til et iskoldt bad i et iskoldt hus. Det er slemt nok. Denne gang lykkedes det dog fyret at få ild i pillerne trods tilstopningen, hvorefter smelteslangen er brændt over og tilførselsrøret er fuldstændig svedet af. Det ser farligt ud.

Det er stadig for varmt til at jeg kan komme til det, så det er ikke til at vide, hvor stor skaden er. Vølund er kontaktet og ringer tilbage.

Det er forhåbentlig dækket af garantien.

Vi skulle have købt en varmepumpe. :evil:
hmm ja jo måske.

eller en dyr "østriger", eller en atmos... eller......

der gives ingen garantier i den her branche, det har jeg set i øjnene. Alle varmeløsninger kan der være uheld, mangler eller konstruktionsfejl ved.

Pelluxen er trods alt - så vidt jeg kan læse mig til - et fyr der leverer et vist kvalitetesniveau og en stabilitet til en relativt beskeden pris. Og et nyudviklet pillefyr er jo ikke så gennemprøvet som et mere gennemtestet fyr. Og det er klart at evt. fejl i konstruktionen skal udbedres - helst allerede på samlebåndet. Og ja det der med at slangen er smeltet skal påtales og tages alvorligt.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 13 times in total

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Landlyst » 13 dec 2013 12:22

Lintz skrev:
Omkring din alder vil jeg tro.............. icon_cheesygrin.gif

Nårh jamen troede det var dig som mente de var gamle... :great: Men så var de jo meget unge i forhold til dig... icon_cheesygrin.gif

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af newpas » 13 dec 2013 12:25

Jeg kan ikke huske at der blev udvist samme overbærenhed i kommentarerne om Ekopower! :shock:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Landlyst » 13 dec 2013 12:35

newpas skrev:Jeg kan ikke huske at der blev udvist samme overbærenhed i kommentarerne om Ekopower! :shock:

Der var der hvis også lidt mere end en tilbagebrand med smeltet slange... VI så da nogle fantadåser som var temmelige forbrændte... Lidt ala mejetærsker i brand farvede... :shock:

Men noget helt andet er at man jo længe ha kunnet læse omkring den der rist (som jeg ikke har fundet ud af hvad gør?) der giver NOGEN problemer... Også længe før trådstarter har købt fyret... Så måske han burde have vidst dette på forhånd?
Hvem er montøren? Ham selv? Eller en smed?

Og det er jo sådan at alle ting som bliver produceret har nogle mandags problemer... Om det er masserati eller en fantadåse.... Nogle køre det bare for og andre ikke... Eller koner for den sags skyld.. icon_cheesygrin.gif Nogle vil have moderen andre datteren.... 8)


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af newpas » 13 dec 2013 12:52

Og nogen får begge!! :oops:

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af mchlbk » 13 dec 2013 12:53

Indrømmet, når man lige står i situationen bliver man en anelse ophidset, deraf den måske lidt hårde tone i det første indlæg. :oops:

Når jeg helst ikke har villet pille ved risten er det netop for ikke at få garantiproblemer med Vølund. I det mindste bør vi hare på skrift fra Vølund, at garantien ikke ryger.

Det store problem her er ikke blokeringen af pillerne. Det er et irritationsmoment, men ikke i sig selv katastrofalt. Problemet er, at der gik ild i de blokerede piller i vinkelrøret og op i smelteslangen. Det burde ikke kunne ske og tyder på, at der er noget mere end bare en fejlkonstrueret rist på spil.

Det mente manden fra Vølund også, så det skal der selvfølgelig kigges nærmere på. Senere i dag kommer vores montør og vurderer hvor stor skaden er og så må vi se hvad der skal ske.

Forhåbentlig får vi varme på til weekenden. :roll:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Landlyst » 13 dec 2013 13:00

mchlbk skrev:Indrømmet, når man lige står i situationen bliver man en anelse ophidset, deraf den måske lidt hårde tone i det første indlæg. :oops:

Når jeg helst ikke har villet pille ved risten er det netop for ikke at få garantiproblemer med Vølund. I det mindste bør vi hare på skrift fra Vølund, at garantien ikke ryger.

Det store problem her er ikke blokeringen af pillerne. Det er et irritationsmoment, men ikke i sig selv katastrofalt. Problemet er, at der gik ild i de blokerede piller i vinkelrøret og op i smelteslangen. Det burde ikke kunne ske og tyder på, at der er noget mere end bare en fejlkonstrueret rist på spil.

Det mente manden fra Vølund også, så det skal der selvfølgelig kigges nærmere på. Senere i dag kommer vores montør og vurderer hvor stor skaden er og så må vi se hvad der skal ske.

Forhåbentlig får vi varme på til weekenden. :roll:
Hehe sådan kan det jo gå for os alle.... :great:

Men ja det burde ikke kunne ske, men der er jo en grund til at det hedder en smelteslange... Alternativet ville vel være en brandslukning som på stokere, altså med vand...

Men spændende at høre hvad konlutionen bliver...

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Allan1575 » 13 dec 2013 13:18

Nu har mit fyr været i drift i 1 år og 5 dage, og ja jeg havde også problemet med at pillerne blev blokeret af gitteret.
Jeg ringede til Brian Holmberg fra Vølund, og fik besked på at klippe det nederste af gitteret,¨og jeg har ikke haft et eneste drift stop siden, og det var i starten af februar måned.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af newpas » 13 dec 2013 13:31

Ikea har et problem med lidt for lang en snor i 29 mill lamper og tilbagekalder disse! Sammenlignet med denne service hvad synes i så lige at vølund burde gøre??


Besvar