Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justering & Optimering af MGM15 ?

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af apfolmer » 12 dec 2013 10:56

Vi fik vores MGM Comfort i maj 2013.
Piller der bruges er Barlinek Ecopellets, som kører problemfrit, uden slagger og uden stop.

Efter et overraskende højt forbrug i de varme måneder på 12-13 kg/døgn, blev fyret sat til at køre 3 gange dagligt, for at lave varmt vand.
Dette resulterede i et forbrug på 3-4 kg pr dag. = Super :)

Nu her hvor det så er blevet koldt, og tæt på frysepunktet, så kører fyret nu uden ugetimer.
Det har resulteret i et forbrug på 25-30 kg pr dag, alt efter temperaturen.
Dette er alarmerende højt syntes jeg, taget i betragtning af at vi kun har 150 m2 og ingen gulvvarme.

Efter behagelig samtale med vores lokale skorstensfejer, som med 230m2 og gulvvarme mange steder, (hvis jeg husker korrekt), kun bruger ca 15 kg dagligt... Så bruger vi en hel del "for meget".

Jeg efterspørger lidt "tweaks" til at nedbringe/optimere pilleforbruget, og tænker i denne retning og har noteret min forventede effekt af ændringerne. :

1 : Sætte Min.effekt ned (std=3kw),
- Forventer at fyret kan køre længere af gangen, med lavere effekt.
2 : Kalibrere snegl/pillemængde til de piller vi kører med (std=280g/min)
- Forventer at fyret kan dosere piller mere nøjagtigt efter afvejning.
3 : Ændre rensecyklus til fx 12 timer (std=6 timer)
- Forventer at fyret ikke lukker hele "bålet" ud i askeskuffen, og mindsker optændninger=strøm/øget pilleforbrug til optænding.
4 : Mindske tiden for renselemmens åbning (std=60 sekunder)
- Forventer at fyret ikke lukker hele "bålet" ud i askeskuffen, og mindsker optændninger=strøm/øget pilleforbrug til optænding.


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af Lau » 12 dec 2013 12:47

Jeg kører stadig med timer, da den ellers kun fedt-fyrer og har mange start stop..

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af triumph » 12 dec 2013 14:48

Jeg kender ikke noget til mgm. Men helt geenereelt så er et 15 kw pillefyr til den store side, når der kun er er 150 m2.
Jo større fyr, jo større tomgangstab. Og du har jo selv givet det meste af svaret. Nemlig at minimere tomgangstabet, ved at stoppe fyr.

Er det ikke sådan at en mgm, som standart har 2 termofølere, hvor den ene kan benyttes som rumtemp føler, og den anden som føler i vvb ?
Hvis det er muligt, så benyttes de til at starte og stoppe anlæg.

Jeg har selv en 24 kw scotte brænder. Hvis jeg lod den kører en sommerdag, hvor det eneste forbrug var varme i badeværelsesgulvet. Så ville den bruge ca. 20-25 kg/døgn. Derfor er der meget bedre økonomi i at stoppe brænder

apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af apfolmer » 12 dec 2013 21:22

triumph skrev:Jeg kender ikke noget til mgm. Men helt geenereelt så er et 15 kw pillefyr til den store side, når der kun er er 150 m2.
Jo større fyr, jo større tomgangstab. Og du har jo selv givet det meste af svaret. Nemlig at minimere tomgangstabet, ved at stoppe fyr.

Er det ikke sådan at en mgm, som standart har 2 termofølere, hvor den ene kan benyttes som rumtemp føler, og den anden som føler i vvb ?
Hvis det er muligt, så benyttes de til at starte og stoppe anlæg.

Jeg har selv en 24 kw scotte brænder. Hvis jeg lod den kører en sommerdag, hvor det eneste forbrug var varme i badeværelsesgulvet. Så ville den bruge ca. 20-25 kg/døgn. Derfor er der meget bedre økonomi i at stoppe brænder

Store side ? Da jeg bestilte, fandtes der ikek mindre fyr.
Og da fyret o netop er modulerende, samt kan starte/tænde op selv, så BURDE det være det perfekte valg.

Men nu må vi se, om forbruget ikke kan sænkes lidt :)

Det gør det selvfølgelig ikke bedre, at den anden halvdel af husstanden, helst ser alle thermostater oppe på "4", .. Så fyret burde ikke engang gå ud,.. hehe...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af triumph » 13 dec 2013 00:52

Man kam også få en MGM junior på 10 KW. Men jeg må indrømme at jeg ikke havde set inde på Teknologisk´s hjemmeside før nu;
Der står at både en MGM 15, og en Junior begge er testet ved en minimumsydelse på 2,9 Kw. Det er faktisk rigtigt flot at et fyr der er testet til 17,3 kw i fuldlast, kan bræde optimalt ved 2,9 kw


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af mgmone » 13 dec 2013 07:27

Hej
Det eneste der må stilles i service menu er PID, alt andet skal kun stilles efter vejledning.
Hvis ens sommer for brug falder markant ved timer drift tyder det på tab i uisolerede rør, husk at 5 meter uisolerert rør koster 1 kilo piller/døgn.(forskel på uisolerede 1"rør med 55° og rør med 30 mm isolering)
25 kilo i døgn forbrug svarer til små 5 kW/time, ved fintuning af pid kan en MGM 15 let holdes i konstant drift ved denne ydelse.
En optænding koster 5-6 øre i strøm, eller det samme som 10 minutters pause fyring.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

nemocharley

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af nemocharley » 13 dec 2013 07:43

Lige et sprørgsmål, sådan af almindelig interesse. Kan man neddrosle en MGM 15 og kan man tune en MGM Junior?

apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af apfolmer » 13 dec 2013 10:25

Carsten.
Hvis mange watt er varme"pistolen" til optænding på ?
Hvor længe kører den ?

Ang mit aktuelle forbrug/uisolerede rør, så er ALT top isoleret med rørskåle af tykkeste glasuld type.
Så der er. Ikke noget at hente, ved at isolere yderligere.

Jeg tør ikke tænke på hvor meget den spiser, når først det bliver rigtig koldt..

Hvad kan jeg prøve at optimere på fra nu af ?

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af Olaf13 » 13 dec 2013 11:15

apfolmer
Forsvinder dit varme ud i skorstenen??? Er skorstenen meget varm? Eller har du et forbrug et andet sted grage/værksted fyrum? Eller er pillerne gået uforbrændt i askeskuffen?

apfolmer
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26 maj 2013 08:48

Justering & Optimering af MGM15 ?

Indlæg af apfolmer » 13 dec 2013 12:12

Olaf13 skrev:apfolmer
Forsvinder dit varme ud i skorstenen??? Er skorstenen meget varm? Eller har du et forbrug et andet sted grage/værksted fyrum? Eller er pillerne gået uforbrændt i askeskuffen?

Nej til alle 3 ...
Ingen varme i fyrrum.
Kun meget få piller i askeskuffen. Max 10 pr. Tømning


Besvar