Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valget blev en Kl Combi 25 KW

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af Klaus » 31 jan 2008 05:34

Jeg er lidt spændt på at høre om hvorn den er at fyre med brænde i !? Jeg syntes det lyder lidt omstændigt i brugsanvisningen!


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af KimW » 02 feb 2008 22:39

Så er jeg igang med at lave fyrrumet, stokeren, det nye og gamle fyrrum monteres på mandag, tirsdag og onsdag.
Skorstensfejeren har godkendt at jeg sætter en enkelt gang gipsplader op i loftet, og bruger hele rummet som fyrrum (8x6 meter).
Derved sparer jeg skille vægge + branddøre.
Jeg har selv gravet de 12 meter varmerør + vandrør ned i 110 cm og det gik rimelig nemt og hurtigt med en rendegraver. ca 1½ time.
MEN da de skulle under muren og igennem soklen ind til maskinrummet stoppede det sjove. Soklen består af store kampesten beklædt med et lag af mursten og mørtel på BEGGE sider af kampestenene!
Det tog 4 timer at lave ét passende hul i soklen, samt jeg måtte ned på maskinstationen og leje noget kraftiger materiel til at slå hul med.
Hullet ind til kælderen i den anden ende var også et mørtel og murstensbeklædt kampestens helvede......... 2½ times indsats for at lave hullet her.

Jeg har sparet en del penge på at lave det selv, og her bagefter er det en fornøjelse at kigge på hullerne og tænke: ja, ja... jeg besejrede soklernes forbandelse tilsidst :)
Mens det stod på var det et mareridt som jeg ikke har lyst til at gøre om.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af Klaus » 03 feb 2008 06:57

Weekendhygge sweat.gif

Vagge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 feb 2008 18:22

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af Vagge » 17 feb 2008 18:37

Hejsa

Jeg har også lige købt sådan en fætter men har endnu ikke fået det monteret, men det sker snart.
Har gået og funderet over, om jeg behøver en buffertank når jeg har en combibeholder til sommerdrift?

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af KimW » 17 feb 2008 23:20

Jeg har ikke en buffertank, jeg har beholdt mit gamle oliefyr til vandet om sommeren.


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af KimW » 20 feb 2008 21:52

Klaus skrev:Jeg er lidt spændt på at høre om hvorn den er at fyre med brænde i !? Jeg syntes det lyder lidt omstændigt i brugsanvisningen!
Det er nemt at fyre med brænde i den.

Den øverste låge åbnes og så kan der fyldes brænde på, og så er den ikke længere.
Det er ikke nødvendigt at 'slukke' for bålet i herden, hvis jeg lige har lidt affaldstræ så smider jeg det ind og varmen stiger og pillerne går i pausefyring.
Ved længere tids fyring kan jeg tømme herden og evt. lægge de to sten ned over den så der ikke kommer aske direkte i herden.

Det er ligeså simpel som at fyre i brændeovnen.
Brugsanvisningen er forøvrigt meget dårligt skrevet på det område, men min montør har talt med leverandøren som har givet forklaringen som jeg har beskrevet det.

levi

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af levi » 20 feb 2008 21:55

KimW skrev: Det er nemt at fyre med brænde i den.

Den øverste låge åbnes og så kan der fyldes brænde på, og så er den ikke længere.
Det er ikke nødvendigt at 'slukke' for bålet i herden, hvis jeg lige har lidt affaldstræ så smider jeg det ind og varmen stiger og pillerne går i pausefyring.
Ved længere tids fyring kan jeg tømme herden og evt. lægge de to sten ned over den så der ikke kommer aske direkte i herden.

Det er ligeså simpel som at fyre i brændeovnen.
Brugsanvisningen er forøvrigt meget dårligt skrevet på det område, men min montør har talt med leverandøren som har givet forklaringen som jeg har beskrevet det.
Hej Kim.

Hvis du mener manualen ikke er god nok, så lytter jeg gerne til ting du mener skal tilføjes.

Jeg gir såmænd gerne en flaske vin, eller en lille ting til dit anlæg som belønning for din indsats.

Hvis du vil bidrage med guldkorn - så skriv til mig på soeren@vvs-eksperten.dk

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af Klaus » 20 feb 2008 21:56

Hvis den går i pause slukker blæseren også ? Det må da give en dårlig forbrænding ? Eller har den et luftspjæld ? Eller noget andet spændende ?

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af KimW » 20 feb 2008 22:00

Klaus skrev:Hvis den går i pause slukker blæseren også ? Det må da give en dårlig forbrænding ? Eller har den et luftspjæld ? Eller noget andet spændende ?
Blæseren kan programmes til at køre med intervaller under pausefyring, det kan herden forøvrigt også så den ikke brænder tilbage.
Så der skal lige ændres lidt på pausefyrings indstillingerne hvis der skal fyres med brænde over længere tid uden at slukke for branden i herden.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Valget blev en Kl Combi 25 KW

Indlæg af Klaus » 20 feb 2008 22:13

Det jeg mener er hvor får brændet luft fra ? Når man smider meget brænde på kommer der jo et stort bål der kræver meget ilt/luft, og mere end blæseren normalt giver.
Det jeg har oplevet med min er man kan smide et par kævler på men ikke mange da det så giver os og dårlig forbrænding da blæseren ikke giver nok luft, iltstyringen kompenserer lidt ved at nedsætte mængden af stokerbrændsel, men ikke mere end kun et par kævler brænder rent, jo større forbrug jo mere brænde kan den tage for at brænde rent !


Besvar